25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2013 Tweetalig Onderwijs Duits Ervaringen van CSG Rehoboth Hoogezand binnen het VMBO-TL Karin Teitsma
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2013 Tijdpad: o 2009: Beleidsplan geschreven o 2010 – 2011: Begonnen in klas 1 o 2011 – 2012: Klas 1 en 2 o 2012 – 2013: Klas 1, 2 en 3
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2013 Belangrijkste punten beleidsplan: o Doelen o Beoogd resultaat o Praktische invulling o Financiering
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2013 Doelen beleidsplan: o Een school met Europese toekomstgerichte uitstraling en met leerlingen die meer plezier hebben in het spreken en schrijven in de Duitse taal. o De communicatie bij Duitstalige uitwisselingsprojecten verbeteren o Een sterke groep docenten, die in twee talen kan lesgeven en de leerlingen kunnen opleiden tot Duits A2/B1, op de gebieden ‘lezen, luisteren, schrijven, spreken’. o Ca. 30% van de lestijd aanbieden in het Duits, hierbij ook gebruik maken van native speakers. (Inzetten van een taalassistent uit Duitsland en inzetten van Duitse studenten van de Hanzehogeschool)
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2013 Beoogd resultaat: o Een gedegen mavo/vmbo-tl opleiding met als extra tweetalig onderwijs Duits voor klas 1 t/m 3. Af te sluiten met een examen voor een certificaat A2/B1 volgens ERK Standaard o Een groep goed opgeleide docenten, niveau Duits B2, die in twee talen lesgeeft o De kennis van het Nederlands en van de vakken die in het Duits onderwijs krijgen, mag niet in negatieve zin afwijken van de norm, die jaarlijks wordt vastgesteld aan de hand van gegevens van de inspectie o Aan het eind van klas drie voldoen de leerlingen aantoonbaar aan de kerndoelen internationalisering, ten minste binnen het leergebied mens en maatschappij. Internationaliseringsprojecten zijn er op gericht deze basiskennis te vergroten en alle leerlingen hebben deelgenomen aan een leerlingenuitwisseling en/of buitenlands studiebezoek Na twee jaar tto blijkt een nevenresultaat: zelfvertrouwen
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2013 Praktische invulling: o Jaar 1: - 3 Duitstalige projectweken - 4 projectdagen in Duitsland o Jaar 2: - Andere vakken in het Duits (AK, EC, LO, GD) - Duitstalige studieweek in het buitenland (Comeniusproject) - Duitstalige studieweek bij ons op school (Comeniusproject) - Goethe Examen A2 (basisgebruiker) o Jaar 3: - Studiereis naar Wenen, met o.a. een theaterproject - 1 week beroepsoriënterende stage in Duitsland - Goethe Examen B1 (onafhankelijk gebruiker)
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2013 Financiering: o Aansluiting gezocht bij bedrijfsleven o EDR o Goethe Institut o Europees Platform o Provincie Groningen
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2013 Vragen?
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2013