Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Busramp in Zwitserland
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
• Onderzoek uitgevoerd in opdracht van Erasmus Universiteit en Berenschot B.V. in het eerste kwartaal van • Commissie Jorritsma creëert de visie.
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
Debriefing 24 januari 2012.
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
TEVREDENHEIDSMETING, EEN MAAT VOOR KWALITEIT
Al doende leren training docenten
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Geld verdienen met trends
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
De dag van het solliciteren Blok 1
Werkstukken en rapporten
Lex Bijlsma, 1999Overdragen van de informatica: Referee-rapporten1 Referee-rapporten Berust gedeeltelijk op materiaal van Marc van Kreveld.
Onderzoeksvragen maken
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Afstuderen Woensdag
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Onderzoeksvaardigheden 3
Onderzoeksvaardigheden
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Afstuderen: na je pva DieCW L Wat als ik niet aanwezig ben?
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Psychologieles 12 lesweek 2
Marketing Coen van Wetering
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
‘Een heel onderzoek in 90 minuten. Kan dat?’
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Het onderzoeksverslag
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Praktijkgericht onderzoek
Praktijkgericht onderzoek
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vergelijkingen van de vorm x + a = b oplossen
Vergelijkingen van de vorm x + a = b oplossen
Vergelijkingen van de vorm ax = b oplossen
Vergelijkingen van de vorm ax = b oplossen
Transcript van de presentatie:

Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse Waar wil je afstuderen? Waarom daar? Wat wil je daar leren/onderzoeken? ‘Logica brengt je van A naar B. Verbeelding brengt je overal’. Albert Einstein

Onderzoek doen is…. Het resultaat is onbekend. Is het resultaat bekend dan hoef je ook geen onderzoek te doen! ‘Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek’. Albert Einstein ……..een proces. Elke ‘stap’ is een bouwsteen is. De stappen zijn belangrijker dan het resultaat.

Belangrijk! Methodiek en structuur – geven houvast Baken je onderzoek af! Stel de juiste vragen – de werkelijkheid is complex. Wat is het werkelijke probleem?

Twee criteria Betrouwbaarheid: Op maandag en woensdag krijg je dezelfde uitkomsten/antwoorden (?) Validiteit: meten wat je moet meten! Iemand draagt een gele trui en is dus vrolijk. (?) Formuleer de juiste vragen!

Ongemakkelijke rol Je bent medewerker en houdt rekening met de belangen van het bedrijf Waardering van het bedrijf, gewenste antwoorden, subjectief Onderzoeker heeft een belang? Kritisch, nieuwsgierig, objectief

Onderzoeksfase 1. Oriëntatiefase Wat is het WERKELIJKE probleem? Formuleer een voorlopige probleemstelling Lees je in en praat met veel verschillende mensen! Blijf objectief!

Onderzoeksfase 2. 2. Plaats het probleem in een Maatschappelijke context Theoretische context Conceptueel model – blz. 62

Fase 1 en 2 Besteed hier veel tijd en aandacht aan! Hier leg je de basis voor het onderzoek! Schrijven en laten controleren – je werkt met conceptversies!

Onderzoeksfase 3 en 4 3. Formuleer een probleemstelling en de daarbij behorende deelvragen. 4. Welke onderzoeksmethode is de meest adequate? Gebruik de literatuur op dit gebied!

onderzoeksfase 4. Besteed veel aandacht aan je vragen! Deze fase kan je niet opnieuw doen. Validiteit en betrouwbaarheid Uitvoering? Verwerking? Met de antwoorden op je vragen moet je een antwoord kunnen formuleren op de deelvragen en daarmee op je probleemstelling.

Ondertussen Wie schrijft die blijft! Word geen dinges! Werken aan: Inleiding Inhoudsopgave Theoretisch en maatschappelijk kader aanscherpen. Schrijven is 80% transpiratie en 20% inspiratie (= vooraf en oriëntatiefase)

Onderzoeksfase 6. Neem je interviews/deel je vragen uit! 7. Orden je gegevens systematisch en analyseer 8. Formuleer antwoorden op je deelvragen en probleemstelling 9. Geef advies – nu pas mag je subjectief zijn!

Eisen Het onderzoek is verifieerbaar Het onderzoek is objectief, kritisch brongebruik en juiste verwijzing. Zorg voor een heldere en duidelijke structuur. Neem de lezer mee! Formuleer duidelijk en in correct Nederlands De probleemstelling wordt beantwoord Zie beoordelingsformulier docent