Van Convenant naar AMvB… Wat betekent dat voor gemeenten? Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DE AFVAL KENNISQUIZ.
Advertisements

Eric Segers Manager Marketing Benelux. Besluit Beheer Verpakkingen – Een concrete oplossing.
Meer huishoudelijk afval recyclen
Van AWBZ naar Wmo mantelzorgcafé 26 september 2013.
WMO Praat mee!.
Wettelijk kader in de 3 gewesten
VVSG-Ronde van Vlaanderen
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Gemeentelijke afvalstoffen Quo vadis ? Antwerpen, 19 juni 2012.
1 VERSCHILLENDE INZAMELSYSTEMEN Gevolgen voor toepassingen Henk Pleijzier directeur EcoVerpakkingen Mechelen, maart
Vlaanderen grijpt in op de gemeentelijke afvalbelastingen Studiedag voor lokale besturen over het nieuwe materialendecreet en Vlarema Antwerpen, 19 juni.
Gescheiden Inzameling STImuleren
Producentenverantwoordelijkheid in Nederland 3 praktijkvoorbeelden
Ondergronds inzamelen Zoetermeer
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Aanbod Essent Milieu inzake nascheiding kunststofverpakkingen Ambtelijke bijeenkomst 4 december 2008 Gemeente Beesel.
Limburgse Afvalconferentie 12 juni 2008
Robert Jan Saft beleidsmedewerker VAOP
Verpakkingen te pakken? De gemeentelijke inzet in het verpakkingendossier Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.
Wmo in Nijmegen. Waarom de Wmo? 4 Doel: bevorderen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, leven en deelnemen aan de samenleving 4 Bundeling Wvg,
Public design – Concept 1 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Binnenhofje.
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Met “Droog en Herbruikbaar” inzamelen naar 65% recycling van huishoudelijk afval?! Dirk Schouwe HVC.
Lokaal waterbeleid en Europese doelstellingen Wim Van Gils Beleidsmedewerker Water.
Enquête uitslag Gemaakt door: Dominique Geschiere en groep 8a
Welkom Tymon de Weger, voorzitter Fietsberaad. Fietsparkeren = actueel P = voorwaarde voor elke fietsverplaatsing Positieve ontwikkeling met ‘uitdagingen’
1. Hoeveelheid afval per inwoner per jaar (HHA: afval van gemiddeld huishouden in NL, excl. grof afval) Bron: CBS [
Risicomanagement binnen de decentralisaties
Verpakkingen vanaf Besluit verpakkingen en papier/karton 2.Producentenverantwoordelijkheid 3.Taakstellingen uit het Besluit 4.Knelpunten bij de.
VACCM H2 Milieu Manager Handel.
Gemeente Schagen voorstel inzamelscenario’s
Arjen Obbema Beleidsmedewerker Milieu Gemeente Son en Breugel Projectleider Materiaaltransitie.
Nedvang Regierol & WasteTool (PMD).
Grondstof terugwinning met nascheiding - financiële afwegingen -
Anne-Marie Holleman manager Afval en Reiniging
TOEKOMST AFVALBEHEER DOE HET SAMEN ! DELFT 11 JUNI 2013.
Uitwerking kadernotitie afvalbeleid Rob Slaats.
De Avalex aanpak 24 februari Wat en wie is Avalex.
Afvalbeleid Waardlanden-Gemeenten 2014 en verder Discussiëren over de toekomst.
Circulaire Economie voor Afvalvrij Almere. Kansen in kaart brengen voor afval en reststromen in Almere Een op feiten gebaseerde Circulaire AfvalStrategie.
Nieuw afvalbeleidsplan gemeente Maastricht NVRD workshop grondstoffenbeleidsplan schrijven Panningen, 5 april 2016.
Peter Floor, Avalex 13 september 2011 Welkom aan de leden van de Raadscommissie BLD Delft.
Welkom bij HMS Bezoek Commissie Leefomgeving Gemeente Den Haag 3 september, 2015.
Kennisuitwisseling en zwerfafvalvergoeding Henk Klein Teeselink
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Afbeelding voorkant advies. Opdracht voor de werkgroep “Op welke wijze kan gescheiden inzameling van huishoudelijk afval worden verbeterd zodat recycling.
VANG Buitenshuis Afval = grondstof altijd en overal Emile Bruls Rijkswaterstaat Leefomgeving Afval & Materialen.
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Waarom?  Sociale Agenda De Sociale Agenda  Uitgaan van Maatschappelijke Vraagstukken i.p.v. alleen wet- en regelgeving  Transities.
Veilig en verantwoord werken Hoofdstuk 4 Milieu. Inhoud 1 Arbo en veiligheid 2 Criminaliteit en derving 3 Calamiteiten 4 Milieu 5 De winkel verzorgen.
Afvalambitie 2015 Adviescommissie september 2011.
Verbetering afvalscheiding laagbouw Leiderdorp
Hoe is dat geregeld en hoeveel afval komt er vrij?
Heffingsmaatstaf afvalstoffenheffing en reinigingsrecht gemeente Sint Anthonis 12 oktober oktober 2017.
Afval en LAP voor beginners
Meer waarde uit afval Commissie Fysieke Leefomgeving Dordrecht 31 mei 2016 Dion van Steensel.
Filmpje starten…..
ALV Afval Samenwerking Limburg 21 november 2016
Toegevoegde waarde of cherry picking
Invoering omgekeerd inzamelen en diftar in Lisse
Wettelijk kader in de 3 gewesten
Grondstoffenplan Uitgangspunten Startnotitie: afvaldriehoek Kosten
Onverzekerbare risico’s ??  belang van preventie!
Westelijke mijnstreek Programma van eisen brengvoorzieningen
Van Afval naar Grondstof
Potentie bedrijfsafval
Logistiek als versneller voor CE
Transcript van de presentatie:

Van Convenant naar AMvB… Wat betekent dat voor gemeenten? Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier

Derde Convenant Verpakkingen Doelstelling en afnamegarantie voor papier en karton Doelstelling en afnamegarantie voor glas Doelstelling voor zwerfafval –actieve rol bedrijfsleven –Stichting Nederland Schoon

Besluit Beheer Verpakkingen, papier en karton Concrete gevolgen voor gemeenten: Producentenverantwoordelijkheid voor de gescheiden inzameling van verpakkingen als papier/karton, glas, metaal, hout, PET,drankkartons Kosten gescheiden inzameling verpakkingen voor rekening bedrijfsleven Regie van gescheiden inzameling verpakkingen bij bedrijfsleven

Besluit Beheer Verpakkingen, papier en karton Concrete gevolgen voor gemeenten: Gemeenten en bedrijfsleven moeten afspraken maken over organisatie en financiering Als optie opgenomen: statiegeldverplichting op drankenverpakkingen

Voorstander invoering producentenverantwoordelijkheid: ‘De Vervuiler betaalt’: verschuiving kosten van burger naar consument mogelijkheid tot het verhalen van kosten verpakkingen in het zwerfafval en openbare prullenbakken mogelijkheid tot verlagen van lokale lasten medeverantwoordelijkheid producenten in beperking (verpakkings)afvalstroom Uitgangspunt VNG Doelstellingen convenant niet gehaald, dus nu boter bij de vis!

Tekortkomingen Besluit Producenten slechts voor 70% verantwoordelijk voor gescheiden inname: –30% van de verpakkingen blijft voor rekening gemeenten –Uitsluiting gemeenten mogelijk –Verpakkingen in prullenbakken en op straat worden niet meegerekend Doelstellingen gelden zowel voor bedrijfsafval als huishoudelijk afval

Besluit laat gemeenten en bedrijfsleven het samen uitzoeken –geen uitwerking van regie, organisatie en financiering –collectief van bedrijfsleven niet geregeld Geen bepaling voor zwerfafval in Besluit Weinig aandacht voor preventie Tekortkomingen Besluit

Voorstel bedrijfsleven Nascheiding –Bewezen techniek ? –Milieurendement ? –Financieel Maatschappelijk verantwoord ? –Realisatietermijn ? Onduidelijkheid over financiering en organisatie Zwerfafval buiten beeld Afschaffing statiegeld groot PET in 2010

Glasbak (0,3 Mton) Oud papier en karton (1 Mton) Grof huishoudelijk afval (0,8 Mton) GFT-afval (1,3 Mton) Restafval (3,9 Mton): Niet verpakkingen:2 Mton (51%) Verpakkingen (49%): Oud papier en karton: 1 Mton (26%) Kunststof: 0,7 Mton (17%) Glas: 0,1 Mton (3,5%) Ferro: 0,1 Mton (2,3%) Non-ferro: 0,3% Inzameling PET (groot en klein) Zwerfafval en afval in openbare prullenbakken Nascheiding ferro (85%) en kunststof Huishoudelijk afval: 8,9 Mton Kosten: €1,7 mld. 90% 75%

Voorstel VNG in aantocht Uitgangspunten: 100% producentenverantwoordelijkheid, dus ook voor zwerfafval Bedrijfsleven als collectief aanspreekbaar Gemeentelijke regie over openbare ruimte

Leren van Vlaanderen Uit Vlaamse systeem: Collectief aanspreekbare organisatie Algemene pot waaruit inzameling wordt betaald Gemeenten houden regie Toezichtscommissie En: 100% producentenverantwoordelijkheid (dus inclusief zwerfafval) Reëel bedrag voor gemeentelijke inzameling

VNG ledenraadpleging 4 mei 2005 VNG ledenraadpleging nadere invulling gemeentelijk voorstel Input voor verdere onderhandelingen Wordt vervolgd !!