De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Makelaar Informele Zorg’
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
In Veilige Handen: Preventie van seksueel misbruik in vrijwilligerswerk met minderjarigen Tijdens deze presentatie proberen we een beeld te schetsen van.
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Rob Boelema (projectleider) Wido Bijlmakers (gemeente Helmond)
Het ‘nieuwe’ samenwerken Voor een duurzame stad Door de inzet van NME.
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Een laagdrempelige inloop in de wijk
Project Jong in De Friese Meren Jongerenparticipatieproject in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen 2013 Presentatie 28 augustus 2013 Het PAC, Lemmer.
“Allemaal Opvoeders” Korte presentatie over het onderzoek
Moeders Informeren Moeders
Ouders en Kinderen Centraal
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Veilig Jeugdwerk Veilig Jeugdwerk is jeugdwerk met gezonde verhoudingen tussen leidinggevenden en deelnemers. Het is van belang om mogelijk misbruik te.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Zorg, Wetenschap en Technologie
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
In het bestuursakkoord
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Netwerken met en voor ouders CREATIEVE DIALOOG NCJ Jaarcongres.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Openingsdia.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
AdviesBrigade project in ontwikkeling Presentatie Arnhemse Sport Federatie, 17 juni 2013.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
CJG4Kracht Pilot in de gemeente Apeldoorn Centrum voor Jeugd en Gezin
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Informatiebijeenkomst
SAmenwerken aan VEiligheid
Blik op de toekomst…?! Blik op de praktijk Centrum Jeugd en Gezin d.d. 18 oktober 2010.
Trees Pels Werkconferentie C4Youth Groningen 9 mei 2012 Advies pedagogische infrastructuur Amsterdam.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
1G1P voor de JGT’s ZUID-HOLLAND NOORD November 2014.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Het Centrum voor Jeugd en Gezin Lochem Voor kleine en grote vragen over opvoeden en opgroeien.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
BUURTCOÖPERATIE SEGHWAERT: SAMENWERKEN IN DE WIJK Over talent, meedoen en samenwerken met de inwoners van Zoetermeer Powered by: Fonteynenburg, Ipse de.
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Jeugdhulp bij gemeenten Stand van zaken en ervaringen 11 september 2015 Gert van den Berg Nederlands Jeugdinstituut.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
H & S Consult Effectieve opgroei- en opvoedhulp Op weg naar een nieuw stelsel Jo Hermanns UvA HU H&S Consult.
Kennisatelier Zelf Doen 24 januari 2012 – Meppel WELKOM!
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Het buurthuis als ontmoetingsplek
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Centrum voor Jeugd en Gezin Midden-Limburg
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
Welkom w.
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Beleidskader Jeugd Gemeente Nieuwegein.
Leren en Participeren in de Community
Transcript van de presentatie:

De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Natasja Groothuismink GGD Zaanstreek Waterland Regiobijeenkomst professionele kracht, vrijwillige kracht, eigen kracht: samen voor jeugd MO-groep, Amsterdam, 17 juni 2013

Opzet workshop 1.Visie en achtergrond: Rol van CJG in versterken pedagogische civil society 2. Praktijkervaringen: Het verhaal uit Zaanstad 3. Discussie: Rol van de beroepskracht 4. Afsluiting: Wat neem je mee, voor je eigen praktijk?

Pedagogische civil society allemaal opvoeders

Waarom pedagogische civil society versterken 1.Opvoeden is geïsoleerde gezinsverantwoordelijkheid geworden 2.Informele sociale steun en een rijke opvoedomgeving zijn van belang voor opvoeders en jeugd 3.PCS is een centraal uitgangspunt in transitie/transformatie

PCS in transitieplannen Jeugdige naar speciale zorg (excluderend) Speciale zorg naar jeugdige (includerend) Wijkteams, generalisten, huisartsen, SMW, CB’s, CJG’s Algemene (jeugd)voor- zieningen Pedagogische civil society Van 80% naar 90% Van 15% naar 7% Van 5% naar 3% Bijv. regio Rotterdam

Wat is de rol van het CJG? Signaleren : Zicht hebben op wat er is aan voorzieningen, burgerinitiatief, vrijwilligersorganisaties Voorwaarden scheppen: Voor ontmoeting, voor ontstaan van initiatief. Bijvoorbeeld door een ruimte ter beschikking te stellen. Ook: gesprek over opvoeden normaliseren Faciliteren en steunen: Van wat burgers/ouders zelf kunnen en willen. Vraag: wat wil je doen, en hoe kan ik je daarbij helpen? Coördineren. Samenwerking bevorderen, organisaties en burgers met elkaar in contact brengen

En de beroepskracht dan? 7

Niet minder doen, maar anders werken Waardering geven voor initiatief van ouders/burgers Naast ouders staan en niet (ver)oordelen Snel schakelen tussen rollen Verbinder zijn Niet voor ouders denken maar met hen 8

Hoe hebben we in Zaanstad deze omslag gemaakt? Niet allemaal nieuwe projecten -moeders aan zet, inloop, postnatale lessen -’georganiseerde’ netwerken komen moeilijk van de grond - aanpassingen in ons reguliere werk omslag in het denken is een heel proces.

Samenwerking met scholen hoe wordt je partners? -teamvoorlichting week vd opvoeding -rol in de brede school als adviseur -samenwerking op maat: ouderbijeenkomst groep ruziënde kinderen.

Werken met vrijwilligers Korte lijnen “dan bel ik niet met het CJG maar jou wel even op je eigen mobiel goed?” Andere werktijden en planning “kan je morgen komen?”

Dilemma…. Samenwerken met andere organisaties, ja natuurlijk! MAAR Elke organisatie heeft eigen belangen. Hoe bereik je dat je gezamenlijk aan gedeelde doelen werkt? 12

Dilemma… Vooral faciliteren en steunen, of ook organiseren? MAAR Wat als mensen zelf geen mogelijkheden zien? 13

Dilemma….. Aansluiten bij de initiatieven van burgers MAAR Moet ik dan ALLE activiteiten die ouders willen toelaten in het CJG of steunen als beroepskracht? 14

Reflectie Hoe is het met de PCS in jouw werkgebied? Welke voorzieningen versterken de pedagogische civil society? Welke vrijwilligersorganisaties zijn van belang voor opvoeden en opgroeien? Welke informele netwerken zijn van belang voor opvoeden en opgroeien?

Wat neem ik mee? Ik wil de inzet van burgers versterken bij opvoeden en opgroeien Wat kan ik nu concreet doen in mijn werk? Wat heb ik nog nodig om dit te kunnen doen? 16

Voor meer informatie: Download: Handreiking voor gemeenten en CJG’s Voor contact: tel tel