Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Authentiek beoordelen in het VMBO: is het de opdrachtgever of de locatie die ‘t ‘m doet Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, Wageningen Universiteit.
Advertisements

Joke Jansen voorzitter HBO-I
Edushock leerfestival
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
De Associate degree bij de Academie voor Management en Bestuur Avans • Onze drie Ad/opleidingen: • Ontstaan, • Succesjes en probleempjes • Regio-overleg.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Ontwerpprojecten In de praktijk
eCompetence Framework (e-CF)
Associate degree en de praktijk met Hogescholen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Profiel TI Scholingsdag
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Information Management
Inventarisatie van belangrijke ontwikkelingen in de markt, die relevant zijn voor het bedrijfsleven en het onderwijs. Wat betekent dit voor de illustraties.
Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs Enkele reflecties bij de discussienota van oktober 2007 Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO.
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Studiedag Hoger Bedrijfsdiploma 8 april 2013
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
Flexibilisering en EVC
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Albert Sikkema Miranda Valkenburg NIOC 3 november 2004
6 juni 2011 De Associate degree werkt! Jan Nienhuis Ad-begeleidingsgroep van LEIDO.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Invoering Associate degree Hans Daale Leido. Aan bod komen… ► Nog even: Wat is de Associate degree… ► Verdere uitrol ► Discussiepunten die nu spelen ►
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Stand van zaken Associate degree 12 mei Beleidsreactie ► Tussenevaluatie: november 2008 ► Naar de TK: januari 2009 ► Verzoek om reactie: uiterlijk.
Leven lang leren Flexibel en op maat Judith Boschma.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
De Associate degree en de kenniscentra Jan Nienhuis.
Associate degree Hans Daale, Leido Jan Nienhuis, Ecabo Beroepskolommenmanifestatie 2007.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i speler in het HBO-ICT onderwijsveld Joke Jansen voorzitter.
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i Job Event 10 oktober 2008 World Trade Center Rotterdam.
English and IPC How to teach content through English.
DU Metadatering, NIOC, 18 april 2007 DU Metadatering Roel Bakker (gebaseerd op de presentatie van Jos Loonen en Frens Vonken, NIOC congres,18 april 2007)
Social Networking Abdullah Yilmaz Een korte historie Uitgevonden door Marc Zuckerberg Was alleen voor Harvard-studenten normaal Augustus 2005: Facebook.com.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleidingen Technische Informatica en Media en Kennistechnologie TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen.
2 oktober 2015 Eindexamen gehaald en dan? Keuze voor vervolgonderwijs is een individuele keuze, het resultaat van een proces.
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Competenties en skills Verbreding van de horizon of een doodlopende weg? Jumbo Klercq, maart 2015.
1 Nederland en het EQF Voorlichtingsbijeenkomst Karin van der Sanden, Marijke Dashorst Projectleider NLQF Ministerie Onderwijs Cultuur en Wetenschap.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
1 © ASL BiSL Foundation Het Europees e-Competence Framework Co Siebes ABN AMRO, Amsterdam, 23 november 2015.
BaVPK-BRUG-VIA-banaba of vier opleidingstrajecten voor verpleegkunde H. Schouppe Groepsdirecteur Gezondheid & Welzijn.
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Media en Kennistechnologie 19 april 2002NIOC vision on e-mission Media en Kennistechnologie een nieuw ICT-curriculum Erik Jansen Faculteit.
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Innovate-IT Peter van Baalen en Ruud Smit
Center for e-Learning, RSM
Van Zorgleerling tot doorstroommaster Ontwikkelingen in het Hoger Onderwijs Robert Wagenaar Directeur Onderwijsinstituut Faculteit der Letteren.
Stuurt Europa het beroepsgericht onderwijs? VLOR studiedag 4 juni 2014
Wat de associate degree kan betekenen voor de doorstroom van mbo naar hbo Dynamiek in de doorstroom - 20 maart
Sectie mbo-hbo.
LIESBETH RUOFF - VAN WELZEN CHAIR IG DIGITAL SKILLS KNVI
Transcript van de presentatie:

Bachelor of ICT domeinbeschrijving 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event Inleiding, verhaal Joke 1

Domeinbeschrijving Bachelor of ICT flexibiliteit door structuur Jan Dirk Schagen Willy van der Kwaak Eize Leenstra Wim Smit Frens Vonken Start Titel flexibiliteit door structuur Noemen werkgroepleden

15 jaar bachelor kwalificaties 2000: Beroepsprofiel en opleidingsprofiel HBO-i 2004: Competentiegerichte profielbeschrijving HBO-I Stichting van HBO-ict opleidingen. Informatie en kennisuitwisseling 2000 specifiek opleidingen met gedetailleerde inhoud. 2004 competentiebouwstenen op basis van life cycle met heel algemene beschrijving. illustraties en veel voorbeelden

Ontwikkelingen Competenties Nieuwe opleidingen Verbreding in het werkveld Brede discussie over competenties. Gaat over van alles. Essentieel element is dat Vakinhoud moet ook een plaats krijgen. In 2004 nog BI, I, TI, CMD, IDM. Nu ook game design, information management, network infrastructuur design, bio informatica enz. Verbreding in werkveld: niet heel makkelijk de vinger op te leggen maar je ziet deelgebieden groeien en uitkristaliseren: testen, infrastructuur en beheer, security,

Instead of us learning how to use machines, the machines will learn how to work with us We suffer information overload because it has become easier to send information than it is to use information 2 voorbeelden van maatschappelijke vragen die een ict-oplossing behoeven

Doel van de nieuwe beschrijving Inhoud een plaats geven Flexibiliteit In aanbod van opleidingen In keuze van studiepaden Vergelijkbaarheid van opleidingen en studenten Uitdagingen Algemene competentiebouwstenen die heel verschillende dingen kunnen betekenen Lijsten waarin de body of knowledge beschreven is SWEBOK, ACM, European Competence Framework

Bouwstenen gebaseerd op de ICT life cycle Analyseren Adviseren Ontwerpen Realiseren Beheren Huidige beschrijving bouwstenen Alle ict opleidingen werken hier inmiddels mee Als je inhoud wilt beschrijven ontdek je dat analyseren voor een embedded systeem toch wel heel anders is dan analyseren voor een EPR systeem.

ICT Architectuurlagen Gebruikersinteractie Bedrijfsprocessen Software Infrastructuur Hardware interfacing Onderscheiden om inhoud te kunnen specificeren Ruimte boven en onder de tabel.

Matrix met 2 dimensies Analyseren Adviseren Ontwerpen Realiseren Beheren Gebruikers interactie Bedrijfs processen Software Infrastructuur Hardware interfacing

3e dimensie Niveau van beheersing e-CF European e-competence Framework EQF European Qualification Framework for Lifelong Learning e-CF is ontwikkeld voor het bedrijfsleven en het humanresources management EQF en QF-EHEA hebben betrekking op leeruitkomsten

Cyclus 1 (Associate Degree) e-CF EQF QF EHEA e-5 8 Cyclus 3 (Doctor) e-4 7 Cyclus 2 (Master) e-3 6 Cyclus 1 (Bachelor) e-2 5 Cyclus 1 (Associate Degree) e-CF is ontwikkeld voor het bedrijfsleven en het humanresources management EQF en QF-EHEA hebben betrekking op leeruitkomsten

3D kubus Uitleggen Vertellen

Toepassing Definiëren van opleidingseindtermen Vergelijken van opleidingen Weergave van status van een student Waarderen van EVC Kiezen van studiepaden ..... Definiëren van opleidingseindtermen Opgebouwd uit bouwstenen Bruggetje naar bedrijfsleven (e-CF)

Voorbeelden matrix met niveau/aandachtsgebieden illustraties Startende professionals

Stopdia voor feestelijke uitreiking

feestelijke uitreiking domeinbeschrijving Bachelor of ICT feestelijke uitreiking domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event 18