Op zoek naar het geheim van een innovatieve schoolleider

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de workshop Loopbaanoriëntatie!
Advertisements

Lesgeven over duurzame ontwikkeling
De bevlogen leerkracht
Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
situationeel leiderschap
Reflectievaardigheden en instrumenten
Alumni-event Dinsdag 17 september 2013
Motivatie van de professional Willy Limpens
AANVULLENDE UITKERING SOCIALE ZEKERHEID Politiek Beraad 9 oktober 2012.
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
PLATO™-Intensief- Leadership
Conflicten en onderhandelingen
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
School-als-organisatie en schoolcultuur
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Ervaringen Implementatie in Nederland
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Keuze van de VMBO leerling
Een theoretische verkenning
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Cultuurprofieldoelen;
De kubus van CSPE succesfactoren!
Dossier Empowerment.
Ontwikkelruimte voor innovatieve groepen
Eerstejaarsproblemen
Ontbijtseminar Vrijwilligers en dan? Door Saskia Henze en Akram Ghorbani.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Waarden & organisatiecultuur
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Geïntegreerde schoolverbetering
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Coachen op competentie-ontwikkeling
Zoektocht naar goed toezicht Goed toezicht en de betekenis voor de interactie tussen RvC en bestuur afstudeerexamen 9 september 2015, Karin van Dreven.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Begeleiding bij Werkplekleren
Duurzame inzetbaarheid van de professional
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Leiding geven aan school ontwikkeling
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Transcript van de presentatie:

Op zoek naar het geheim van een innovatieve schoolleider Daniëlle Verschuren – 14 maart 2013 Op zoek naar het geheim van een innovatieve schoolleider

Programma workshop Proces proefschrift Stilstaan bij een aantal elementen Take home messages

Vraag Maak een lijst van de personen die voor u een belangrijke rol spelen bij belangrijke beslissingen (maximaal vijf)

Proces proefschrift Deel I Persoonlijke en professionele biografie Theory in use succesvol leiderschap Deel II Aanvulling/toetsing door middel van gesprekken met 17 kernactoren Theoretisch kader Deel III ZKM-onderzoek (onderliggende concepten) Resultaten ZKM-onderzoek Conclusies en aanbevelingen

Vraag Kies de drie meest typerende karakteristieken van een innovatieve schoolleider Plak een sticker bij die eigenschappen op de poster

Kernactoren over innovatief schoolleiderschap Helft uitspraken gaat over de persoon van de schoolleider Tevens groot aantal uitspraken over interactie met medewerkers Soft skills, geen instrumentele vaardigheden Contextsensitiviteit Ambiguïteit in karakteristieken Nauwelijks aandacht voor onderwijskundig leiderschap Idem voor de ‘gemoedstoestand’ van schoolleiders Idem voor onderscheid goede schoolleider en innovatieve schoolleider

Onderzoek naar innovatief schoolleiderschap (oa Leithwood, 2005; 2007) Leiderschapspraktijken (zichtbaar gedrag) Visieontwikkeling Stimulering medewerkers Herontwerp organisatie Facilitering onderwijsproces Cognitieve kenmerken Intelligentie Cognitieve flexibiliteit (creativiteit) Probleemoplossend vermogen: efficiënt en effectief Kennis van zaken

Persoon: emotioneel stabiel, openheid, zorgvuldigheid, selfefficacy Affectieve kenmerken Persoon: emotioneel stabiel, openheid, zorgvuldigheid, selfefficacy Motivatie: passie onderwijs, betrokkenheid medewerkers Empathisch vermogen: sociale intelligentie, begrip Waarden: waarde gedrevenheid (pers. en prof. waarden)

Casus Docent X houdt zich aan de afspraken met betrekking tot leerling- resultaten. Hij onttrekt zich, ondanks herhaalde verzoeken van de schoolleiding, systematisch aan de niet-lesgebonden taken Wat is een wijze raad voor de schoolleider in deze situatie? Vraag 1 Schrijf uw reactie op Vraag 2 Neem een relevante andere (iemand van uw lijstje) die waarschijnlijk op andere manier zal reageren. Typeer de reactie en schrijf op

ZKM (Zelfconfrontatiemethode) Theoretische concepten De mens als gemotiveerder verhalenverteller Door het vertellen van verhalen geven mensen betekenis aan de werkelijkheid Individuen laten zich in hun keuzes en gedrag leiden door hun persoonlijke motieven (Zelf, Ander) Dialogical self theory In ieder mens schuilen meerdere posities (vgl. met mini-samenleving). Als deze met elkaar in dialoog gaan ontstaan nieuwe inzichten en mogelijkheden

Opzet en werkwijze ZKM Thema’s: dilemma’s, kritische incidenten, historie, werk/privé (balans, belangrijke personen) Ontlokkers: kaartjes ter ondersteuning bij het zoeken naar dilemma’s Stap 1: gesprekskern samengevat in waardegebieden Stap 2: gevoelswaarderingen Stap 3: analyse, verdieping Stap 4: persoonlijke leerweg

Conclusies ZKM-onderzoek I Belang van bewuste interne dialogen Schoolleiders zijn zich bewust van en stellen zich open op in hun interne dialogen (opzoeken van de spanning) Bij het hanteren van in- en externe spanningsvelden ontstaan nieuwe responsmogelijkheden Wat de schoolleiders in zichzelf doen, doen ze ook met anderen (situationeel en gedeeld leiderschap)

II Leren Leren/ontwikkelen als rode draad (houdt nooit op) Kritische incidenten zijn leermomenten Permanente reflectie als leerinstrument III Ontwikkeling Bewuste balans creëren tussen halen en brengen / geven en nemen

Soft skills Betekenisgeving Betekenisgeving Narrative van de organisatie Soft skills Context sensitiviteit Betekenisgeving Betekenisgeving Gedrag Interne dialoog Persoonlijke narrative