School-als-organisatie en schoolcultuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Normen en waarden Zo doen we gewoon………….
Succesfactoren van teamcoaching
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Respectvolle bejegening
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Praktijkpresentatie Marie-Jeanne Meijer Jeanet Spijksma 45 minuten.
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Reflectie.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST CULTUUR & ORGANISATIE
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
Van ICT-coördinator naar ICOACH
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Workshop “Beoordelen”
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Praktijkervaring en reflectie
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
Coachen op competentie-ontwikkeling
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
Begeleiding bij Werkplekleren
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Observeren Helpt je: scherper te kijken naar
H1 Hoe word je wie je bent?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Leiding geven aan school ontwikkeling
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Els Enhus 25/12/2018 | pag. 1.
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
LEERLINGBESPREKINGEN
Transcript van de presentatie:

School-als-organisatie en schoolcultuur 15 september 2005 Brugge * Heusden-Zolder

Doelstellingen Inzicht verdiepen in de invloed van de schoolcultuur op de kwaliteit van het onderwijs het professioneel handelen van de leraren de schoolontwikkeling Beseffen dat de persoonlijke bril van de externe begeleider van invloed is op haar/zijn kijk op de schoolcultuur

Gebeurtenis aan elkaar vertellen Vertel in één minuut een merkwaardige of grappige gebeurtenis uit de afgelopen periode die je verrast of verbaasd heeft Bouw tijdens je verhaal de spanning op naar een climax toe Reflecteer nadien over de effecten voor jezelf, de andere en de groep

Zinnen aanvullen Als ik in een school kom, dan let ik vooral op … vergeet ik zeker niet … vraag ik allereerst naar … verwacht ik … zal ik zeker niet … onthou ik … hou ik rekening met … spreek ik het liefste over … observeer ik altijd … neem ik mee dat … weiger ik ...

Definitie van organisatie Een organisatie is een groep mensen die samen iets willen bereiken, daartoe een structuur ontwerpen, een bepaalde cultuur ontwikkelen en zich ook duidelijk profileren

Groepsintelligentie ...

0p zoek naar belangrijke elementen Werk in groepjes Geef aan welke elementen belangrijk zijn in het functioneren van de groep in het verhaal van de apen en hoe ze op elkaar inwerken. Kom los van het concrete en ga op zoek naar grotere noemers Geef bij elk element voorbeelden uit een schoolsituatie

Definitie van schoolcultuur (A. Konig) “Gemeenschappelijke opvattingen en gebruiken (waarden en normen) die bewust of onbewust gedeeld worden door leden van de schoolgemeenschap en die naar buiten treden in de gedragingen van de leden en in de feitelijke verschijningsvorm van de school.”

IJsberg

Cultuurschillen 1. vooronderstellingen 2. waarden en normen 3. symbolen, mythen en helden 4. gewoonten, rituelen en procedures 4 3 2 1

Drie bevoorrechte cultuurterreinen Lees de teksten Overleg in je groep wat de belangrijkste kenmerken, eigenschappen zijn bij elk cultuurterrein zoals beschreven in de tekst Noteer ze in staakwoorden op je flap

Betekenis van de cultuurtypes voor onderwijsvernieuwing van de school cultuur van de vernieuwing

Betekenis van de cultuurtypes voor onderwijsvernieuwing Vernieuwing: dagelijks functioneren verliest een deel van zijn vanzelfsprekendheid Vernieuwing moet kunnen aangrijpen op bepaalde waarden en normen cultuur van de school van de vernieuwing mate van discrepantie: aangrijpingspunt voor analyse en interventie

Betekenis van de cultuurtypes voor onderwijsvernieuwing Werk in groepjes Bespreek in je groep in welk van de types van scholen een bepaalde vernieuwing het meeste kans heeft

Effectieve interventies vergen een professionele houding en competenties Inspelen op het patroon van de groep Reflecteren op patronen in de eigen houding De eigen rol ter discussie durven stellen Een veilig klimaat scheppen Grenzen aangeven in de communicatie

Effectieve interventies vergen een professionele houding en competenties Een patroon verhelderen met de leden van de groep Een patroon dat speelt bespreekbaar maken Openstaan voor feedback Direct kunnen inspelen op wat er speelt als er weinig of geen tijd is om zich voor te bereiden

Cultuurtypes in scholen (Harrison) De machtgerichte cultuur De rolgerichte cultuur De taakgerichte cultuur De persoonsgerichte cultuur