PERSOONLIJK LEIDERSCHAP in de BASISSCHOOL
Kennismaken - Voor jezelf :in één woord: hoe zit je er nu bij in deze groep? Vorm groepjes op basis van – - Verjaardagcirkel: Ik ben uniek in: groep zit, iedereen die dit uniek kenmerk herkent staat mee recht Groepjes per drie, vier, tien, twintig: op zoek naar iets gemeenschappelijk Groepjes per twee:- elkaar voorstellen/1 minuut/onderwerp/wie begint/van rol verwisselen/afscheid nemen Jezelf voorstellen in de grote groep aan de hand van vb. naam, woonplaats, werkterein, leuke gebeurtenis (verleden/toekomst). Volgende persoon wordt aangeduid door de bal door te geven. Wat wens je jezelf toe het komende werkjaar? Loop rond en ontmoet zoveel mogelijk groepsleden, stel jezelf voor en deel je wens, motiveer kort
Tips bij Kennismaken gebruiken bij nieuwe groep, maar ook bij een bestaande groep; nodig in veel teams : nieuwelingen/vestigingsplaatsen/ks-ls onderlinge communicatie bevorderen langzaam proces: regelmatig oppakken en verdiepen. gebruik je eigen creativiteit maar steeds in functie van - de groep - het risiconiveau: progressief opbouwen
samenhang Taakproces---------------groepsproces Oriëntatie Afspraken Productiviteit Erbij horen (integratie) Invloed (controle) Persoonlijk contact (affectiviteit) Afronden
organisatie Lerende organisatie leiderschapsstijl PERSOONLIJK Zicht krijgen op mezelf als dynamisch produkt van mijn ontwikkelingsgeschiedenis en contextfactoren in interactie met mijn ‘lerende organisatie’ als dynamisch produkt van de ontwikkelinggeschiedenis en contextfactoren van de organisatie en haar samenstellende delen in het licht van mijn taak als leider. Lerende organisatie leiderschapsstijl PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Een blik op mezelf als leider in mijn School -individueel: associeer vrij en maak een webschema -in groep: maak samen een nieuw webschema doe dit zonder te praten neem de tijd om van gedachten te wisselen over wat je leest In plenum: wat viel op, welke gemeenschappelijke punten, verschillen? Individueel: wat neem je mee voor jezelf?
Een blik op mezelf als leider in mijn School Context -factoren Context -factoren Ontwikkelings-geschiedenis Ontwikkelings-geschiedenis
Ontwikkelingsgeschiedenis school - Hoelang bestaat de school al ? - Wie heeft de school opgericht? - Waarom? - Welke hoogtepunten, dieptepunten, crisissen - Netwerken die historisch zijn gegroeid (gemeente, parochie, families,…..) - Welke cultuurinvloeden spelen mee? - Welke machtsinvloeden zijn er gegroeid? - Hoe werden taken ingevuld ? (directie, leerkrachten,….)
Contextfactoren school Inplanting, gebouwen Net breed maatschappelijke context Overheid betrokkenen: directe: kinderen, ouders, personeel indirecte: begeleiding politie, gemeentebestuur
School als organisatie Primaire processen: onderwijs-leerproces Secundaire processen: beheersmatige structuur:regelingen, bevoegdheden, procedures cultuur: geheel van waarden, normen, communicatiewijzen, ‘zo doen wij het hier’
og x cf jouw school nu als dynamisch produkt Omgeving onderwijsbeleid schoolleiding Organisatie structuur Organisatie cultuur Veranderings capaciteiten team leerlingen Schoolwerk plan Innovatie- beleid onderwijsbegeleiders randvoorwaarden
Contextfactoren Leider School: kinderen, collegae, ouders,schoolbestuur, net….. familie vrienden andere engagementen situationele crisissen breder maatschappelijke context ………
Ontwikkelingsgeschiedenis leider Basismodussen van omgang (ccrt) Kernconflicten krijgen-geven vertrouwen-wantrouwen vasthouden-loslaten autonomie-twijfel/schaamte zich (waar) maken initiatief-schuldgevoelens omgaan met autoriteit: overdracht, tegenoverdracht onze kijk op leren de invloed van de volksaard, cultuur, maatschappij bewust- onbewust (johari) ontwikkelingscrisissen
Johari-venster Gekend dr mezelf En de anderen Gekend dr mezelf ongekend Gekend dr mezelf En de anderen Gekend dr mezelf Ongekend vr anderen gekend mezelf Gekend dr anderen Ongekend vr mezelf Ongekend dr mezelf Ongekend vr anderen ongekend
Ontwikkelingsgeschiedenis leider: CCRT (Luborsky:core conflictual relationship theme) -Innerlijk script voor het theater van ons innerlijk leven -Het kleurt alles wat we op het werk doen -Voor leiders zijn de effecten verstrekkend: het bepaalt in belangrijke mate de cultuur en het besluitvormingsproces in de organisatie Drie componenten: De wens in verband met een relatie Onze anticipatie op hoe anderen in de context van deze wens op ons zullen reageren. 3. Onze reactie daarop, of die zich nu uit in gedrag of in gevoelens.
ONTWIKKELINGSGESCHIEDENIS LEIDER ER ZIJN JONGEN/MEISJE ZIJN IEMAND Generativiteit-stagnatie Intimiteit-isolement Identiteit-rolverwarring Vlijt -minderwaardigheid Initiatief-schuldgevoel twijfel/schaamte Autonomie- Vertrouwen- wantrouwen
0verdracht-tegenoverdracht (Manfred Kets Devries) -Alle relaties worden gekleurd door voorgaande relaties/ De krachtigste hiervan zijn die met onze vroegste verzorgers Het gaat om een onbewust proces We identificeren,idealiseren en internaliseren met de emotioneel belangrijke mensen in ons leven -Dit proces wordt gespiegeld door die mensen -hoe we in het gezin met macht en autoriteit omgingen bepaalt onze latere relaties met mensen die macht en autoriteit hebben
Communicatie is het belangrijkste instrument Ontwikkelings geschiedenis actief luisteren Ontwikkelings geschiedenis empathie feitelijk eigenlijk eigenlijk Context factoren feitelijk Context factoren echtheid zelfexpressie Personeelslid leerling ouders schoolbestuur externen schoolleider
Op zoek naar een balans tussen WAT VIND IK ALS DIRECTEUR BELANGRIJK NODIG WAT VINDEN DE LEERKRACHTEN LEERLINGEN OUDERS ANDEREN…. BELANGRIJK NODIG GRENZEN, AFSPRAKEN, CONFLICT
Leiderschapsstijl-competentieniveau team leiderschapstijl 3 Participerende stijl 2 Overtuigende stijl 4 Delegerende stijl 1 Directieve stijl 4 hoog 3 ruim 2 matig 1 laag competentieniveau
Differentiëren i.f.v. houding t.o.v. veranderingen De vernieuwers 8% De leiders 17% Vroege volgers 29% Late volgers 29% Afwijzers 17%
Differentiëren i.f.v. groeifasen FASEN VAN BETROKKENHEID GEBRUIKSNIVEAUS VAN INNOVATIE STADIA IN BEKOMMERNISSEN Bewustwording Persoonlijke betrokkenheid/informatie Consequenties voor de leerlingen Beheersing Samenwerking Herziening op basis van ervaringen met leerlingen Herziening Geen gebruik Oriëntatie Voorbereiding Mechanisch gebruik Routine Verfijning Integratie Herziening Zelfbekommernissen Taakbekommernissen Impactbekommernissen
Leider van een lerende organisatie (Senge) Het volstaat niet langer om één iemand te hebben die leert voor de organisatie. Iemand aan de top die het allemaal uitdenkt en de rest die de bevelen van de grote strateeg opvolgt, dat werkt gewoon niet meer. Hij of zij is de onderzoeker, de ontwerper, de beheerder, de leermeester. Hij of zij is verantwoordelijk voor het opbouwen van een organisatie, waar de mensen steeds beter in slagen om dat tot stand te brengen wat ze echt willen. Mensen kunnen continu hun vermogen vergroten om complexe zaken te bevatten en duidelijke visies te ontwikkelen. De organisatie is een voedingsbodem voor nieuwe steeds meeromvattende ideëen-kortom, waar de mensen voortdurend leren hoe ze samen kunnen leren.
dysfunctionele patronen in leiderschap Conflicten vermijden Ondergeschikten tiranniseren Micromanagement (details) Manisch gedrag Ontoegankelijkheid Spelletjes spelen Wantrouwen Malaise
Inspirerend leiderschap Wat is je missie/visie? Ontwerp je wapenschild/spreuk:
taakproces---groepsproces Vinden van een goede balans tussen taakproces---groepsproces - operationeel maken - hulpbronnen -procedures, regels -coördinatie -gespreksleiding -besluitvorming -compromis -taakverdeling -structuur -ordenen -bijsturen -bewaken - behoeften peilen - waardering -aanvaarding -vertrouwen/respect -ingrijpen bij dominantie - opvangen -kwetsbaarheid -bespreekbaar maken van groepsklimaat -communicatie afspraken maken Oriëntatie Afspraken Productiviteit Erbij horen (integratie) Invloed (controle) Persoonlijk contact (affectiviteit) Afronden Andere functies: - public relations-functie: image/contacten buiten - monitor-functie:evalueren/ feedback -innovatie-functie
Met verschillende betrokkenen individueel of in groep: collega’s , leerlingen, ouders, schoolbestuur en externen. In verschillende functies: Taakgericht: operationaliseren, hulpbronnen verstrekken, regels en procedures bewaken, coördineren, gesprek leiden, compromissen sluiten, onderhandelen. Sociaal-emotioneel: ontwikkelingsbevorderend klimaat creëren, kennismaking en groepsintegratie, aandacht voor normen en waarden, conflicthantering, aandacht voor de kwaliteit van de communicatie… Public-relations: image, contacten buiten Monitor: evalueren, feedback geven Innovatie: aanbrengen, invoeren, ankeren In verschillende rollen: voorzitter, deelnemer, chef, begeleider.
Leiderschapsfacetten vanuit EFQM Visie op kwaliteit Onderwijskundig leiderschap Team leiderschap Beheer Ondernemerschap Extern optreden Reflectie op eigen handelen
leiderschap management communicatie actie reflectie administratie regelgeving financieel beheer maatschappelijke, pedagogische onderwijskundige ontwikkelingen
kernkwaliteit valkuil + - - + allergie uitdaging Te veel van het goede Wat anderen in mij waarderen. Wat ik bij anderen vanzelfsprekend verwacht Wat ik in mezelf heel gewoon vind. Negatief tegen- over- gestelde Wat anderen mij verwijten. Wat ik mezelf geneigd ben te rechtvaardigen. Wat ik in anderen bereid ben door de vingers te zien. Positief tegen- over- gestelde - + allergie uitdaging Te veel van het goede Wat ik in mijzelf zou verafschuwen. Wat ik in anderen minacht. Wat anderen mij aanraden te relativeren. Wat ik in mijzelf mis. Wat anderen mij toewensen. Wat ik in anderen bewonder.