Al doende leren training docenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het maken van presentaties voor op de computer.
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Het tweede werkstuk.
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
‘De Donkere Kamer van het Rijksmuseum’
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het doen van onderzoek in klas 4
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
- Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO)
Portfolio presentatie
Lesgeven en begeleiden
Leer de namen van de noten 2
Redactioneel schrijven Les 1
Bronnen Merle Wissink.
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Frankie Schram 1 Nieuwe encyclopedie van de Vlaamse Beweging Werken met een webstek Fr. Schram 26/02/2000.
De conquistadores: wereldveroveraars met oogkleppen
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Medmec04 – Engagement Les 5
Informatievaardigheid bij INHolland
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Nieuwsbegrip Doel van deze les:
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
Een werkstuk maken.
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Onderzoeksplan.
Portfolio Presentatie
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Nu is het plan om een map op een van de 2 computers te plaatsen en die te simpel te delen naar die andere computer ook wel SFS (Simple File Sharing) genoemd.
Lezen: doe het goed voor
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Centraal Examen Nederlands
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Woordraadstrategieën
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Instructie geven en uitvoeren
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Hoe maak ik een goede mindmap?
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Al doende leren training docenten Naam trainer:

bijeenkomst A Doelen ‘Al doende leren’ Werken met ‘prestaties’ Begeleiden van leerlingen (Stappenplan) Voorbereiding uitvoering project Opzet module

Opzet module 3 Bijeenkomsten A Introductie B Verdieping C Evaluatie

Stappenplan Voorbereiden zoekopdracht Zoekwoorden kiezen Hits selecteren Lezen en beoordelen Evalueren en verwerken

Fase 1 Organisatie Prestaties kiezen Voorbereiden zoekopdracht

Organisatie Planning Computers Digitaal schoolbord (of beamer) USB-sticks

Stappenplan Voorbereiden zoekopdracht Zoekwoorden kiezen Hits selecteren Lezen en beoordelen Evalueren en verwerken

Stap 2: zoekwoorden bedenken Doe hardop denkend voor hoe leerlingen woorden kunnen kiezen uit de prestatie. Wat is de kern? Wat is het eindproduct? Zo kom je op goede zoekwoorden.

Stap 3: Selecteren van hits Criteria voor het scannen van hits: titel (past die goed bij het onderwerp?) beschrijving (staan de zoekwoorden erin, is de site actueel?) hostnaam (van wie is de site, zou informatie van die organisatie goed zijn?)

Stap 4: lezen en beoordelen I Scannend lezen lees de titel lees de tekstkoppen bekijk de afbeeldingen en de onderschriften erbij

Stap 4: lezen en beoordelen II Strategisch lezen (kijk naar indelingen e.d.) Precies lezen: - hardop lezen - samen mondeling samenvatten - woordhulp gebruiken (volgende dia)

Woordhulp lees een stukje terug of verder, daar staat misschien informatie waaruit je de betekenis kunt afleiden kijk naar de illustratie, misschien geeft die extra informatie kijk of je al een stukje van het woord kent zoek het woord op in een woordenboek of vraag de betekenis aan iemand

Stap 5: Evalueren en verwerken van informatie Werken in tweetallen. De een begint het antwoord te vertellen, de ander vult aan. Zo nodig in de tekst zoeken naar de juiste woorden. “Je moet mondeling het antwoord op de vraag kunnen geven, in hele zinnen. Die zinnen schrijf je op. Dan heb je altijd je eigen woorden.” Is de vraag voldoende beantwoord?

Stimuleren van het leren Voorbeeld gedrag Reflectie Taalstimulering

Taalstimulering Woordweb Woordhulp Consolideren

Digitaal schoolbord - Beamer Klassikale instructie bij start les Klassikale instructie tijdens les Uitleg voor een groepje Afsluiting van de les

Beoordeling verslagen & presentaties Inhoud Vorm Omvang Gebruik van nieuwe woorden Correct taalgebruik (verslagen) Netheid (verslagen)

Beoordeling woordenlijsten Omvang Kwaliteit woordomschrijvingen

Evaluatie van het proces Toepassen van het stappenplan Kwaliteit van de reflectie Kwaliteit van de samenwerking tussen leerlingen

Criteria prestaties Aantrekkelijk en uitdagend voor leerlingen Ruimte voor aanpassing in overleg met de leerlingen Voor uitvoering is zoeken op internet nodig Er zijn eenvoudige sites te vinden met de nodige informatie De leerlingen hebben zoekwoorden nodig om de opdracht uit te voeren De pestaties besteden expliciet aandacht aan onbekende woorden en uitdrukkingen