Al doende leren training docenten Naam trainer:
bijeenkomst A Doelen ‘Al doende leren’ Werken met ‘prestaties’ Begeleiden van leerlingen (Stappenplan) Voorbereiding uitvoering project Opzet module
Opzet module 3 Bijeenkomsten A Introductie B Verdieping C Evaluatie
Stappenplan Voorbereiden zoekopdracht Zoekwoorden kiezen Hits selecteren Lezen en beoordelen Evalueren en verwerken
Fase 1 Organisatie Prestaties kiezen Voorbereiden zoekopdracht
Organisatie Planning Computers Digitaal schoolbord (of beamer) USB-sticks
Stappenplan Voorbereiden zoekopdracht Zoekwoorden kiezen Hits selecteren Lezen en beoordelen Evalueren en verwerken
Stap 2: zoekwoorden bedenken Doe hardop denkend voor hoe leerlingen woorden kunnen kiezen uit de prestatie. Wat is de kern? Wat is het eindproduct? Zo kom je op goede zoekwoorden.
Stap 3: Selecteren van hits Criteria voor het scannen van hits: titel (past die goed bij het onderwerp?) beschrijving (staan de zoekwoorden erin, is de site actueel?) hostnaam (van wie is de site, zou informatie van die organisatie goed zijn?)
Stap 4: lezen en beoordelen I Scannend lezen lees de titel lees de tekstkoppen bekijk de afbeeldingen en de onderschriften erbij
Stap 4: lezen en beoordelen II Strategisch lezen (kijk naar indelingen e.d.) Precies lezen: - hardop lezen - samen mondeling samenvatten - woordhulp gebruiken (volgende dia)
Woordhulp lees een stukje terug of verder, daar staat misschien informatie waaruit je de betekenis kunt afleiden kijk naar de illustratie, misschien geeft die extra informatie kijk of je al een stukje van het woord kent zoek het woord op in een woordenboek of vraag de betekenis aan iemand
Stap 5: Evalueren en verwerken van informatie Werken in tweetallen. De een begint het antwoord te vertellen, de ander vult aan. Zo nodig in de tekst zoeken naar de juiste woorden. “Je moet mondeling het antwoord op de vraag kunnen geven, in hele zinnen. Die zinnen schrijf je op. Dan heb je altijd je eigen woorden.” Is de vraag voldoende beantwoord?
Stimuleren van het leren Voorbeeld gedrag Reflectie Taalstimulering
Taalstimulering Woordweb Woordhulp Consolideren
Digitaal schoolbord - Beamer Klassikale instructie bij start les Klassikale instructie tijdens les Uitleg voor een groepje Afsluiting van de les
Beoordeling verslagen & presentaties Inhoud Vorm Omvang Gebruik van nieuwe woorden Correct taalgebruik (verslagen) Netheid (verslagen)
Beoordeling woordenlijsten Omvang Kwaliteit woordomschrijvingen
Evaluatie van het proces Toepassen van het stappenplan Kwaliteit van de reflectie Kwaliteit van de samenwerking tussen leerlingen
Criteria prestaties Aantrekkelijk en uitdagend voor leerlingen Ruimte voor aanpassing in overleg met de leerlingen Voor uitvoering is zoeken op internet nodig Er zijn eenvoudige sites te vinden met de nodige informatie De leerlingen hebben zoekwoorden nodig om de opdracht uit te voeren De pestaties besteden expliciet aandacht aan onbekende woorden en uitdrukkingen