De kracht van het verhaal Hans Hoeken Radboud Universiteit Nijmegen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Is een kwartier genoeg? Communicatie, zo doe je dat!
Advertisements

De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Motivatie, leeftijd en competenties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Communicatie en draagvlak
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Communicatie en draagvlakontwikkeling intern
Hogescholen in Dialoog
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Woord van Leven Woord van Leven April 2012 April 2012.
Persoonlijk worden.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
De kracht van GAC Business Solutions GAC is meer dan een leverancier van softwareoplossingen. Als business partner zorgen we samen met u voor optimalisatie.
6 pijlers van de code in beeld
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Iedereen coach naar Jef Clement.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
1. Leidinggeven Blz. 7 Boekje Leidinggeven. leidinggeven Wat wil een leidinggevende? Dat het werk goed gedaan wordt en dat medewerkers met plezier werken!
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Begrip en gebruik van sociaal-emotionele regels bij kinderen met autisme spectrum stoornissen Kind en adolescent.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Oud worden in deze tijd..
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen. E-learning module “Aan de slag blijven” Miranda Grootscholte Chantal Huinder Projectleider SBCMProjectleider STOOF.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Exceptioneel leiderschap Author: Hans Business Consultancy.
Ethiek.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Exceptioneel Business Consultancy Author: Hans Groen.
Volksuniversiteit Zwolle
Aanvaarding en tolerantie
Informeel Leren Hoe breng je dit in kaart? Door: Kathleen Schlusmans en Jo Boon.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Het coachende functioneringsgesprek
Ontwikkeling en de basisschool
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
gespreksvaardigheden
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Maak je persoonlijke veranderverhaal
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
KVO-B Presentatie KVO-B 16 juni 2014 Overleg Ondernemersverenigingen Gemeente Maasgouw Chris Bosch (OML) (
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Bespreker: Roald van Elswijk
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Commissie voor vrijwilligerswerk
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Human Resources Accounting
Transcript van de presentatie:

De kracht van het verhaal Hans Hoeken Radboud Universiteit Nijmegen

Conclusies Welk evolutionair voordeel hebben verhalen de mens geboden? Bieden verhalen nog steeds een voordeel voor hun publiek? Hoe sorteren verhalen hun effecten?

En in hoeverre gelden die voordelen juist bij uitstek voor verhalen in de Bedrijfsjournalistiek?

Verhalen als universele menselijke eigenschap

Evolutietheorie: Multilevel selection hypothese Het egoïstisch individu heeft betere reproductiekansen dan het altruïstisch individu De altruïstisch functionerende groep heeft betere reproductiekansen dan de egoïstisch functionerende groep Essentiële vaardigheden: –Het voorspellen van andermans gedrag –Het beïnvloeden van andermans gedrag

Literair Darwinisme: welk evolutionair voordeel biedt het verhaal? Essentiële vaardigheden leren we door spel. Verhalen zijn onze stoeipartijen om andermans gedrag te voorspellen en te beïnvloeden.

Verhalen en het begrijpen van anderen De rol van Roodkapje in de ontwikkeling van een Theory of Mind

De functie van een verhaal - Het creëren van begrip voor op het eerste gezicht onbegrijpelijk gedrag (Bruner, 1991)

Maar ook het beïnvloeden van gedrag

Gecontroleerd door een alziend en rechtvaardig opperwezen

Bieden verhalen NU nog dezelfde voordelen? Wat in vroeger tijden evolutionair voordeel bood, hoeft dat nu niet meer te doen Voedsel voor het lichaam Verhalen als voedsel voor de geest?

Verhalen als entertainment Het publiek vormt een band met het personage De band kan variëren van empathie tot antipathie Afhankelijk van de mate waarin het gedrag voldoet aan de morele code En het publiek is tevreden als het goede wordt beloond en het kwade bestraft Want dat komt overeen met onze wens van een rechtvaardige wereld

En dat verklaart … Onze ambivalente gevoelens voor sommige personages En het feit dat sommige verhalen waarin het kwade wordt beloond je nog lang achtervolgen

Verhalen hebben nog steeds invloed… Op het vermogen om andere mensen te begrijpen –Hoe meer verhalen, des te beter ontwikkelde sociale vaardigheden Op ons beeld van de werkelijkheid –Hoe meer verhalen, des te sterker de overtuiging dat we in een rechtvaardige wereld leven Op de overtuigingen, attitudes én gedrag van mensen

Verhalen en overtuigingen …

Verhalen en attitudes …

Verhalen en gedrag

Hoe sorteren verhalen effect?

Drie mogelijke mechanismen …

Der Untergang werd in 2004 wereldwijd overladen met complimenten. Toch is Der Untergang een ambivalente onderneming. De beklemming in de Berlijnse bunker is adequaat in beeld gebracht en Ganz speelt Hitler angstaanjagend goed, maar gaandeweg wordt steeds duidelijker dat de regisseur geen keuzen durfde te maken. Zodra de kijker geboeid dreigt te worden door het ondergrondse drama schakelt Hirschbiegel over naar het verwoeste Berlijn. En Ganz is nooit langer dan een paar seconden in beeld - opdat we vooral geen sympathie opbrengen.

Identificatie met personage leidt tot… Openstaan voor diens overtuigingen en attitudes Diens doelen zien als onze eigen doelen Emoties als er obstakels zijn die het bereiken van die doelen in de weg staan

Conclusies: tussentijds Welk evolutionair voordeel hebben verhalen de mens geboden? –Ze hebben aangezet tot samenwerking door de beloning van “goed” gedrag concreet te maken –Ze hebben mensen geleerd om het gedrag van anderen te voorspellen Bieden verhalen nog steeds voordeel voor hun publiek? –Verhalen beïnvloeden nog steeds onze overtuigingen en opinies –Verhalen kunnen nog steeds helpen om “onbegrijpelijk” gedrag te begrijpen Hoe sorteren verhalen hun effecten? –doordat we ons identificeren met een persoon en waardoor we openstaan voor diens overtuigingen en daardoor negatief staan t.o.v. obstakels die het bereiken van diens doelen verhinderen

Wat heeft dit met bedrijfsjournalistiek te maken? Doelstelling –Geboeid vergroot de betrokkenheid van medewerkers bij hun taak én het korps. Het blad draagt bij aan het creëren van eenheid binnen de organisatie en bevordert de samenwerking met de verschillende partners, zowel intern als extern. Daarnaast brengt het belangrijke informatie onder de aandacht. Omschrijving –De menselijke factor voert de boventoon in Geboeid, om de herkenbaarheid van collega’s te vergroten en het gemeenschapsgevoel te versterken. Het blad brengt het verhaal achter de mens, van manager tot buurtagent. Ook wordt er aandacht besteed aan het strategisch beleid en de dagelijkse uitvoering van taken.

Samenwerking loont …

En daar zijn regels voor … Wees ambitieus en toon initiatief, ga met respect met elkaar om. Verstrek geen informatie aan anderen die de belangen van Heijmans kan schaden. Leidinggevenden hebben hierin een voorbeeldfunctie. Gebruik bedrijfsdiensten (telefoon, , kopiëren) met mate voor privédoeleinden

Die je met verhalen kunt illustreren …

En je helpen om het gedrag van anderen te begrijpen Te horen krijgen dat iets niet deugt. Of dat je je werk niet goed hebt gedaan. Leuk? Meestal niet. Leerzaam? Altijd! Verzekeraar Interpolis durft het aan zich open te stellen voor de kritiek van hun ontevreden – en soms boze – klanten: integraal en ongecensureerd. Zo maakt deze rubriek niet alleen duidelijk wat er is misgegaan, maar vooral hoe klanten dit hebben beleefd. Want vooral dat laatste aspect sneeuwt nog wel eens onder in het bureaucratische steekspel. Medewerkers die zoiets lezen, krabbelen zich nog wel een keer achter de oren bij de volgende klagende klant.

Die verhalen hoeven niet per se lang te zijn … “One man from Illinois lost his coverage in the middle of chemotherapy because his insurer found that he hadn’t reported gallstones that he didn’t even know about. They delayed his treatment and he died because of it.”

Maar vereisen wel vakmanschap… “A being from another planet was left behind on the planet earth because he strayed too far from his fellow creatures. They left him and he almost died because of it.

Conclusie Bedrijfsjournalistiek is geen overbodige franje maar kan door het vertellen van de juiste verhalen op de juiste wijze een essentieel concurrentievoordeel bieden

Dank voor uw aandacht! Prof. dr. Hans Hoeken Hoogleraar Persuasieve communicatie Afdeling Bedrijfscommunicatie Radboud Universiteit Nijmegen 024 –