Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Leren en ontwikkelen II
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Het energieproject EEN BEELD UIT DE PRAKTIJK. van “Ik heb geen zin om therapie te doen en dieet te gaan volgen.” tot “Wanneer is het nog eens energieproject.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Leswijzer Nieuwsbegrip
18/11/2008 Interpreteren van studietijd- resultaten.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Beslishulp beroerte thuis
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Interculturele competentiewijzer
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Creatief met cultuur ? Brenda C. Oude Breuil.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
Wie zijn wij? 25 jaar docent Voortgezet Speciaal Onderwijs Schakelklas
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Wandelen op het water Van letterlijk naar post- kritisch geloof.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Seculariseer uw school! 20 tips Hoe de katholieke identiteit van uw school zéker verloren laten gaan? “Ironie is de hoogste vorm van ernst.” (S. Kierkegaard)
Actiegroep ‘Bemiddeling en Selectie’ Begeleiding: Ann De Cuyper en Luc Henau.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck
Coach Academy Opbouw 1. Doel Leren hoe je van het Alkmaar Guardians jeugdplan tot een trainingsplan komt Ervarigen met elkaar delen Een gezellige avond.
Coach Academy Opbouw 2. Doel Leren hoe je op een trainingsplan komt met de punten van jeugdplan hoe maak je een individuele trainingsplan? Ervarigen met.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink.
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Ongelijkheid in het onderwijs – Voorbij de usual suspects
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Het project Begeleiding Startende Leraren
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Zorglokaal DE EVALUATIE.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Mijn visie op onderwijs
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
E health, Domotica en E-learning
Persoonlijke doelen maken
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012

Korte schets van het project Expliciete keuze voor etnisch-culturele diversiteit  Veel weerstand tegen in onderwijs  Toch noodzakelijk o Problematische schoolloopbaan o Berichtgeving rond effecten van zwarte scholen o Gebrek aan rolmodellen o Aanpak (didactisch, pedagogisch, relationeel)  Aanbevelingen Rondetafels Interculturaliteit

Aanpak Onze aanpak  een e-tool: verschillende soorten oefeningen  Schrijf-, beeld-, denk-, en doe-opdrachten  Eigen ervaringen  Aandacht voor theoretische onderbouwing  in vivo platformmomenten -> Individueel traject met uitwisselingsmomenten

Opbouw van e-tool Algemene modules  Cultureel referentiekader  Identiteit en diversiteit  Interculturele ervaringen  Perspectiefwijziging Onderwijsgerelateerde modules  Cultuur in les- en leerstijlen  Meertaligheid  Religie  Ouderbetrokkenheid

Evaluatie Tijd genomen om grondig de trajecten te evalueren  Ervaringen van de deelnemers  Opvattingen en suggesties m.b.t. de oefeningen van elke module Aanpassingen en/of aanvulling van de oefeningen Aanpassingen van de e-tool

Vaststellingen Invulling in vivo momenten  Goede sfeer  Veel afwisseling  Eigen ervaringen  Beschikbaarheid van de oefeningen  In de toekomst laten afdrukken Traject  Al dan niet op studiepunten zetten

Ervaringen van de begeleiders Aantal in vivo momenten  drie is te weinig  Duur van de sessies Aanpak  Evenwicht tussen sturing en aanbieden van kaders versus ervaringen van deelnemers  Nood aan papieren versie Groepsindeling

De e-tool Korte illustratie van de e-tool