Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012
Korte schets van het project Expliciete keuze voor etnisch-culturele diversiteit Veel weerstand tegen in onderwijs Toch noodzakelijk o Problematische schoolloopbaan o Berichtgeving rond effecten van zwarte scholen o Gebrek aan rolmodellen o Aanpak (didactisch, pedagogisch, relationeel) Aanbevelingen Rondetafels Interculturaliteit
Aanpak Onze aanpak een e-tool: verschillende soorten oefeningen Schrijf-, beeld-, denk-, en doe-opdrachten Eigen ervaringen Aandacht voor theoretische onderbouwing in vivo platformmomenten -> Individueel traject met uitwisselingsmomenten
Opbouw van e-tool Algemene modules Cultureel referentiekader Identiteit en diversiteit Interculturele ervaringen Perspectiefwijziging Onderwijsgerelateerde modules Cultuur in les- en leerstijlen Meertaligheid Religie Ouderbetrokkenheid
Evaluatie Tijd genomen om grondig de trajecten te evalueren Ervaringen van de deelnemers Opvattingen en suggesties m.b.t. de oefeningen van elke module Aanpassingen en/of aanvulling van de oefeningen Aanpassingen van de e-tool
Vaststellingen Invulling in vivo momenten Goede sfeer Veel afwisseling Eigen ervaringen Beschikbaarheid van de oefeningen In de toekomst laten afdrukken Traject Al dan niet op studiepunten zetten
Ervaringen van de begeleiders Aantal in vivo momenten drie is te weinig Duur van de sessies Aanpak Evenwicht tussen sturing en aanbieden van kaders versus ervaringen van deelnemers Nood aan papieren versie Groepsindeling
De e-tool Korte illustratie van de e-tool