Helicon VMBO Groen Eindhoven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
OUDERINFORMATIEAVOND
Programma Inleiding Herman Geenen
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
Programma Groen kompleet
BattleBots The school battle.
Presentatie schoolsysteem
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Samenwerken aan kwaliteit van (school)examinering loont!
Aardrijkskunde is een wetenschap Daarom vertrekken we in de lessen zoveel mogelijk vanuit de waarneming. We benaderen dus elk nieuw onderwerp vanuit de.
KAD-PROJECT KWALITEIT AFSLUITING & DOORSTROOMSUCCES.
Workshop ‘Competenties’
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Groen proeven Ervaringen van AOC Friesland VMBO Groen Leeuwarden
Ouderavond klas 2 25 maart 2014 PTA en examenregelingen
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Landbouwbreed Floracollege.
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
23 april 2009 Wellantcollege wisselt uit Eric de Bruin en Elise van Vliet.
Competentiegericht leren vmbo
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Programma Toetsing en Afsluiting Lentiz| Het Groene Lyceum Onderzoekend & Ondernemend op weg naar het hbo!
Workshop “Beoordelen”
De kubus van CSPE succesfactoren!
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Niets is wat het lijkt.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
O&O voor de onderzoekers en ontwerpers van de toekomst
Examenzaken 16 februari 2016 klas 2 Deze PowerPoint heeft alleen betrekking op het examen bij het Groene Lyceum en algemene examenzaken.
Veranderingen t.o.v. 3e editie
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Voorlichtingsavond voor ouders klas 2 dinsdag 31 maart 2015 Het PTA: Programma van Toetsing en Afsluiting.
STAGE INFORMATIEAVOND Woensdag 11 mei VOOR WIE IS DE INFORMATIE AVOND BEDOELD Voor ouders / verzorgers van de komende vierde en vijfde jaars leerlingen.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
De nieuwe onderbouw.
Het is vandaag Girlsday!
Coaching in regioleren
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Voeding en Welzijn.
Volop keus, durf te kiezen
Mijn visie op onderwijs
Oranje Nassau College Zoetermeer
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Helicon VMBO Groen Eindhoven AKTIEF leren Helicon VMBO Groen Eindhoven

Inhoud AKTIEF leren algemeen > Ton Helsper Hoe werkt zo’n beroepssituatie? > Joost Meulendijks Toetsbeleid > Huub Willems Sylvana van den Boomen > leerling bloem klas 4 Bryan Verhoeven > leerling bloem klas 4

AKTIEF LEREN ALGEMEEN Ton Helsper Teamleider bovenbouw

Wettelijke kaders Onderbouw Bovenbouw Afronding van kerndoelen Start met preambule Bovenbouw Eindtermen documenten programma’s B/K/G Competentieprogramma’s (programma landbouwbreed en ERK) Preambule

AKTIEF (onderwijskundige kaders) Authentiek: Werken aan betekenisvolle en/of onderzoeksopdrachten (levensecht). Kwaliteit: Werken met doelen, heldere opdrachten en herkenbare beoordelingspunten. Teamwork: Plannen, coachen, feedback geven. Kortom: Effectief samenwerken. ICT: ICT in de leeromgeving Line en als communicatie- of inspiratiebron. Eigen(w/v)aardig: Ruimte voor differentiatie, zorgleerlingen en leerstijlen Fun/feiten: Leren met plezier en van feiten.

Integratie

Thema’s / contexten Herkenbare thema’s onderbouw. Contexten bovenbouw. Milieu, recreatie, reizen, cultuur, relaties, communicatie, gezondheid, leven, maatschappij, feest Contexten bovenbouw. Dier en zorg Voeding en welzijn Leefomgeving en recreatie Ontwerp en creatie Integrale opdrachten (A) per thema / beroepssituatie. Ontwikkelen van leeractiviteiten rondom integrale opdracht (B) en verdiepende leeractiviteiten (C).

Beschrijven competenties Het vermogen om in een bepaalde (beroeps)situatie (context) adequaat gedrag te vertonen. Mbt ontwikkelen leeractiviteiten stellen we ons steeds de vraag: “Wat moet leerling kennen en kunnen in een beroepssituatie?” Beroepssituatie/thema’s – competentie- doelen - leeractiviteit

HOE WERKT EEN BEROEPSSITUATIE? Joost Meulendijks Docent bloemsierkunst

Hoe werkt dat nou? Zo’n beroepssituatie.. Allereerst: Veel organisatietalent nodig Flexibel zijn Tijd investeren Veel communiceren Uitvoeren en aanpassen Netwerken Plezier Motivatie Uitdaging Denken, denken en nog eens denken

Voorbeelden uit Ontwerp en Creatie Klas 3 Vijf beroepssituaties van ongeveer acht weken Herfstdag kasteel Geldrop Interieurstylist Mijn eigen bloemenwinkel Doelgericht inkopen De mooiste dag van je leven

Wat impressies..

Klas 4 Vier beroepssituaties van ongeveer 8 weken Kamerplantenverzorging Werken in een tuincentrum Rouw op je dak Hand en Design (examentraining)

Hoe te starten met een beroepssituatie? > Denken! De kaders bepalen: Thema’s bedenken passend bij de context Verdelen van de onderdelen uit de examensyllabus, wat in welke BS? Periode vaststellen per beroepssituatie PTA vastkoppelen aan de BS planning Belangrijke data plannen in de BS > Open dag, studiedagen etc. Oriënteren op de omgeving Competenties koppelen aan beroepssituatie

Hoe te starten met een beroepssituatie? > Doen! Schetsvel invullen (*) Format ontwikkelen per BS (*) Schrijven… Content verzamelen (*) Leergebieden Exact en Communicatie informeren Planning maken voor de leerlingen Bundelen tot een geheel

Intra Sectoraal Programma TOETSBELEID Huub Willems Docent groen en Intra Sectoraal Programma

Integraal toetsbeleid Helicon vmbo groen Eindhoven Op zoek naar een passend toetsbeleid

The Blindmen and the Elephant De betrekkelijkheid der waarneming John Godfrey Saxe, 1878 Zes blinde wijze Indiërs vonden een olifant. Ze wilden weten wat het was en voelden met hun hand. De eerste voelde een tand en zei: "Ik zeg u thans, dit monster van een olifant, lijkt sprekend op een lans. De vierde kneep eens in de slurf en werd opeens doodsbang. Hij riep: "Die zogenaamde olifant, dat is een enge slang!" De vijfde voelde aan een oor en zei: "Dat is niet mis! Dit dier is werkelijk uniek, omdat het waaiervormig is!" De zesde kreeg het staartje beet En zei nog even gauw: "Wat kletsen jullie allemaal, dit beest lijkt op een touw!" Zo blijkt maar weer uit dit verhaal Hoe moeilijk 'weten' is: De blinden hadden allemaal gelijk, Maar toch had elk het mis. De tweede voelde aan zijn zij (dat duurde wel een uur). Riep blij "Aha!" en melde toen: Dit beest lijkt op een muur“. . De derde voelde aan zijn voet en zei: "Doe niet zo sloom”. Er is geen twijfel mogelijk! Dit beest is als een boom!" The Blindmen and the Elephant John Godfrey Saxe, 1878

Samen oefenen Bekijk de toetsvragen. Geef per vraag aan wat je toetst.

Onze visie op toetsen: 3 peilers We kiezen voor toetsbeleid in samenhang en balans, omdat onze leerlingen recht hebben op eerlijke en onderbouwde feedback, zodat zij verder kunnen met hun leerproces waarbij ruimte is voor erkende ongelijkheid. Dan doen wij door parate kennis te meten en vaardigheden, inzichten, attituden èn zichtbaar gedragingen te beoordelen. Om zo goed mogelijk te kunnen aansluiten op de leerloopbaan van onze leerlingen toetsen wij ook de ambities en het leerproces van de leerling. (o.a. Pop-gesprekken) Binnen ons toetsbeleid heeft zowel de school als de leerling z’n verantwoordelijkheid voor de leeropbrengsten. De leerling registreert en verantwoord zijn leeropbrengsten in het portfolio en in het pop-gesprek De school verwerkt de leeropbrengsten in de leerling-administratie. zowel intern, met leerlingen en docenten als extern met ouders, bedrijven toetsen wij ons toetsbeleid. Ook wordt regelmatig verantwoording afgelegd aan de onderwijsinspectie!

Onderwijskundige kaders AKTIEF staat bij ons op school voor: Authentiek Toetsen zijn zoveel als mogelijk (beroeps)contextrijk.(ijzer smeden als het heet is!) Kwaliteit We werken met toetsdoelen, heldere opdrachten en herkenbare beoordelingspunten Teamwork Binnen onze toetsen mag/moet samengewerkt worden wanneer dat logisch is, behalve bij de toetsing van parate kennis. ICT-rijk ICT kan ook worden ingezet in de toetsomgeving (LINE) wordt gebruikt om reflecties te meten en ook als communicatie- of inspiratiebron. Hier kun je per AKTIE punt een korte toelichting geven. Eigen(w)aardigheid Ruimte voor differentiatie (B,K,G leerweg), zorgleerlingen en leerstijl etc. Feiten Leren van feiten (kwaliteitssysteem) en bewijzen (portfolio). Toetsen geven inzicht en feedback in de ontwikkeling van een leerling.

Hoe maken wij een passend Programma voor Toetsing en Afsluiting? Ons pta: Sluit naadloos aan op onze toetsvisie (3 peilers) Sluit aan op onze vastgestelde beroepssituaties/ thema’s. Is opgesteld per leergebied (of zelfs integratie van leergebieden.) Kent een minimum aantal toetsen. Is leerstof onafhankelijk en beroepssituatie afhankelijk. Kent referentiekaders (eindtermen, competentieprogramma’s, ERK Kent geen wegingsfactoren meer, we kijken , Herkansingen worden beperkt.

Wat kunnen we toetsen? Leeropbrengsten: inhoud + proces (methodenmix toegepast) Aspecten Voorbeelden Zichtbaar gedrag Een tuin aanleggen voor een opdrachtgever Een klant in een winkel te woord staan Inzichten Planmatig kunnen werken (logische volgorde snappen) Op tijd bestellen Attituden Op tijd komen Verantwoordelijk zijn Vaardigheden Werk plannen Bestellijst invullen Spreekvaardigheid (ERK A2) Uitzetten werkterrein Parate kennis Juiste naam beplanting Woordenschat (Engels)

Een voorbeeld van samenhangend toetsbeleid Leefomgeving en Recreatie Beroepssituatie 2: Natuur en Landschap Week Dagdeel 4uur Dagdeel 4 uur Communicatie Exact / economie Creatief / bewegen 1. - 2 Kennistoets: Plantenkennis bijv. Heesters Vaardigheidstoets Vaardigheidstoets : brief schrijven aan instelling 3 Vaardigheids en inzichttoets:Praktijktoets: onderhoud beplantingstype Inzichts- vaardigheidstoets: oppervlakte berekenen 4 plantenkennis Bijv. bomen Vaardigheidstoets: ontwikkel een mountainbike tocht. 5 Inhalen bij ziekte, voor alle andere situaties geen herkansing op dit moment. 6 VaardigheidsTechniek: bankje maken Vaardigheidstoets Gesprekken voeren, vergaderen 7 8 Proeve van bekwaamheid, toepassing inclusief VAKI

Wat en hoe kunnen we toetsen?

Namen en rugnummers Ton Helsper t.helsper@helicon.nl Joost Meulendijks j.meulendijks@helicon.nl Huub Willems h.willems@helicon.nl