Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject 2008-2009 30 oktober 2008 Dr. F Meijers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Voorlichting STUDIEJAAR INFORMATICA OPLEIDINGEN (TI, INF, BI)
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
Mentoring in het beroepsonderwijs: een onvervulde belofte Dr. Frans Meijers Amersfoort 13 november 2007.
de noodzaak: werken naar vermogen Yvonne Bieshaar
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Welkom BBL e-learning!? Christa Middendorp Indra Balwant Gir.
Goud in Handen!.
Technische geletterdheid en onderwijs
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Projectonderwijs in het HBO
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
VTB Technasium Vakcollege
Levensecht leren is dialogisch leren
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Nieuwe generatie leerlingen & medewerkers in de gezondheidszorg
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Leren, loopbaan en burgerschap
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
HAN Faculteit Educatie.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Groen Proeven in de praktijk van AOC-Oost
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
opleiding : Onderwijs Assistent
Wie zijn wij? Welkom Wie ben ik en wat is mijn functie (diegene die de presentatie geeft) Wat doen wij in dit bedrijf? Waarom geef ik deze presentatie?
Onderwijs op maat.
Vernieuwend vakmanschap
2e ouderavond klas 3 TL VMBO: 4 jarig 4 leerwegen Theoretische leerweg
Etalageconferentie ‘over rekenen gesproken’ 25 september 2014 MBOX Groenhorst.
moderniseren van het curriculum.
45 jaar Vereniging van Grafisch Technologen (GTSC) ; 9 april 2008 Opleiden voor de Creatieve Industrie Arie van Tilborg, directeur MediaCollege.
Honoursonderwijs in HBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Dialoog doen! Startbijeenkomst ‘Doorstart Stimuleringsproject LOB in het mbo’ Frans Meijers ‘s-Hertogenbosch 20 november 2012.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Social Return Bouwend Nederland / Gemeente Amersfoort februari 2014 José Dohle Patricia Rath.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Leren kiezen, kiezen leren? Frans Meijers Elzendaal College, Boxmeer Sociaal-cultureel centrum Myllesweerd, Mill November 2012.
Kiezen of gekozen worden? Frans Meijers Conferentie ‘ Zelf en loopbaan: dialoog in tijden van onzekerheid ’ 21 april 2010.
Vorm en Ambacht in relatie tot Dienstverlening en Producten
Met Minder Meer en Beter
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Het Shared Service Center (ssc) is een goede Hybride leeromgeving
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Gewoon techniek doen: met je hoofd en met je handen
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Welkom bij de Stage-informatieavond
Competentie gericht onderwijs
Samen broeden: MBO Barneveld en de beroepspraktijk
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Persoonlijke begeleiding
Welkom bij de Stage-informatieavond
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers

Vakbekwaamheid betekent in toenemende mate de ontwikkeling van hoofd hand, én hart

Vereiste competenties voor de gewone schilder Volgens de werkgevers: 1. Netjes en beschaafd zijn 2. Samenwerken met collega’s 3. Omgaan met opbouwende kritiek 4. Loyaal naar het bedrijf zijn 5. Ambassadeur van het bedrijf zijn 6. Gestructureerd werken 7. Aan klant kunnen uitleggen wat en waarom 8. Kennis van materialen 9. Verantwoorden van uren 10.Werk ziet er gelikt uit Volgens de werknemers: 1. Kennis van materialen 2. Vak in de vingers 3. Kunnen omgaan met opbouwende kritiek 4. Loyaal naar het bedrijf zijn 5. Ambassadeur van het bedrijf zijn 6. Netjes en beschaafd zijn 7. Aan klant kunnen uitleggen wat en waarom 8. Kunnen samenwerken met collega’s 9. Vooruit denken (bijstellen werkzaamheden regenweer e.d) 10. Alles in één keer goed Bron: Onderzoeksverslag actualisatie opleidingen schilders, Waddinxveen: SVS, 2002, pag.19

Integraal Ontwerpen Integreren over de levensduur Integreren over de levensduur Integratie van disciplines functie bedrijfskunde structuur vorm ontwerpenmakengebruikafdanken techniek informatietechnologie Traditioneel domein Integraal ontwerpen domein Integratie van abstracties

Beroepsonderwijs ontwikkelt anno 2008 nauwelijks de noodzakelijke vakbekwaamheid: transferprobleem (slechts 15% van de theorie wordt gebruikt) motivatieprobleem (afnemende motivatie) drop out probleem

De levenswereld van de student 1.Geen heldere beroepswens –Studiekeuze bepaalt door rapportcijfers –Geen heldere leervraag (extrinsieke motivatie) –Dalende motivatie –Inefficiënte en ineffectieve leerprocessen 2.Functionerend in complexe en paralelle werkelijkheden 3.In hoge mate mondig (maar niet zelfsturend)

Welke leeromgeving is nodig? méér praktijksturing (vooral voor betere transfer) méér dialoog over persoonlijke zin en maatschappelijke betekenis van het eigen leren (vooral voor motivatie) medezeggenschap over eigen leren (vooral voor motivatie)

Competentiegericht onderwijs is zeker niet: alleen maar méér praktijk ‘doe-het-zelf’ onderwijs alleen maar méér procesbegeleiding

Competentiegericht onderwijs is wel: een combinatie van probleem- en vraagsturing probleemsturing: ontwerpend leren aan levensechte problemen met een ‘echte’ probleemeigenaar (dus veel buiten school) vraagsturing: met de student een dialoog voeren over zijn ervaringen in relatie tot de inhoud, de voortgang en de afsluiting van zijn leerproces

VMBO-groepen: 87 MBO-bol: 98 MBO-bbl: 41 theorie (score > 3.5) Resultaten onderzoek ‘Loopbaancompetenties in het (v)mbo’

Oplossing: trialoog Zoveel mogelijk ‘drie-gesprekken’ over vakbekwaamheid: ontwikkelingen in de markt en de technologie beroepsdilemma’s loopbaanmogelijkheden goede leeromgeving sterke kanten van de leerling

Voor nuancering en detaillering zie