De ontvangsten van de lokale besturen in drie stellingen Jan Leroy Studiedag VLO Brussel, 27 mei 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren
Advertisements

Afwegingskader verzelfstandiging
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Lokale financiën in economisch en financieel moeilijke tijden Benego 18/04/2013 Luc Janssens Schepen van financiën gemeente Kapellen.
Boekhouding.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Beleids- en Beheerscyclus
Economische groei.
BBC Gecumuleerde budgettaire resultaat vorig boekjaar
1 november 2012 Kunnen corporaties nog investeren? Initiatieven om projecten te blijven realiseren Pierre Sponselee.
FAMO voorjaarsbijeenkomst Utrecht De internationale economische crisis en de lokale overheden Wim Suyker Hoofd afdeling overheidsfinanciën CPB.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Stabiel inkomensbeleid Amsterdam okt 2008 Stabiel begrotings- en inkomensbeleid Coen Teulings.
LOKALE BESTUREN MAATSCHAPPELIJKE EN FINANCIELE UITDAGINGEN 4 mei 2013 Mark Suykens, algemeen directeur VVSG vzw.
1 Belanghebbenden overleg Beglazing in woningbouw Historiek 11 september
Inleiding Waarborgfonds Sociale Woningbouw
AV sportfunctionarissen Izegem – 22 april 2010 Sociaal tarief Torhout.
Financiële uitdagingen Ben Gilot en Jan Leroy, VVSG
1 Rekening Evolutie begrotingsresultaat GD 2.
Uitvoering toekomststrategie Essent Harm Assies en Henk Kosmeijer Portefeuillehouders nutsvoorzieningen en financiën Informatieavond Essent, 17 maart 2009.
OCMW decreet bekeken vanuit het oog van de ontvanger De verantwoordelijkheid van de ontvanger bij de uitgaven T.U.R.B.O
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
De Nederlandse levensloopregeling: ervaringen en lessen
Stavaza dossier Copernicuspremie politie
Opportuniteiten in lokaal beleid en gemeentelijke instellingen voor vertoning van kunst en cultuur Hilde Plas.
Vlaanderen grijpt in op de gemeentelijke afvalbelastingen Studiedag voor lokale besturen over het nieuwe materialendecreet en Vlarema Antwerpen, 19 juni.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Structurele personeelstekorten bij de lokale politie
Het autonome gemeentebedrijf financieel bekeken Leuven, 12 mei 2009 Jan Leroy, VVSG Studiedag Het autonome gemeentebedrijf in het lokale jeugd-, sport-,
Jaarverslag 2011 Afdeling OCMW’s Algemene vergadering – Afdeling OCMW’s 14 juni 2012 – Brugge.
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Verdeling subsidies lokaal flankerend onderwijsbeleid vanaf 2014.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 08/09/ Wijzigingen in de AWBZ; gevolgen voor Utrecht Raadsinformatieavond, 8 januari 2009.
Financiering van plattelandsgemeenten Wat zijn de vooruitzichten?
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
BIOF 27 november John Crombez. Inleiding Opsomming van een aantal gegevens van derde partijen Als reactie op de globale aanpak van de regering.
Financiële ontwikkelingen bodemsanering
Septembercirculaire en nog meer
Budgethouderschap in het Gemeente- en OCMW-decreet Workshop Kenniscentrum Vlaamse Steden Hasselt, 16 september 2009 Jan Leroy, VVSG.
De interne Vlaamse staatshervorming Een introductie Dr. Tony Valcke Centrum voor Lokale Politiek Universiteit Gent.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Zinkt het schip of blijft het nog wel een tijdje drijven? Dr. Marten van der Meulen.
Stedennetwerk DuurzaamDoor Terugblik en vooruitzicht oktober, Jan Eelco Jansma.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Betrouwbare praktijkexamens! 20 april Inburgeren en kwaliteit 20 april 2010 Marja Creemers Wie zitten er in de zaal? Wat verwacht je? 20 april.
24/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Stemkeuze is Vooral je eigen belang nastreven Spaarders vergeten dit soms.
GEMEENTELIJK BELASTINGGEBIED ESBL 4 november 2003 PROF.DR. PETER B. BOORSMA.
1 Michiel Verbeek November 2014 Waarom gaat de economie niet een beetje beter?
Visum en overheidsopdrachten
Jaarbericht 2011 enkele hoofdlijnen algemene vergadering 14 juni 2012 – Brugge.
Guy Quaden – Nationale Bank van België ,7% sparen we -3% economische groei jobs verloren -6,1% begrotingstekort Inflatie 0% ,4% 1%
De gevolgen van de federale taxshift op de gemeentelijke APB- ontvangsten Werkgroep centrumsteden 15/12/2015.
Conceptbegroting Presentatie EFT Commissie Valkenburg a/d Geul, 15 oktober 2014.
Beknopt financieel profiel van de gemeente: PEPINGEN MEERJARENPLAN (toestand 2013)
Hoofdstuk 3 Het Europese budget. Begrotingsprincipes Annaliteit Eenheid Specificiteit Universaliteit Openbaarheid.
Strategisch meerjarenplan Budget 2017
Budgetwijziging 2016 Meerjarenplanwijziging
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Groei dossiers/ lokale opleg
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
FINANCIERING PROJECT SUBSIDIES Infobeurs 05/11/2018.
Transcript van de presentatie:

De ontvangsten van de lokale besturen in drie stellingen Jan Leroy Studiedag VLO Brussel, 27 mei 2010

VVSG - Inhoud De ontvangsten van de lokale besturen in drie stellingen 1.Ontvangers zijn te veel uitgevers 2.Het Gemeentefonds moet beperkt worden 3.De financiële crisis was/is een zegen Studiedag VLO

VVSG - Stelling 1: Ontvangers zijn te veel uitgevers De cijfers: Ontvangsten Vlaamse gemeenten (budgetten 2008): Gewone dienst: 8,1 miljard euro Buitengewone dienst: 2,8 miljard euro Ontvangsten Vlaamse OCMW’s (budgetten 2009) zonder gemeentelijke bijdrage: 2,4 miljard euro Ontvangsten Vlaamse politiezones (budgetten 2009 – gewone dienst): 1,2 miljard euro We hebben het vandaag dus over ca. 15 miljard euro die jaarlijks naar de Vlaamse lokale besturen gaan Studiedag VLO

VVSG - Stelling 1: Ontvangers zijn te veel uitgevers Vaststellingen (1): Kennis over en aandacht voor lokale ontvangsten (en de achterliggende mechanismen) is niet evenredig met de omvang van de bedragen. Oorzaken: Veel ontvangsten komen min of meer ‘automatisch’ binnen: Gemeentefonds (1,9 miljard euro) APB (alleen tijdige goedkeuring tarief vereist) (1,5 miljard euro) OV (alleen tijdige goedkeuring tarief vereist) (1,5 miljard euro) Dividenden (0,4 miljard euro) Federale dotaties politie (0,5 miljard euro) Ontvangsten waarop we zelf ‘greep’ hebben (eigen belastingen, retributies, bepaalde specifieke subsidies): zijn versplinterd hebben elk op zich vaak een relatief beperkt financieel en budgettair belang Studiedag VLO

VVSG - Stelling 1: Ontvangers zijn te veel uitgevers Vaststellingen (2): Procedureel hechten organieke decreten vooral belang aan uitgavenzijde: nadruk op overheidsopdrachten al dan niet beschikbaarheid budget visum voor verbintenissen met uitgaande netto-kasstroom, dubbele handtekening met tweede wetmatigheidscontrole Internecontrolesysteem verwaarloost vaak de ontvangstenzijde: Niet zozeer (hoewel ook daar uitzonderingen): worden gefactureerde inkomsten wel geïnd Wel: komen alle rechten/vorderingen wel in de boekhouding terecht? Hoe zeker zijn we hiervan als bestuur? Studiedag VLO

VVSG - Stelling 1: Ontvangers zijn te veel uitgevers Conclusies: Ontvanger, word wat meer ontvanger (nu het nog kan, want binnenkort word je financieel beheerder…) Maak werk van een goed internecontrolesysteem voor de ontvangsten van je bestuur Studiedag VLO

VVSG - Stelling 2: Het Gemeentefonds moet beperkt blijven De cijfers: Gemeentefonds 2010: euro groot: euro voor gemeenten (94,51%) euro voor OCMW’s (5,49%) Sinds 2003 groei met 3,5% per jaar Gemeentefonds ,8 miljoen euro hoger dan in 2002 Groei-% verschilt uiteraard van gemeente tot gemeente ( ): Minimum: -14,87% (Zwijndrecht) Maximum: +109,09% (Lo-Reninge) Gemeentefonds gemiddeld ca. 20% van middelen van gemeenten, met grote verscheidenheid: meer in grote besturen, minder in kleine besturen Studiedag VLO

VVSG - Stelling 2: Het Gemeentefonds moet beperkt blijven Stelling: het Gemeentefonds moet zorgen voor: Basisfinanciering van door centrale overheden (meervoud!) opgelegde taken Gemeentefonds moet zorgen voor een herverdeling: op basis van centrumfunctie(s) op basis van fiscale draagkracht en open ruimte Maar: het Gemeentefonds creëert ook afhankelijkheid van mogelijke budgettaire wispelturigheid Vlaamse overheid (al acht jaar uitgebleven, maar…) Daarom volgende prioritisering: 1.Belastingontvangsten (cf. parallel met politieke verantwoording) 2.Algemene subsidiëring via Gemeentefonds 3.Specifieke subsidiëring Studiedag VLO

VVSG - Stelling 2: Het Gemeentefonds moet beperkt blijven Conclusies: Als lokale overheden meer bevoegdheden krijgen (cf. interne staatshervorming) moet de financiering: eerst gebeuren via een uitbreiding van hun (Grondwettelijke ruime maar in centen uitgedrukt vrij beperkte) belastingbevoegdheden in tweede instantie via bijkomende algemene financiering Vermijd dat overheden met gesloten taakstelling fiscaal concurreren met gemeenten (cf. belasting tweede verblijven) Bij keuze algemene – specifieke financiering: kies voor de algemene financiering (administratief het eenvoudigst – planlastverlaging!) Studiedag VLO

VVSG - Stelling 3: De financiële crisis was/is een zegen Financiële gevolgen van de crisis: Sterke stijging marges aangerekend door banken Daling algemeen marktrentepeil Wegvallen dividenden Gemeentelijke Holding en Dexia Tijdelijk verdwijnen van inflatie Daling inkomsten: Uit belastingen: Vertraagd effect APB (voelbaar vanaf ?) Uitgestelde vastgoedinvesteringen: tragere stijging OV Faillissementen: invloed op lokale bedrijfstaksen Uit subsidies (maar (voorlopig?) niet Gemeentefonds) Stijging uitgaven: vooral via OCMW: leefloon e.a. Studiedag VLO

VVSG - Stelling 3: De financiële crisis was/is een zegen En toch een zegen? Budgettaire krapte is positief voor kritische zin over de eigen organisatie (appèl aan ontvangers om hieraan met hun specifieke expertise voluit mee te werken) Specifiek voor financiële inkomsten: door financiële crisis: Beter bewustzijn van waar gemeente direct en indirect als aandeelhouder allemaal inzit Zonder financiële crisis was er geen kapitaalverhoging Gemeentelijke Holding (nodig) geweest, en hadden we in vele gemeenten geen debat gehad over de plaats en rol van Gemeentelijke Holding en andere gelijkaardige instellingen Kunnen gemeenten bewustere aandeelhouders worden Studiedag VLO

VVSG - Dank voor uw aandacht! Studiedag VLO