Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Hoera, een oudergesprek!
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Feedback geven en ontvangen
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Zelfsturing en executieve functies.
John Vaupell Justin van der Steen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Opbrengstgericht werken en Groen Proeven: Hoe realiseer ik dat?
Van probleemstelling naar doelstelling
Johari venster & feedback
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Leidinggeven en coachen
Aan de slag met competenties beoordelen
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
Ieder zijn leerstijl Voor we over leerstijl spreken moeten we duidelijk weten wat leren is. ‘Leren is het verwerven van nieuwe competenties’. Dit leren.
Workshop “Beoordelen”
Communicatie met ouders
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Pedagogische interventie PEP-poli
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Speeddaten Kinderboekenweek. Vraag 1: Wat heb je precies gedaan op je stageschool tijdens de kinderboekenweek?
Onze doelen en visie in beeld
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Culturele synergie.
Gespreksvaardig-heden
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Onderzoeksvaardigheden 3
Bijeenkomst September 2015
Pmg. interviews afnemen dropbox aanmaken sites Plan van aanpak Checklist%20plan%20van%20aanpak.pdf
Praktijkervaring en reflectie
(Ped)agogiek werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Dialyse…… en wat betekent dit voor u als partner Carla Deen Dirry Keurhorst.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Communicatie 7e les.
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
LOB 13. Goede en slechte ervaringen
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Samenwerken en communicatie
Toetsing Vakdidactiek 2.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Communicatie 7e les.
Transcript van de presentatie:

Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven

Terugblik Wat heb je in de praktijk gedaan met de fase- indeling van de vorige bijeenkomst? Heb je de effecten hiervan gezien bij de leerlingen?

Agenda Terugblik op de vorige bijeenkomst Feedback geven op verschillende niveaus Een positief basisklimaat als voorwaarde voor Leren Leren Het effect van negatieve feedback op de zelfregulatie van leerlingen Evaluatie en vervolgafspraken

Video-opdracht Wat spreekt je aan in de wijze waarop je collega de leerling ondersteunt? Herken je hierin ook een mogelijk accent op verantwoordelijkheid zoals in de vorige bijeenkomst aan bod is geweest? Wat neem je hieruit mee voor jezelf? Welke tip zou je je collega willen meegeven?

Het doel van feedback geven bij Leren Leren Een leerling krijgt gerichte informatie over de wijze waarop hij een taak heeft uitgevoerd Een leerling kan aan de hand van deze informatie zijn taakuitvoering aanpassen

Feedback op vier niveaus Feedback op taakniveau (het eindresultaat) Feedback op procesniveau (de wijze waarop het eindresultaat tot stand komt) Feedback op zelfregulatieniveau (het sturen van het eigen leerproces) Feedback op persoonlijk niveau (alleen gericht op de persoon en niet op de taakuitvoering)

Feedback voorafgaande aan de taakuitvoering door de leerling   De leraar heeft duidelijk gemaakt welk doel- gedrag hij graag wil zien (benoemen van de inhoud van de taak c.q. het eindproduct) Het sociale domein wordt benoemd (bijvoorbeeld de manier van samenwerken) Het doelgedrag wordt visueel gemaakt

Feedback tijdens en na afloop van de taak De leraar geeft feedback op de inhoud en het Leren Leren gedrag De feedback komt overeen met het gewenste doelgedrag De feedback is specifiek gericht (wat doen leerlingen wel of niet goed zowel op het inhoudelijke als het sociale domein)

Casus Shirley

Een positief basisklimaat als voorwaarde Ga vooral uit van wat leerlingen moeten doen of wat er moet gebeuren Ga ervan uit dat bij een leerling die niet direct het gewenste gedrag vertoont sprake is van onvermogen en onmacht, niet van onwil bij de leerling Probeer leerlingen zo veel mogelijk groepsgewijs aan te spreken op gewenst gedrag en pas persoonlijk als de situatie daar om vraagt Zorg voor vaart en afwisseling en daag leerlingen uit om hun beste kant te laten zien. Verwoord het positieve gedrag dat je waarneemt zo veel mogelijk

Casus Sonja Op welke wijze draagt Sonja bij aan het positieve basisklimaat in haar groep? In hoeverre draagt Sonja bij aan de zelfregulatie van leerlingen?

Positieve en negatieve feedback Bij Leren Leren is de stelregel: 80% positieve feedback versus 20% negatieve feedback Hoe is de verhouding bij jou?

Casus Shirley deel 2

Hoe gaan we verder? Met welke leerkrachtvaardigheden gaan we verder? Wat heeft je aangesproken? Hoe gaan we dat vormgeven? Hoe wordt onze (oefen)cultuur nog professioneler? …………………