Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
21 mei – ontmoetingsdag - sessie 2a - 13 uur tot uur - lokaal A (aula)
Informatieavond 22 april 2013
Ik leer lezen rekenen klokkijken blindtypen hwv-software.nl.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Leren in een ICT - context. een verhaal in beeld brengen…
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Wat komt er zoal bij kijken?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Mediaopvoeding.
Een gewaarborgd ict-aanbod in de school voor de toekomst.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Lesgeven en begeleiden
Deskundigheids- bevordering I2 Breda 12 april 2005.
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
De waarde van cultuureducatie
Module school en samenleving
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Vernieuwing verzorging
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Eeklo-aalter filip dhaenens eeklo-aalter filip dhaenens zuid-west henk de reviere zuid-west henk de reviere gent hilde uvin gent hilde uvin aalst werner.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
bouwstenen voor ict in het onderwijs
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Kinderen en hun sociale talenten
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Workshop ‘visieversneller’
Van ICT-tool naar ICT-leerlijn.  : invoering leergebied overschrijdende eindtermen  : ICT-tool in onze SG met jaarlijkse ‘check-up’
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
De Bibliotheek en basisvaardigheden en Kunst van Lezen 0-18 jaar
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Henk Heurter Docent/trainer bij Station tot Station.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Samenwerken en communicatie Hoofdstuk 4 21e-eeuwse vaardigheden.
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
ICT-basisvaardigheden & woordenschat
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Didactiek Lesformulier.
Samenwerken en communicatie
Didactiek Lesformulier.
het katholiek basisonderwijs
BOM-model PV 25/03/2014.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Presentatie voor teams Oktober 2018
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011

Aanbod van leerprocesgerichte inhouden : per domeinrubriek van leergebieden volgens de leerplannen als een samenhangend geheel in fichevorm voor de leerkracht Aanbod van leerprocesgerichte inhouden : per domeinrubriek van leergebieden volgens de leerplannen als een samenhangend geheel in fichevorm voor de leerkracht Beschrijven en bewaken van 4 bouwstenen: visie op ict en leren (1), infrastructuur (2), kennis en vaardigheden (3), educatieve content (4) een evaluatiebeleid Beschrijven en bewaken van 4 bouwstenen: visie op ict en leren (1), infrastructuur (2), kennis en vaardigheden (3), educatieve content (4) een evaluatiebeleid team - gemeenschap leerkracht - team Aanbod van software en applicaties : rond leerstof, vaardigheden, attitudes ter ontwikkeling van ict-competenties horizontale en verticale samenhang Aanbod van software en applicaties : rond leerstof, vaardigheden, attitudes ter ontwikkeling van ict-competenties horizontale en verticale samenhang kinderen (via de coach) Initiatieven en ondersteuning omtrent : (inter)regionale samenwerkingsverbanden professionalisering en vorming visie op ict en leren Initiatieven en ondersteuning omtrent : (inter)regionale samenwerkingsverbanden professionalisering en vorming visie op ict en leren schooloverstijgend

centraal station amsterdam photostory

ICT in de basisschool inspannings- verplichtingen bouwstenen fasen content deskundigheid visie op onderwijs infrastructuur rapportering evaluatie implementatie communicatie coaching leerling school klas vaardigheden competenties mediawijsheid doorstromingsmodel bijv.via de ICT-ontwikkelingslijnen bewaking ICT-beleidsplan doorlichting schoolleiding i-coach gewaarborgd aanbod Bijv.: ICT-platform Bijv.: Pictos, ICT-beleidsplan,… bijv.via leerlingenwijzers

LEERLINGENWIJZER

vind jij je weg in het rijksmuseum voor oudheidkunde? verzet jij je wel eens? speel je ook bloxorz? maak je samen een enquêteformulier en presenteer je dit in een grafiek? kunnen andere kinderen vertellen wat jij hebt gelezen als ze kijken naar je Wordle? maak je een Mondriaan met sumopaint? word je ook redactielid via

Sugata Mitra, India Al tien jaar toont hij aan dat je kinderen van 8 jaar een vraag moet stellen en dan laat je ze gewoon gaan. Voorwaarde is wel dat je ze met een groepje van vier achter de PC moet zetten.

- welke ICT-bagage wil ik als leerkracht hebben? - ICT als een verplicht 5 minutenitem op de pv? - krijgen leerlingenwijzers een kans? - laten we de kinderen hun ICT-bagage delen? - mocht ik een bedrag te investeren hebben voor ICT, dan … - reflex bij de voorbereiding van een thema of les: met ict of zonder ict? - vastleggen op schoolniveau van het aanbod …

een didactiek met ICT richt zich op het faciliteren van het leren applicaties visie op leren kennis en vaardigheden infrastructuur

Een gewaarborgd ict-aanbod in de school voor de toekomst

boekdrukkunst telefoon tv pc internet informatie en communicatie bubble, reliance, nerve, amazement, dislocate, obscene, tranquil woorden woorden 5 woorden ? ? ? ? ? ? 9 woorden A.D. een leven lang 72 uren

In ons dagelijks leven maken we steeds meer gebruik van technologie. Meestal beheersen we de onderliggende wetmatigheden of principes niet. We beperken ons tot een druk op een knop en zijn nadien totaal afhankelijk van het apparaat. Als het niet werkt, voelen we ons achtereenvolgens hulpeloos, hopeloos en verontwaardigd over de gebrekkige kwaliteit van het product en we raken geïrriteerd omwille van het tijdverlies. Is technologische geletterdheid voor de toekomst niet even belangrijk als rekenen en lezen?

maan roos vis rom pom pom

competentie vaardigheid gedrag kennis prikkels kansen leervermogen Niet het leren staat centraal, maar wel wat je doet met wat je geleerd hebt. Het leren moet zichtbaar worden in competent gedrag.

internet mobiel digitale tv -informatie -onderwijs -transacties -SAAS