ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen … Resultaten van de gemaakte keuzes via de bevraging:deelzorg 1. uitleg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
nieuwe eindtermen sedert sept. 2007
Advertisements

De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
ICT zonder beperkingen Softwareprogramma’s. 1. Software op maat • Zelf oefeningen maken • 2 programma’s: 1 voor de leerling om de oefeningen te maken,
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Behandeling en begeleiding
ICT zonder beperkingen Hoofdstuk 3: educatieve mogelijkheden
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Het digitaal schoolbord
Basisvorming.
Hogere denkvaardigheden
Onderzoekscompetenties en VOET-en
Gedragsproblemen
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Leerzorg Conceptnota 30 maart 2007 Frank Vandenbroucke
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Lesgeven en begeleiden
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Module school en samenleving
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Begeleiding en onderwijs.  Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking  Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief.
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
Rekenen en Rekenproblemen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
ICT-COMPETENTIES in het basisonderwijs van ICT-integratie naar ICT-competentie.
SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdag jongste kleuters … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Een uitgestoken hand eerst ontvangen en dan geven de collecte is uiting van dankbaarheid; ‘offer der dankbaarheid’ tijd, geld en aandacht voor hen die.
ICT voor de klas Hoofdstuk 6: ICT op maat.
Competentiegericht leren vmbo
Een online werk- en leeromgeving voor uw kind.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Vakdidactische opdracht
Dossier Empowerment.
Bovenkamer on tour Presentatie BOJOG september 2014.
Inzicht in Leerprocessen
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
PERSCONFERENTIE LEERZORG Conceptnota Leerzorg Frank Vandenbroucke.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Wat is DRAMA??.
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Transcript van de presentatie:

ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen … Resultaten van de gemaakte keuzes via de bevraging:deelzorg 1. uitleg bij de opbouw van de ICT-leerlijnenA 18% 2. uitleg bij het gebruik van de ICT-werkbalkA 0% 3. verband tussen de ICT-leerlijn en platformsiteA 9% 4. software uitproberen en er vragen over stellenB 18% 5. soorten educatieve websites en het onderscheidB 9% 6. helpkaarten om vaardigheden bij te brengenB 27% 7. meer weten over de eindtermen ICTA 0% 8. organisatiemodellen voor computers in de klasB 18%

kennis, inzicht en ervaringen attitude(s)vaardigheden ICT-competenties SEPTEMBER 2007 ICT-EINDTERMEN = werken aan ICT-COMPETENTIES

ICT-PLATFORM = vernieuwd in functie van de ICT-competenties

de kinderen ICT-competenties bijbrengen is … … een zaak van continuïteit … …en van samenhang… gebruikenoefenenlerencreërenzoekenvoorstellencommuniceren

ik gebruik ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

ik oefen zelfstandig m.b.v. ICT 3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. ik oefen m.b.v. ICT

ik leer m.b.v. ICT ik leer zelfstandig m.b.v. ICT 4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.

ik maak m.b.v. ICT ik ontwerp m.b.v. ICT ik geef creatief vorm m.b.v. ICT 5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.

ik zoek m.b.v. ICT ik zoek en verwerk m.b.v. ICT ik zoek, verwerk en bewaar m.b.v. ICT 6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.

ik luister m.b.v. ICT ik presenteer m.b.v. ICT ik stel voor aan anderen m.b.v. ICT 7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.

ik communiceer m.b.v. ICT 8. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

ict-platform ict-werkbalk programma’s en dossiers met leerlijnfiche onlinetoepassingen zonder leerlijnfiche onlinetoepassingen met leerlijnfiche

kennis, inzicht en ervaringen attitude(s)vaardigheden gebruiken oefenen leren creëren zoeken verwerken bewaren presenteren communiceren

interessante websites

helpkaarten

pictogrammen

Rekenen tot 100 Hulp bij het rekenen tot 100

probleemanalyse

probleemanalyse

strategieën kiezen

FIPS Rekenprogramma tot 100 om alle bewerkingen in te oefenen. De voorgeschotelde oefeningen kunnen op allerlei manieren ingesteld worden: van plus naar min van maal naar deel of alles samen. Ook de visuele hulp is aanpasbaar: abacus kwadraatbeeld telraam staafjes Oefeningen op papier zijn mogelijk.

eerste leerjaar Leesplank

afbreekhulp

eerste leerjaar Tekendictees

Op maat

Verwerving woordenschat - begripsvorming

Visuele ondersteuning

geen beperkingen –problemen omwille van specifieke omstandigheden (verhuizing, echtscheiding van de ouders...) –socio-economische en/of socio-culturele situatie thuis –problemen omwille van persoonlijke kenmerken zoals hoogbegaafdheid Cluster 1 geen stoornissen

problemen in cognitieve ontwikkeling –lichte verstandelijke beperking (type 1) –ernstige leerstoornissen (type 8) Cluster 1 geen stoornissen Cluster 2 leerbeperking

Cluster 1 geen stoornissen Cluster 2 leerbeperking Cluster 3 functiebeperking Ernstige verstandelijke, fysieke of zintuiglijke stoornis –dove en slechthorende lln (type 7) –blinde en slechtziende lln (type 6) –lln met lichamelijke beperking (type 4) –lln met mentale beperking (type 2) –lln met meervoudige functioneringsproblemen

Cluster 1 geen stoornissen Cluster 2 leerbeperking Cluster 3 functiebeperking Cluster 4 beperking in de sociale interactie gedrags- en emotionele problemen ADHD autisme en autismespectrumstoornissen

V IC IV ondersteuning IHP E AIND PBD CLB BuO IHP E AIND III IC* ondersteuningPBD CLB BuO II GCDIS/COM EPBD CLB BuO ORGGV IND (C3) ondersteuning dipl.+get. I P/R/DIF/COMGC Eondersteuning ORG PBD CLB gewoon onderwijs buitengewoon onderwijs dipl.+get. L E E R Z O R G N I V E A U alt.certificaat Partieel onderwijs Leerzorgmatrix23/03/07 Cluster 3 functiebeperking Cluster 1 geen stoornissen Cluster 2 leerbeperking Cluster 4 beperking in de sociale interactie type 1 en 8 OV3 type 2, 4, 6 en 7 G & EM Perv. O. ZZZZ Z ZZZ SOL type 4, 6 en 7 G & EM Perv. O. type 2, 4, 6 en 7