ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen … Resultaten van de gemaakte keuzes via de bevraging:deelzorg 1. uitleg bij de opbouw van de ICT-leerlijnenA 18% 2. uitleg bij het gebruik van de ICT-werkbalkA 0% 3. verband tussen de ICT-leerlijn en platformsiteA 9% 4. software uitproberen en er vragen over stellenB 18% 5. soorten educatieve websites en het onderscheidB 9% 6. helpkaarten om vaardigheden bij te brengenB 27% 7. meer weten over de eindtermen ICTA 0% 8. organisatiemodellen voor computers in de klasB 18%
kennis, inzicht en ervaringen attitude(s)vaardigheden ICT-competenties SEPTEMBER 2007 ICT-EINDTERMEN = werken aan ICT-COMPETENTIES
ICT-PLATFORM = vernieuwd in functie van de ICT-competenties
de kinderen ICT-competenties bijbrengen is … … een zaak van continuïteit … …en van samenhang… gebruikenoefenenlerencreërenzoekenvoorstellencommuniceren
ik gebruik ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
ik oefen zelfstandig m.b.v. ICT 3. De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. ik oefen m.b.v. ICT
ik leer m.b.v. ICT ik leer zelfstandig m.b.v. ICT 4. De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
ik maak m.b.v. ICT ik ontwerp m.b.v. ICT ik geef creatief vorm m.b.v. ICT 5. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
ik zoek m.b.v. ICT ik zoek en verwerk m.b.v. ICT ik zoek, verwerk en bewaar m.b.v. ICT 6. De leerlingen kunnen met behulp van ICT voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
ik luister m.b.v. ICT ik presenteer m.b.v. ICT ik stel voor aan anderen m.b.v. ICT 7. De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
ik communiceer m.b.v. ICT 8. De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.
ict-platform ict-werkbalk programma’s en dossiers met leerlijnfiche onlinetoepassingen zonder leerlijnfiche onlinetoepassingen met leerlijnfiche
kennis, inzicht en ervaringen attitude(s)vaardigheden gebruiken oefenen leren creëren zoeken verwerken bewaren presenteren communiceren
interessante websites
helpkaarten
pictogrammen
Rekenen tot 100 Hulp bij het rekenen tot 100
probleemanalyse
probleemanalyse
strategieën kiezen
FIPS Rekenprogramma tot 100 om alle bewerkingen in te oefenen. De voorgeschotelde oefeningen kunnen op allerlei manieren ingesteld worden: van plus naar min van maal naar deel of alles samen. Ook de visuele hulp is aanpasbaar: abacus kwadraatbeeld telraam staafjes Oefeningen op papier zijn mogelijk.
eerste leerjaar Leesplank
afbreekhulp
eerste leerjaar Tekendictees
Op maat
Verwerving woordenschat - begripsvorming
Visuele ondersteuning
geen beperkingen –problemen omwille van specifieke omstandigheden (verhuizing, echtscheiding van de ouders...) –socio-economische en/of socio-culturele situatie thuis –problemen omwille van persoonlijke kenmerken zoals hoogbegaafdheid Cluster 1 geen stoornissen
problemen in cognitieve ontwikkeling –lichte verstandelijke beperking (type 1) –ernstige leerstoornissen (type 8) Cluster 1 geen stoornissen Cluster 2 leerbeperking
Cluster 1 geen stoornissen Cluster 2 leerbeperking Cluster 3 functiebeperking Ernstige verstandelijke, fysieke of zintuiglijke stoornis –dove en slechthorende lln (type 7) –blinde en slechtziende lln (type 6) –lln met lichamelijke beperking (type 4) –lln met mentale beperking (type 2) –lln met meervoudige functioneringsproblemen
Cluster 1 geen stoornissen Cluster 2 leerbeperking Cluster 3 functiebeperking Cluster 4 beperking in de sociale interactie gedrags- en emotionele problemen ADHD autisme en autismespectrumstoornissen
V IC IV ondersteuning IHP E AIND PBD CLB BuO IHP E AIND III IC* ondersteuningPBD CLB BuO II GCDIS/COM EPBD CLB BuO ORGGV IND (C3) ondersteuning dipl.+get. I P/R/DIF/COMGC Eondersteuning ORG PBD CLB gewoon onderwijs buitengewoon onderwijs dipl.+get. L E E R Z O R G N I V E A U alt.certificaat Partieel onderwijs Leerzorgmatrix23/03/07 Cluster 3 functiebeperking Cluster 1 geen stoornissen Cluster 2 leerbeperking Cluster 4 beperking in de sociale interactie type 1 en 8 OV3 type 2, 4, 6 en 7 G & EM Perv. O. ZZZZ Z ZZZ SOL type 4, 6 en 7 G & EM Perv. O. type 2, 4, 6 en 7