Het meten van rendement: voorbij valkuilen en wensdenken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

Leren(d) samenwerken Frank Stiksma MSc
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
VIKC Kwaliteitskader en multidisciplinaire visitatie
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
‘Van pannenkoeken bakken naar het vergroten van de sociale competenties’
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Corporatiedag 28 mei Van lijstwerk tot dashboard •Hoe het wasWas niet slecht •Hoe het isIs een basis •Hoe het kanKan nu ook.
Theorie hoofdstuk 7 en 8 Anne Steevensz Nathalie van Nispen
Even voorstellen! Marika van Soest Parttime Coördinator planners Livio
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
Bestuursakkoord Water
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Onderbouwend vertrouwen, focus op succes! Ron Bormans November 2006.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
van inhoud naar prestatie
Aansluiting nazorg gevangeniswezen
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
Rijkswaterstaat 114 april 2009 MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten Resultaten Eboard Podium 3.
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Publiek – privaat: overeenkomsten en verschillen MW lustrumdag 10 oktober 2010 Workshop onder leiding van Ger Arendsen.
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
Strategische doelen van het hbo en de arbeidsmarkt Kees Zandvliet SEOR Erasmus School of Economics Presentatie voor de themabijeenkomst ‘Nieuw licht op.
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
TPP publiek management 17 oktober 2011
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Binden van Professionals? Niet doen!
Integraal risicomanagement
Performance management Retailmanagement hoofdstuk 7, paragraaf beoordeeld worden.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Ondersteuning, een nadere verdieping. BRP in ZIP-formaat
Instrumentarium voor het meten van outcomes
Inloop D’n Brooy d.d. 2 juli Welkom Stand van Zaken besluitvorming gemeente Toelichting plannen en proces Vragenronde.
Samenwerking in uitvoering In vogelvlucht Cyrille de Jong Manager Verzekeringen & Uitvoering Zeist, 26 november 2014.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
Dossier Empowerment.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Transparantie en prestatieverbetering in de corporatiesector
Edgar Wever Masterclasses Vastgoed in uw bedrijfsvoering, Amersfoort 16 april 2015 Waarderen maatschappelijke effecten maatschappelijk vastgoed Casus,
Kracht van Koeien Springplank naar een duurzame (melk)veehouderij
Pmg. interviews afnemen dropbox aanmaken sites Plan van aanpak Checklist%20plan%20van%20aanpak.pdf
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Voorlichtingsbijeenkomst transparantie 11 november 2015.
Jeugdhulp naar gemeenten Kip met gouden eieren Workshop ‘ontbureaucratiseren’ Stadskanaal 12 juni 2014 Astrid Jansen.
WAAROM GOED NIET GOED GENOEG IS. Een niet tijdrovende werkwijze brengt kwaliteitszorg dichterbij.
Symposium ROCOV Utrecht “OV zonder oogkleppen” Utrecht, 15 november Marktwerking en aanbesteding in het OV: naar een nieuwe fase met meer reizigersparticipatie.
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Het meten van rendement: voorbij valkuilen en wensdenken Drs. P.H. Ongenae 5 november 2009

Agenda Positieve effecten van rendement meten Negatieve effecten van rendement meten Wetmatigheden bij rendementmeting Hoe moet je meten? Fase 1 totstandkoming van het proces Indicatoren Fase 2 het meten en monitoren Fase 3 interpretatie en oordeelvorming Vragen

Positieve effecten van rendement meten Leidt tot transparantie en is een prikkel voor innovatie Beloont prestaties, voorkomt bureaucratie Stimuleert het leervermogen van de organisatie Betere informatievoorziening leidt tot een verbetering van de professionele dienstverlening.

Negatieve effecten van rendement meten Het stimuleert strategisch gedrag Het blokkeert innovaties Heeft een negatieve invloed op de organisatieambitie Verhult de daadwerkelijke prestaties Creëert bureaucratie Leidt tot kopieergedrag ipv leergedrag Hoe beter de prestatie, hoe hoger de straf

Wetmatigheden bij rendementmeting Wet van de afnemende effectiviteit De wet van de mushrooming De wet van de collectieve blindheid De wet van het behoud van geperverteerde systemen De wet van de afnemende politieke attentie

Hoe moet je meten? Rendementsmeten bestaat uit drie fasen: Fase 1 totstandkoming van het proces. Fase 2 het meten en monitoren. Fase 3 interpretatie en oordeelvorming.

Fase 1 totstandkoming van het proces Benader rendementsmeten als een transitieproces Zorg voor draagvlak en daarna de inhoud Creëer een interactief proces Betrek belangenverenigingen en ketenpartners Creëer ruimte Visualiseer de beïnvloedingsdiagram Maak een indicatorenanalyse Creëer geen valse verwachtingen Creëer een flexibel model

Indicatoren Kies de juiste indicatoren De perfecte indicator bestaat niet Pas indicatoren tijdig aan Meet kwantitatief en kwalitatief Hou rekening met het eigen- en publieke belang Zorg voor een goede vertaalslag Waak voor negatieve effecten bij indicatoren

Fase 2 het meten en monitoren Minimaliseer de inspanningsverplichting Zorg voor draagvlak aan de meetmethode Inventariseer de mogelijkheden tot manipulatie Maak (gebruik) van bestaande gegevens Zorg voor een toegankelijke database Hou een steekproef Maak gebruik van nieuwe technologieën

Fase 3 interpretatie en oordeelvorming Interpreteer samen gegevens en communiceer later Interpreteer in samenhang en niet afzonderlijke indicatoren Besteed voldoende aandacht aan lastige indicatoren Vergelijk geen appels en peren Kijk of de doelstellingen voldoende haalbaar zijn Laat ruimte voor toelichting en uitleg Voorkom zwartepieten Kopieer niet maar leer van anderen

VRAGEN ?