Irene Korstjens, Albine Moser Huibert Tange, Trudy van der Weijden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
Studenttevredenheid en accreditatie
Eigen kracht Vrijwillige kracht Professionele kracht
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Evaluatie van mentorprojecten
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
CQI-Maastricht Irene Korstjens, Albine Moser Huibert Tange, Trudy van der Weijden.
Lectoraat Rehabilitatie Groningen Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen Subsidie van het Fonds Psychische Gezondheid.
Nieuw focuscentrum ‘Endometriose in Balans’
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
The CAF Procedure voor externe feedback
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Onderzoek.
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Werk mijmeringen Sleepy Shores.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Onderzoek Vaardigheden 4V-ers ‘Mind the gap!’
Een studie naar zoek- en keuzeprocessen
Herkennen en omgaan met levensvragen door verzorgenden
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Strategie en Indelingsprincipes
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Waar wilt u doodgaan. Keuzen en overwegingen Katrien Luijkx i. s. m
Ketenzorg spoedeisende hulp; op weg naar een nieuwe CQI vragenlijst
CQ-index Huisartsenzorg: pilot schriftelijke vs. electronische dataverzameling CQI-onderzoekersforum 18 september 2008.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Welkom op onze thema-avond
Interpreteren van data
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
Sterke Verhalen uit het Ziekenhuis De ervaring van de patiënt ter verbetering van ziekenhuiszorg Zorgbelang Congres ‘De toekomst van het cliënten-perspectief’
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
IMAGO ZORG CONSUMENTEN 2013
Klinisch redeneren en evidence based practice
2 Onderzoeksluik 2: Grounded theory study ervaringen van bio-psycho-sociaal redeneren Presentatie: Ank Eijkelkamp.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Onze doelen en visie in beeld
Een prachtige kans voor uw kinderen
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
1.Snelle veranderingen in de zorg vereisen continu leren.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Patiëntervaringssonderzoek CQI-Z Drs. Ana Prieto Lestegas Marktonderzoeker Afdeling Marketing&Communicatie.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Het effect van de kernset op de triagist Wat te doen om de triagist verder te helpen? Hoe wordt het triagegesprek weer van de triagist? Rita Nieuwenhuis.
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Richtlijn Beleid Rondom Spoedoperaties
Transcript van de presentatie:

Irene Korstjens, Albine Moser Huibert Tange, Trudy van der Weijden CQI-Maastricht Irene Korstjens, Albine Moser Huibert Tange, Trudy van der Weijden

Doel en vraagstelling Doel Vraagstelling Ontwikkelen van een format CQI keuze-informatie via internet Bestuderen keuzeproces Vraagstelling Hoe kiezen consumenten een ziekenhuis? Begrip? Keuzeproces? Appreciatie CQI?

Opbouw presentatie Achtergrond Format Methode Resultaten Conclusies 5 Thema’s Conclusies

Achtergrond (1) Public reporting Eerder onderzoek Verantwoording Keuze-informatie Eerder onderzoek Simulatie-patiënten  kosten Echte patiënten  kwaliteit Keuzeproces  ??

Achtergrond (2) Twee theorieën Behavioral conception  4 vaste stappen Awareness Understanding Appreciation Choice Constructed preference  onvoorspelbaar Persoonlijke voorkeuren Situatie …

Heup- & Knie-operaties Waarom niet? Hogere leeftijd Technische ingreep, korte opname Waarom wel? CQI-resultaten beschikbaar

Format: Methode Versie 1  Literatuur en websites Versie 2  Feedback experts (begin) Versie 3  Feedback consumenten Versie 4  Feedback experts (eind)

Format: Resultaat (1) Navigatie Informatie Uitleg Sluiten X Ervaring met de kwaliteit van zorg Mensen die een totale heup operatie of totale knie operatie ondergingen hebben de “Vragenlijst ervaringen met een totale heup operatie of knie operatie ziekenhuiszorg” ingevuld. De vragenlijst gaat over de persoonlijke ervaringen van mensen met het ziekenhuis waar ze een totale heup operatie of totale knie operatie ondergingen. Deze vragenlijst is ontwikkeld en wetenschappelijk getoetst door het NIVEL www.nivel.nl/cqindex .

Format: Resultaat (2) Sluiten X Sluiten X Kwaliteitskenmerken Kwaliteitskenmerken zijn onderdelen van zorg die men kan beoordelen. Met onderdelen van zorg zijn zorghandelingen bedoeld. Zorghandelingen zijn bejegening, voorlichting over medicatie en pijnbestrijding. Sluiten X Bejegening door verpleegkundigen Hier gaat het over de contacten die mensen met verpleegkundigen hebben gehad in het ziekenhuis waar zij hun totale heup operatie of totale knie operatie ondergingen. Bejegening door verpleegkundigen houdt in dat de verpleegkundigen mensen beleefd behandelen, serieus nemen, met aandacht luisteren, dingen begrijpelijk uitleggen, voldoende tijd besteden, snel helpen wanneer de mensen op bel drukken, afspraken nakomen, helpen bij baden, wassen en douchen zo snel mensen willen, helpen bij naar de WC gaan zo snel mensen willen. Sluiten X Scores van de ziekenhuizen Voor ieder kwaliteitskenmerk (bejegening, voorlichting over medicatie en pijnbestrijding) worden scores berekend op grond van de vragenlijsten die werden ingevuld door mensen die een totale heup operatie of totale knie operatie ondergingen. Per ziekenhuis wordt de score van ieder kwaliteitskenmerk berekend. Daarna wordt van alle ziekenhuizen samen de score van ieder kwaliteitskenmerk berekend. Dat is de gemiddelde score. Daarna wordt per kwaliteitskenmerk de score van ieder ziekenhuis vergeleken met de gemiddelde score. Zo worden sterren gegeven: Drie sterren is het gemiddelde.

Methode: Design Kwalitatief-descriptieve methoden Stappen Expert panel Cognitieve interviews Concurrent probing Retrospective probing Focus groups Expert feedback

Methode: Recruitment Snowball sampling  Deelname 18 uit 20 Contactpersoon  sociaal netwerk Uitnodigingsbrief Informed consent Vrijwilligheid  Deelname 18 uit 20

Methode: Datacollectie en -analyse Interviews Focus groups Field notes Voice recorder Samenvatting Word Evaluatie NVivo aanpassen Resultaten Thematic analysis

Resultaten

Thema’s Begrip Keuzeproces Nut Validiteit Compleetheid

Thema 1: Begrip Bewijs van goed begrip Gebruik in persoonlijke context Hanteren van synoniemen R: Jazeker! Jazeker ken ik dat woord. Bejegening is hoe ze je behandeld hebben. [reads background information aloudly] Ik ben altijd alleen naar de wc gegaan, dus, maar één keer op het bed heb ik het, twee keer hebben ze me op bed. Ja dan had ik daar, moet ik even tussendoor zeggen he, de verpleegkundigen waren goed. Die waren werkelijk prima, daar heb ik eh, de dag dat ik geopereerd werd, dan moet u plat liggen he, de dag erna, mag u heel eventjes van stoel naar die stoel. (…) Dan moet u, eh zitten, een kwartiertje zitten maar toen heb ik alles volgespuugd (…) En eh, ja, dan kwam een verpleegster die nam dat ook meteen af, die deed dat aan de dinge vast, blij dat ik me niet vies had gemaakt, dan hebben ze mij het bed in geholpen

Thema 2: Keuzeproces (1) Persoonlijke ervaring Persoonlijk > eigen netwerk > publieke CQI CQI als bevestiging van… “Camouflaged decision making” I: Welk ziekenhuis zou u kiezen op deze site? R: Het Atrium I: Ja en waarom kiest u voor het Atrium? R: Omdat ik dat goed vind en het is kortbij he. I: En als u alleen maar naar deze site zou kijken, wat zou u dan kiezen? R: Atrium. I: Ja? R: Ja, op grond van ervaring dan he?

Thema 2: Keuzeproces (2) Vergelijking tussen ziekenhuizen Best overall Prioritering Identificatie  Exclusie Zowel voor criteria als ziekenhuizen I: Wat vindt u belangrijker? R: De bejegening door de artsen. En bejegening door verpleegkundigen, dat vind ik belangrijker dan, voor mijzelf, dan pijnbestrijding. Ik bedoel, die pijnbestrijding dat lukt wel.

Thema 2: Keuzeproces (3) Problemen met beslissen Teveel eigen ervaringen Andere criteria belangrijker Ziekenhuis niet specifiek genoeg Verschillen te klein Weinig vertrouwen in validiteit CQI

Thema 3: Nut CQI-informatie Spiegel voor eigen ervaringen Bewustwording van kwaliteitsaspecten Empowerment Onderbouwing, geeft zelfvertrouwen Consument als “onverdachte” bron Meer nut voor jongeren

Thema 4: Validiteit Subjectief Vergankelijk Zegt meer over zorgvrager dan zorgaanbieder Vergankelijk Momentopname, bij publicatie al verouderd R2.Ik blijf er bij dat het momentopnames blijven, als de hoofd van de afdeling een andere baan krijgt en er komt iemand anders die ergens anders de nadruk op legt dan gaat dat punt omhoog en het andere naar beneden, dat blijft fluctueren volgens mij

Thema 5: Compleetheid Informatiebehoefte blijft t.a.v. Andere indicatoren Buitenlandse ziekenhuizen Locaties  afdelingen  specialisten Transparantie over CQI

Verloop project Maand Activiteiten September Planning Literatuur Oktober Expert meeting Recruitment November Interviews December Focus groups Januari Analyse Expert feedback

Conclusie (1) Consumenten kritischer dan verwacht Keuzeproces onvoorspelbaar  Constructed preference Website moet flexibel zijn CQI geen primaire bron Persoonlijke ervaring telt zwaarder Ziekenhuizen te grofkorrelig CQI per afdeling gewenst

Conclusie (2) Beperking onderzoek Sterke punt onderzoek Doelgroep Alleen ouderen Weinig allochtonen Keuze achteraf Sterke punt onderzoek Natuurlijke setting Rijke informatie

Verder onderzoek Keuze vooraf CQI-analyse Fijnkorreliger Ontwikkeling flexibele website Ook andere stakeholders Responsieve evaluatie Theorieontwikkeling keuzeproces Grounded theory

Gezamenlijke discussie (1) Nut / doel CQI informatie ‘Empowerment’ (UM) ‘Keuze-hulp’ (UM+NIVEL) ‘geen gebruik’ (NIVEL) Persoonlijk versus rationeel

Gezamenlijke discussie (2) Presentatiewijze Voor consumenten begrijpelijke info? Voor consumenten relevante info? Effectieve keuzes consumenten? Niveau van detail? Taalniveau?

Gezamenlijke discussie (3) Nader onderzoek Vormgeving websites? Persuasive Technology Relevantie informatie? Kwaliteitsaspecten, Subgroepen Hoeveelheid informatie? Keuzeproces consument? Kwantitatief / Kwalitatief Andere keuze-ondersteuning? Intermediairs;huisartsen