De hoeden van Edward de Bono Informatieknooppunten in ketens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De hoeden van Edward de Bono
Advertisements

Atlas Leefomgeving Schakeldag 7 juni 2011 Julie Ng-A-Tham & Arne Willigenburg.
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
De hoeden van Edward de Bono
Samen ouder worden in en rondom De Bron 10 oktober 2013 Werkconferentie.
De illusies die we ons mogen permitteren VERA 20|6|2006: “ICT- en e-governmentbeleid in de komende legislatuur” Tom Dehaene  Vlaams parlementariër  OCMW-voorzitter.
De hoeden van Edward de Bono
De hoeden van Edward de Bono
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Generiek Industriebeleid brede Creatieve Sector Alliantie van Producenten in de Creatieve Industrie 4e expert sessie 30 November 2012.
De hoeden van Edward de Bono
Echte monitoring Waarom? Goede prioriteiten stellen,
Vertegenwoordiging landelijk netwerk en relatie regionale netwerken Sessie B NOV Conferentie 7 oktober 2008.
Perspectief op Rijpelberg
Doelstellingen formuleren
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Geestelijke Verzorging voor mensen met een verstandelijke beperking
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Visie Dienstverlening Secretarissen provinciale afdelingen, 9 april Utrecht Roelant Schenk.
De hoeden van Edward de Bono Informatieontsluiting in de gemeente.
Het Management Informatie Portaal
De hoeden van Edward de Bono
In het bestuursakkoord
Gezamenlijk de crisis door
De hoeden van Edward de Bono
De hoeden van Edward de Bono
De hoeden van Edward de Bono 1e praktijksessie
Persoonlijk worden.
Kwetsbare Burgers en solidariteit
Ouderavond 10 oktober 2012  Opening door Arie Schep (bestuur)20.00 uur  Samenvatting ouderavond juni20.10 uur  Nieuwe ontwikkelingen20.20 uur  Werkgroep.
Welkom bij de presentatie van het
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Congres Informatiehuishouding PO & VO
1/9 2/9 INHOUD Wat is een referendum precies? Wie zijn de kandidaten? Wat zijn de voordelen van zo’n burgemeestersreferendum? En wat de nadelen? Conclusie.
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Leviticus 15:25 Wanneer bij een vrouw lange tijd bloed vloeit … dan zal zij gedurende al de tijd dat zij vloeit, onrein zijn.
WELKOM BIJ TWIN MEDIA RELATIE-NETWERKDAG Redactie advies Elke doelgroep verdient een excellent tijdschrift Twin Media Relatie-Netwerk dag – 28 juni.
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Hoe organiseren we ‘het’ met elkaar? Gezinsgericht werken met Wijz 19 juni 2014, door Martijn van Noppen.
Visie informatievoorziening
In gesprek Naast de online enquêtes zijn we dit jaar ook gestart met klantenpanelavonden. Dit heeft voor ons veel mooie inzichten, verklaringen en bruikbare.
Mentoren JobRotary : Guus Hoefsloot, Jan Manders en Anne Broekema
Informatievoorziening Walcheren voor Elkaar
Ketensamenwerking: trends & trucs Anja van der Aa
Onze doelen en visie in beeld
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
workshop Fraude voorkomen in het Sociaal Domein
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
Een burgertop…. Waar komt het idee vandaan? Eén dag met elkaar nadenken over de toekomst van gemeente/ stad - door burgers - loting gelijkwaardige.
Verschillende rollen en stijlen
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
BGT- Cartoons BGT Congres ‘Tour de BGT’ 11 juni 2015 Live tekensessie door Willem van Albeslo.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Zorg Zwaarte Pakketten Voorlichting aan cliënten die bij het GORS wonen.
Versnellertechnicidag 17 april 2009 Elekta (zkhs) versnellertechnici versnellertechnicidag 17 april 2009.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Adviesraad Sociaal Domein
Hoe kijkt EZ naar Beheer BGT
Participatiewiel Samenspel XXL 18 Mei 2017
Beter denken om beter te vergaderen
Business case Enterprise Service Bus
Evaluatie, Actualistie en Oefening Incidentenplan riolering
Project dementievriendelijk Veenendaal
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

De hoeden van Edward de Bono Informatieknooppunten in ketens

De informatiehuishouding rondom de decentralisatie is een complex geheel. Naast de binnengemeentelijke vraagstukken werken we volop in ketens. In deze sessie staat centraal welke informatie in welke ketens minimaal nodig is en waar gemeenten deze van andere partijen dienen te krijgen cq aan andere partijen dienen te verstrekken. Om welke informatie gaat het? Welke behoefte is er nu al? Welke vraagstukken ziet men op zich afkomen? Informatieknooppunten in ketens

We weten van elkaar niet wat we aan het doen zijn. Welke gegevens hebben wij nodig voor regisseur Actualiteit van info Wat is de optelsom Hoe komen we aan informatie/statusinformatie Waar moet het vandaan komen Keteninformatie, hoe krijgen we dat binnen Weten wel globaal wat we nodig hebben maar niet specifiek Er is een gevoel van urgentie op dit onderwerp Thema uitwerking ronde – 0.10

Indicatiestelling komt van CIZ Stapelingsmonitor van CBS Klantbeeld komt deels uit suwinet, rest uit backoffice of gevraagd (aan klant of instanties) Zorgkantoren hebben nu info over indicatie, zorg, uren etc. Witte hoed ronde 3 Feiten en cijfers 0.15 – 0.20

Geen standaarden (ook op koppelvlakken) Geen goeie data definities Privacy verhaal Het lukt niet met de tijd Politiek stremt Capaciteit en geld Eigen wiel uitvinden Protectionisme Informatieveld en vakspecialisten vinden elkaar nog niet Zwarte hoed ronde – 0.25

Omdat wij het doen lukt het De wil is er, bestuurlijk commitment is er om gezamenlijk iets te doen Iedereen beseft dat het wel moet gezien de kwetsbare doelgroep, gevoel van urgentie op verschillende niveaux We zijn verstandig en nemen kleine stappen Omdat het kort en krap is, is er ook een kans om nu tot een resultaat te komen Niemand wil de zwarte piet Gele hoed ronde – 0.30

Via CBS (of benchmark) gemeenten vinden met dezelfde profielen en samenwerken Landelijk vastgestelde profielen 1 knooppunt waar alle info wordt verzameld en geleverd aan gemeenten. Ook bruikbaar voor burgers en mantelzorg Eerst goede procesanalyse. Start bij de processen Bepaal wanneer je wat nodig hebt Een professional wil als hij naar de keukentafel gaat geen informatie vooraf. Informatie is achteraf nodig voor verificatie Ga het gesprek aan met de business. Overbrug de afstand tussen business en ICT/informatie kant Discussie ronde – 0.55

We weten nog te weinig over welke informatie in welke processen nodig zijn Er is te weinig verbinding tussen vakdeskundigen en informatiedeskundigen Er zijn een heleboel informatieknooppunten bezig en dat komt als een informatiebrij op ons af Er zijn verschillende vragen over cliëntinfo, sturingsinfo en managementinfo. (er is bijv. Sturingsinfo nodig voor budgetverantwoording) We weten niet waar sturingsinfo en managementinfo precies vandaan moet komen Herijking ronde – 0.65

Er is nog discussie over wat wanneer nodig is maar het is wel duidelijk dat gemeenten beter af zouden zijn als er één knooppunt is waar zij alle benodigde informatie vandaan kunnen halen. Aansluiting via één stekker Informatie één keer verzamelen voor meervoudig gebruik (verschillende niveau’s) Organiseren van het gesprek tussen de business en de informatiekant Samenvatting 0.75 – 0.85