Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Advertisements

Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Marketingplanning en -strategie
De marketingmixstrategie
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
Salesmanagement Hoofdstuk 2.
H4: Begrijpen van de markt
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
5. Marktonderzoek Inzicht in: wens van klant
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
Bike-StOP! Twiggy Van Elven 2 e jaar Marketing Marketingtoepassingen.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Retailmarketing hoofdstuk 3, paragraaf 3.1
6. Marktsegmentatie & Doelgroepkeuze
Inleiding in de Marketing
Hoofdstuk 7 Marktonderzoek.
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Marketing presentatie
H4 Marktonderzoek Verschillende informatiebehoeften in verschillende fasen: Analyse fase Strategische fase Implementatie fase Evaluatie fase.
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Basisboek marketingcommunicatie
Marketingplanning en strategie
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Marketingplanning en strategie
Het bestaansrecht ABP3 week 2 HEO –CO1 ABP3.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Marktonderzoek MK02 MK02 HEO-CE1.
Marketingplanning en strategie
Marketingonderzoek Cursus SPD week 2. Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week SPD.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3
Ethiek MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie par. 3.4 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1.
Salesmanagement Hoofdstuk 8.
HEO –CE1 SA01 Salesmanagement Hoofdstuk 4. HEO –CE1 SA01 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 2 Voor volgende keren.
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
Marketing Marketingoriëntatie
Fase 1 Ken de (detail)handel
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Projectwijzer 5 H3 Account- en marktanalyse Middenkader Engineering.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 7 Concurrentie.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Indeling van hoofdstuk 4
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Consumentengedrag Leren I
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Toegepast rekenen HEO Kengetallen.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Les 5: Het marketingplan
AFDELING 2 marketingbeleid.
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
De onderneming Hoofdstuk 7 1, 2, 3… GO!.
Transcript van de presentatie:

Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1

Agenda Doelstellingen Vragen Theorie vanaf § 5.4 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1

Vandaag Marktonderzoek Doelstellingen: Weten wat testmarketing is Marktonderzoek en marketingmix Marktonderzoek en marktomvang MK02 HEO-CE1

Vragen? MK02 HEO-CE1

Wat is Testmarketing Commerciële levensvatbaarheid informatie over bijvoorbeeld: marktaandeel kenmerken consumenten kenmerken van consumenten die geen herhalingsaankoop plegen aankoopfrequentie per segment manier van gebruik product etc. MK02 HEO-CE1

Wat is Testmarketing Grondslagen testmarketing Duur van test normale distributie- en reclamemogelijkheden afgesloten geheel normale inspanning marketingmix rekening houden met concurrenten vorzichting interpreteren Duur van test omloopsnelheid en herhalingsaankoop MK02 HEO-CE1

Marktonderzoek en marketingmix Productonderzoek: productideeënonderzoek productconceptonderzoek productuiteenzetting echt gebruik (smaaktest, perceptie) Merknaamonderzoek associatietest, (on)geholpen merkbekendheid Verpakkingsonderzoek Marktbegeleidingsonderzoek (pantry/dustin) MK02 HEO-CE1

Marktonderzoek en marketingmix Prijsonderzoek: prijsacceptatieonderzoek prijs/kwaliteitsonderzoek prijselasticiteitsonderzoek MK02 HEO-CE1

Marktonderzoek en marketingmix Communicatieonderzoek: Merknaamonderzoek (mijn mening) (on)geholpen merkbekendheid Pre-tests en post-tests (Dagmar-model) recall onderzoek dummy magazines, portfolio expirimenten pupildilatatie, galvanic skin tests MK02 HEO-CE1

Marktonderzoek en marketingmix Distributieonderzoek: detaillistenpanel scanning Europese artikel nummer (EAN) MK02 HEO-CE1

Bepaling van de marktomvang Afbakening (productklasse, productvorm) Marktpotentieel Marktprognose Omzetpotentieel Omzetprognose MK02 HEO-CE1

Analyse van de markt Totale vraag: Initiële vraag Vervangingsvraag Uitbreidingsvraag Marktbewerking wordt aangepast op soort vraag MK02 HEO-CE1

Analyse van de markt Meten initiële vraag Marktpenetratie is: Duurzame goederen - bezitters Consumptiegoederen - gebruikers Marktpenetratie is: aantal bezitters/gebruikers per potentieel aantal bezitters/gebruikers x 100% MK02 HEO-CE1

Analyse van de markt Consumptiegoederen - gebruikers Penetratiegraad is: aantal gebruikers in een bepaalde periode per potentieel aantal gebruikers x 100% MK02 HEO-CE1

Analyse van de markt Duurzame goederen - bezitters Cumulatie penetratiegraad is: aantal afnemers dat ooit kocht per potentieel aantal afnemers x 100% MK02 HEO-CE1

Marketinginformatiesysteem Informatiebronnen Interne bedrijfsgegevens Externe gegevens Marktonderzoek- gegevens Elektronische databanken Marketinginformatiesysteem Analyse en interpretatie van de gegevens Organisatie van de gegevens Rapportage Informatie op maat Marketingmanagement Figuur 5.6 Het marketinginformatiesysteem (blz. 203) MK02 HEO-CE1 1

Samenvatting Testmarketing Grondslagen testmarketing normale distributie- en reclamemogelijkheden afgesloten geheel normale inspanning marketingmix rekening houden met concurrenten vorzichting interpreteren MK02 HEO-CE1

Samenvatting Testmarketing Marktonderzoek en Marketingmix Marktonderzoek en marktomvang Analyse van de markt Marketinginformatiesysteem MK02 HEO-CE1

Vragen? MK02 HEO-CE1

Voor volgende keer Individuele opdracht: Doelstelling, probleemstelling en afbakening kunnen presenteren MK02 HEO-CE1

Einde MK02 HEO-CE1

Einde MK02 HEO-CE1