Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1
Agenda Doelstellingen Vragen Theorie vanaf § 5.4 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1
Vandaag Marktonderzoek Doelstellingen: Weten wat testmarketing is Marktonderzoek en marketingmix Marktonderzoek en marktomvang MK02 HEO-CE1
Vragen? MK02 HEO-CE1
Wat is Testmarketing Commerciële levensvatbaarheid informatie over bijvoorbeeld: marktaandeel kenmerken consumenten kenmerken van consumenten die geen herhalingsaankoop plegen aankoopfrequentie per segment manier van gebruik product etc. MK02 HEO-CE1
Wat is Testmarketing Grondslagen testmarketing Duur van test normale distributie- en reclamemogelijkheden afgesloten geheel normale inspanning marketingmix rekening houden met concurrenten vorzichting interpreteren Duur van test omloopsnelheid en herhalingsaankoop MK02 HEO-CE1
Marktonderzoek en marketingmix Productonderzoek: productideeënonderzoek productconceptonderzoek productuiteenzetting echt gebruik (smaaktest, perceptie) Merknaamonderzoek associatietest, (on)geholpen merkbekendheid Verpakkingsonderzoek Marktbegeleidingsonderzoek (pantry/dustin) MK02 HEO-CE1
Marktonderzoek en marketingmix Prijsonderzoek: prijsacceptatieonderzoek prijs/kwaliteitsonderzoek prijselasticiteitsonderzoek MK02 HEO-CE1
Marktonderzoek en marketingmix Communicatieonderzoek: Merknaamonderzoek (mijn mening) (on)geholpen merkbekendheid Pre-tests en post-tests (Dagmar-model) recall onderzoek dummy magazines, portfolio expirimenten pupildilatatie, galvanic skin tests MK02 HEO-CE1
Marktonderzoek en marketingmix Distributieonderzoek: detaillistenpanel scanning Europese artikel nummer (EAN) MK02 HEO-CE1
Bepaling van de marktomvang Afbakening (productklasse, productvorm) Marktpotentieel Marktprognose Omzetpotentieel Omzetprognose MK02 HEO-CE1
Analyse van de markt Totale vraag: Initiële vraag Vervangingsvraag Uitbreidingsvraag Marktbewerking wordt aangepast op soort vraag MK02 HEO-CE1
Analyse van de markt Meten initiële vraag Marktpenetratie is: Duurzame goederen - bezitters Consumptiegoederen - gebruikers Marktpenetratie is: aantal bezitters/gebruikers per potentieel aantal bezitters/gebruikers x 100% MK02 HEO-CE1
Analyse van de markt Consumptiegoederen - gebruikers Penetratiegraad is: aantal gebruikers in een bepaalde periode per potentieel aantal gebruikers x 100% MK02 HEO-CE1
Analyse van de markt Duurzame goederen - bezitters Cumulatie penetratiegraad is: aantal afnemers dat ooit kocht per potentieel aantal afnemers x 100% MK02 HEO-CE1
Marketinginformatiesysteem Informatiebronnen Interne bedrijfsgegevens Externe gegevens Marktonderzoek- gegevens Elektronische databanken Marketinginformatiesysteem Analyse en interpretatie van de gegevens Organisatie van de gegevens Rapportage Informatie op maat Marketingmanagement Figuur 5.6 Het marketinginformatiesysteem (blz. 203) MK02 HEO-CE1 1
Samenvatting Testmarketing Grondslagen testmarketing normale distributie- en reclamemogelijkheden afgesloten geheel normale inspanning marketingmix rekening houden met concurrenten vorzichting interpreteren MK02 HEO-CE1
Samenvatting Testmarketing Marktonderzoek en Marketingmix Marktonderzoek en marktomvang Analyse van de markt Marketinginformatiesysteem MK02 HEO-CE1
Vragen? MK02 HEO-CE1
Voor volgende keer Individuele opdracht: Doelstelling, probleemstelling en afbakening kunnen presenteren MK02 HEO-CE1
Einde MK02 HEO-CE1
Einde MK02 HEO-CE1