Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1
Agenda Doelstelling Vragen Theorie Voor vrijdag MK01 HEO-CE1
Doelstelling Inleiding in de marketing Na dit college weet je: hoe koopbeslissing en besluitvorming beïnvloed worden door: psychologische factoren sociale factoren MK01 HEO-CE1
Vragen? MK01 HEO-CE1
Evalueren alternatieven Koopbeslissing Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop MK01 HEO-CE1
Koopbeslissing Probleemherkenning Persoonlijke omstandigheden Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop MK01 HEO-CE1
Persoonlijke omstandigheden Demografische factoren Levenstijl Situationele factoren MK01 HEO-CE1
Koopbeslissing Probleemherkenning Informatie zoeken Psychologische factoren Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop MK01 HEO-CE1
Koopbeslissing Probleemherkenning Informatie zoeken Psychologische factoren Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Sociale factoren Evaluatie na de koop MK01 HEO-CE1
Psychologische factoren Behoeften en motieven Perceptie Leerprocessen Persoonlijkheid Attitudes MK01 HEO-CE1
Psychologische factoren Behoeften en motieven latente behoefte basisbehoefte behoeftenhiërarchie (Maslov) positioneren psychoanalystische benadering verschil tussen denken en handelen MK01 HEO-CE1
Behoefte aan erkenning Behoefte aan veiligheid en zekerheid zelfontplooiing Bereiken wat men kan Groeimotieven Behoefte aan erkenning en respect Succes, prestige, status Sociale behoeften Vriendschap, erbij horen, liefde Sociale motieven Behoefte aan veiligheid en zekerheid Veiligheid, stabiliteit, economische zekerheid Overlevingsmotieven Fysiologische behoeften Honger, dorst, slaap, seks Figuur 4.5 Maslows hiërarchie van behoeften MK01 HEO-CE1 1
Psychologische factoren Perceptie afgeleid van communicatie filters over boodschap selectieve blootstelling selectieve aandacht selectieve interpretatie selectieve herinnering MK01 HEO-CE1
Psychologische factoren Leerprocessen stimulus - responsmodel drive/stimulus respons reinforcement (positief/negatief) cognitief leren denken/informatie verwerken oplossen van problemen MK01 HEO-CE1
Psychologische factoren Persoonlijkheid persoonlijkheidskenmerk consistente reactie totaal aan kenmerken is persoonlijkheid MK01 HEO-CE1
Psychologische factoren Attitudes aangeleerde geneigdheid/te vormen componenten cognitieve component (kennis) affectieve component (gevoel) conatieve component (gedrag) MK01 HEO-CE1
Psychologische factoren Attitude cognitie affectie gedrag MK01 HEO-CE1
Psychologische factoren Attitude cognitie affectie gedrag MK01 HEO-CE1
Cultuur Sociale klasse Referentiegroepen Gezinsinvloeden Sociale factoren Cultuur Sociale klasse Referentiegroepen Gezinsinvloeden MK01 HEO-CE1
Cultuur Sociale factoren kennis, waarden, normen en symbolen aangeleerd/overgedragen socialisatie (aanleren cultuur) subculturen MK01 HEO-CE1
Sociale klasse Sociale factoren welstandsklassen sociale status multidimensionaal begrip (nieuwe/oude rijken) vijf welstandsklassen (A, B1, B2, C, D) door ontzuiling steeds minder belangrijk MK01 HEO-CE1
Referentiegroepen Sociale factoren automatische referentiegroepen aspiratiegroepen anticiperende socialisatie referentiepersoon dissociatiegroep MK01 HEO-CE1
Gezinsinvloeden Sociale factoren gezinscyclus rollen in besluitvorming initiator beïnvloeder/gatekeeper beslisser koper gebruiker MK01 HEO-CE1
Samenvatting Probleemherkenning Persoonlijke omstandigheden Informatie zoeken Psychologische factoren Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Sociale factoren Evaluatie na de koop MK01 HEO-CE1
Psychologische factoren Behoeften en motieven Perceptie Leerprocessen Persoonlijkheid Attitudes MK01 HEO-CE1
Cultuur Sociale klasse Referentiegroepen Gezinsinvloeden Sociale factoren Cultuur Sociale klasse Referentiegroepen Gezinsinvloeden MK01 HEO-CE1
Vragen? MK01 HEO-CE1
Voor vrijdag Paragraaf 4.4 en 4.5 Alle ‘groene termen’ kennen Vragen formuleren MK01 Hoorcollege week 3
Einde MK01 HEO-CE1
Einde MK01 HEO-CE1