Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
4. Consumentengedrag Inzicht krijgen in gedrag:
Advertisements

Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Interculturele Communicatie
Marketingplanning en -strategie
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
Over consumenten, gedrag en marketing
Vrijwilligers & motivatie
Waardenvol organiseren
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
4 P´s en 3 R-en MK01.
Omgaan met Geld 2 Psychologie Sociologie Antropologie Economie.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Inleiding in de Marketing
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Welkom op de Open Dag van Lyceum Schöndeln 22 februari 2014
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Presentatie Interculturele Communicatie: theorie
Interculturele communicatie
Business Marketing Management
4. Consumentengedrag Inzicht krijgen in gedrag:
Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut.
Welkom op de Open Dag van Lyceum Schöndeln 17 maart 2012.
Figuur 6.1 Het Stimulus-Responsmodel van koopgedrag
Hoofdstuk 2 Socialisatie.
Hoofdstuk 3 Cultuur.
Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 5: Communicatie-onderzoek.
Kenmerken van de concept contextbenadering
Marketingplanning en strategie
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Marketingplanning en strategie
HEO –CO1 ABP3 Ondernemen & strategisch handelen HEO –CO1 ABP3 ABP3 week 3.
Ethiek MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie par. 3.4 Voor volgende keer MK02 HEO-CE1.
HEO –CE1 SA01 Salesmanagement Hoofdstuk 4. HEO –CE1 SA01 Agenda Doelstelling Hoofdstuk 2 Voor volgende keren.
Onderzoek en Segmentatie MK02 HEO-CE1 Agenda Doelstelling MK02 Studiewijzer Site met presentaties Theorie Voor volgende keer MK01 HEO-CE1.
Koop-GEDRAG Stimulus responsmodel Prikkel reactie Behaviorale benadering – black-box Aandacht voor binnenkant – white box.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Let’s get started Marketing? Marketing!
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Begeleiden Informatiseringsprocessen
Onderwijseenheid ondernemen
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Motivatie Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling die hem tot een activiteit aanzetten. Een samenhangend geheel aan motieven van een leerling.
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Opgroeien in de stad les 3
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Indeling van hoofdstuk 3
College 2 Hoofdstuk 3 Consumentengedrag werkvorm: “Woordwiel” Vragen over inhoud Hoofdstuk 4 Segmenteren en doelgroep werkvorm: “Flip Flop”
DAVID PINTO
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Consumentengedrag Beslissen
Hartelijk Welkom!.
Maslow Behoeftenpiramide.
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Reclamewijsheid: wat is dat?
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
2de graad verzorging - voeding
Doel: De leerling kan, aan het einde van de les, benoemen hoe blootstelling en interpretatie van invloed zijn op het koopproces van de consument. Ook kan.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Basics over communicatie
Consumenten-gedrag Het gezin
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Verkoop De klant.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1

Agenda Doelstelling Vragen Theorie Voor vrijdag MK01 HEO-CE1

Doelstelling Inleiding in de marketing Na dit college weet je: hoe koopbeslissing en besluitvorming beïnvloed worden door: psychologische factoren sociale factoren MK01 HEO-CE1

Vragen? MK01 HEO-CE1

Evalueren alternatieven Koopbeslissing Probleemherkenning Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop MK01 HEO-CE1

Koopbeslissing Probleemherkenning Persoonlijke omstandigheden Informatie zoeken Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop MK01 HEO-CE1

Persoonlijke omstandigheden Demografische factoren Levenstijl Situationele factoren MK01 HEO-CE1

Koopbeslissing Probleemherkenning Informatie zoeken Psychologische factoren Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Evaluatie na de koop MK01 HEO-CE1

Koopbeslissing Probleemherkenning Informatie zoeken Psychologische factoren Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Sociale factoren Evaluatie na de koop MK01 HEO-CE1

Psychologische factoren Behoeften en motieven Perceptie Leerprocessen Persoonlijkheid Attitudes MK01 HEO-CE1

Psychologische factoren Behoeften en motieven latente behoefte basisbehoefte behoeftenhiërarchie (Maslov) positioneren psychoanalystische benadering verschil tussen denken en handelen MK01 HEO-CE1

Behoefte aan erkenning Behoefte aan veiligheid en zekerheid zelfontplooiing Bereiken wat men kan Groeimotieven Behoefte aan erkenning en respect Succes, prestige, status Sociale behoeften Vriendschap, erbij horen, liefde Sociale motieven Behoefte aan veiligheid en zekerheid Veiligheid, stabiliteit, economische zekerheid Overlevingsmotieven Fysiologische behoeften Honger, dorst, slaap, seks Figuur 4.5 Maslows hiërarchie van behoeften MK01 HEO-CE1 1

Psychologische factoren Perceptie afgeleid van communicatie filters over boodschap selectieve blootstelling selectieve aandacht selectieve interpretatie selectieve herinnering MK01 HEO-CE1

Psychologische factoren Leerprocessen stimulus - responsmodel drive/stimulus respons reinforcement (positief/negatief) cognitief leren denken/informatie verwerken oplossen van problemen MK01 HEO-CE1

Psychologische factoren Persoonlijkheid persoonlijkheidskenmerk consistente reactie totaal aan kenmerken is persoonlijkheid MK01 HEO-CE1

Psychologische factoren Attitudes aangeleerde geneigdheid/te vormen componenten cognitieve component (kennis) affectieve component (gevoel) conatieve component (gedrag) MK01 HEO-CE1

Psychologische factoren Attitude cognitie affectie gedrag MK01 HEO-CE1

Psychologische factoren Attitude cognitie affectie gedrag MK01 HEO-CE1

Cultuur Sociale klasse Referentiegroepen Gezinsinvloeden Sociale factoren Cultuur Sociale klasse Referentiegroepen Gezinsinvloeden MK01 HEO-CE1

Cultuur Sociale factoren kennis, waarden, normen en symbolen aangeleerd/overgedragen socialisatie (aanleren cultuur) subculturen MK01 HEO-CE1

Sociale klasse Sociale factoren welstandsklassen sociale status multidimensionaal begrip (nieuwe/oude rijken) vijf welstandsklassen (A, B1, B2, C, D) door ontzuiling steeds minder belangrijk MK01 HEO-CE1

Referentiegroepen Sociale factoren automatische referentiegroepen aspiratiegroepen anticiperende socialisatie referentiepersoon dissociatiegroep MK01 HEO-CE1

Gezinsinvloeden Sociale factoren gezinscyclus rollen in besluitvorming initiator beïnvloeder/gatekeeper beslisser koper gebruiker MK01 HEO-CE1

Samenvatting Probleemherkenning Persoonlijke omstandigheden Informatie zoeken Psychologische factoren Evalueren alternatieven Aankoopbeslissing Sociale factoren Evaluatie na de koop MK01 HEO-CE1

Psychologische factoren Behoeften en motieven Perceptie Leerprocessen Persoonlijkheid Attitudes MK01 HEO-CE1

Cultuur Sociale klasse Referentiegroepen Gezinsinvloeden Sociale factoren Cultuur Sociale klasse Referentiegroepen Gezinsinvloeden MK01 HEO-CE1

Vragen? MK01 HEO-CE1

Voor vrijdag Paragraaf 4.4 en 4.5 Alle ‘groene termen’ kennen Vragen formuleren MK01 Hoorcollege week 3

Einde MK01 HEO-CE1

Einde MK01 HEO-CE1