Gemeentebrede Handhaving Tilburg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het (Wabo)geheim van Helmond
Advertisements

Welkom bij Bouwrecht week 5.
Integrale handhaving en Wabo!
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Echte monitoring Waarom? Goede prioriteiten stellen,
De rekenkamer van Venlo
Toekomst Omgevingsrecht
Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan uit de startblokken
Zorg, Wetenschap en Technologie
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Vergunningen Informatie Systeem
30 november 2010 ** 1 Rekenkamercommissie Maasdriel Vijfde onderzoek : beheersing grote projecten.
26 januari 2010 ** 1 Rekenkamercommissie Maasdriel Derde onderzoek : handhaving in Maasdriel Frank Hordijk – in samenwerking met Evert Jansen en Mark van.
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Het gemeentelijk handhavingsbeleid Ruimtelijke ordening
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
16 december 2004, Utrecht Handhavingsprioriteiten 2005 Geen opvallend andere richting, wel betere onderbouwing ‘Appels en peren’ Categorieën, branches,
Sinds 1 januari 2008 is Haarlem Wabo georiënteerd georganiseerd.
Project Vereenvoudiging regels Kabinetsdoelstelling : 25 % minder regels (lees ook : toezicht) Reden : Vermindering administratieve lasten (bureaucratie)
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Integrale handhaving: Makkelijker voor kleine gemeenten? Vereniging Handhaving Grote Gemeenten, Bijeenkomst 14 juni 2007.
“Doen we het wel goed?” Na het papier, nu de praktijk.
Handhaving in Tilburg Ludo Keijzers.
WG. Nieuwe handhaving Peter Musselaers (Nijmegen)
Wijkambitie Vleuten – De Meern 27 september 2012.
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
De nieuwe omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Toezicht op brandveiligheid Hoe pakken we het gezamenlijk aan?
Zorg nieuwe stijl.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Wet Bibob & RIEC 29 januari Tot nu toe Wet Bibob sinds 2003 Quickscan toepassing wet Bijeenkomst 21 mei 2008 Werkgroep van start o.l.v. Victor Molkenboer.
kwaliteitsbeleid MNN 22 september 2009 Mentorschap: goed geregeld
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Preventie- en handhavingsplan Alcohol en jongeren.
Analysegestuurde handhaving we weten niet wat we weten.
Wet milieubeheer (Wm). Wm algemeen Aanbouwwet Bevat algemene regels Algemene integrale wet Samengesteld uit ondermeer de Hinderwet en delen van andere.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Ondernemingsdossier Ervaringen en Plan van Aanpak
Ondernemingsdossier Ervaringen en doorontwikkeling Bart Ekkelkamp Procesadviseur Gemeente Zwolle.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
RISICOPROFIEL SAMEN OP WEG gemeente Valkenburg aan de Geul EEN BREDERE KIJK OP BRANDWEERZORG Simone Gijsen 15 september 2014.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Monitor Sociaal Kwetsbare Groepen Carolien van den Brink.
Risico Inventarisatie & Evaluatie (RIE) bij - een tussenstand - 1.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Uitvoering zero tolerance drugsbeleid. Flexteam Ervaringen flexteam Toenemende vraag om handhaving n.a.v. “successen” Verplaatsing naar drugsgerelateerde.
Adviescommissie Themavergadering Veiligheid & handhaving 21 april 2009.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Jack Thiessen 5 april 2016 REDUCTIE RISICO VAN EEN ONBEHEERSBARE NATUURBRAND IN DE PROVINCIE LIMBURG.
Bodem in de Omgevingswet
Brancheaanpak DCMR Met inzicht meer effect Marinus Jordaan.
OZHZ Gemeenschappelijke regeling gemeenten en provincie
(Omgevings)veiligheid in de Omgevingsvisie
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
bij kwaliteit en outcome
Rondetafelgesprek Uitvoeringsprogramma Handhaving
MINISYMPOSIUM KWALITEIT VAN BREKEN
Governance model PGS nieuwe stijl
“Omgeving in beweging”
Een veilige leefomgeving?
Transcript van de presentatie:

Gemeentebrede Handhaving Tilburg Bernadette Elbers 28 mei 2009

Gemeentebrede handhaving In 2005 gestart met nieuw beleid en nieuwe afdeling In 2008 geevalueerd

Gemeentebrede handhaving Koerswijziging hield in: GemeenteBrede handhaving álle gemeentelijke handhavingstaken concentreren in één afdeling (uitzonderingen: bouwstoffenbesluit, parkeren, uitkeringsfraude). Handhaven is een vak, dat je voor willekeurig welk veld op eenzelfde manier moet uitoefenen. Prioriteiten Het bestuur stelt de prioriteiten vast waarop gehandhaafd wordt aan de hand van risico´s, kans op risico´s en het effect van risico´s Functiescheiding vergunningverlening en handhaving organisatorisch van elkaar scheiden.

Gemeentebrede handhaving Brede scoop Om de capaciteit optimaal te benutten is het nodig de scoop van handhavers te verbreden, zodat capaciteit slimmer en flexibeler wordt ingezet. Slagkracht De slagkracht vergroten : vaste, duidelijke en procedures invoeren (niet meer de stad van “de zevende waarschuwing”) Naleefgedrag Het uiteindelijk doel is dat regels worden nageleefd. Het repertoire interventies uitbreiden adhv de T11 factoren (afschaffen van onmogelijke/overbodige regels, doelgroepanalyses, risicoanalyses, communicatie e.d.)

Bestuurlijke prioriteiten HANDHAVENDE ACTIVITEIT PRIORITEIT Bouwcontrole (controle bouwvergunning constructieve-en brandveiligheid) Hoog Verblijfs- en logiesgebouwen, Overlastgevende panden Woninggebreken en –verontreiniging, Woonoverlast Gebruiksvergunningplichtige inrichtingen inclusief horeca (brandveiligheid) Handhaving milieuwetgeving: brandveiligheid (niet gebruiksvergunning) Handhaving milieuwetgeving: Gevaarlijke stoffen, Bodembescherming, Luchtverontreiniging, Risicovolle installaties Vervuiling openbaar gebied Evenementen Parkeertoezicht Fraudebestrijding sociale zaken Leerplicht Horeca: Drank- en horecavergunning/speelautomaten/sluitingstijden, Coffeeshops, Geluidsoverlast horeca, Terrassen Growshops Overlastgevende drugspanden Veiligheidsurgentiegebieden

Bestuurlijke prioriteiten Tijdelijke bouwwerken Gemiddeld Monumenten Illegale bouw- en sloopactiviteiten Strijdig gebruik bestemmingsplan Bouwstoffenbesluit Bodemsaneringen Kinderopvang Gebruik openbare gemeentegrond Handhaving milieuwetgeving: Inrichtingen zonder adequate vergunning, Verwijdering afvalstoffen, Verruimde reikwijdte wet milieubeheer, Geluidsoverlast, Vervuiling bedrijven, Lozen op riolering Laag Handhaving flora en fauna Handhaving (illegale) kap van bomen Handhaving seksinrichtingen (prostitutie) Handhaving bijzondere wetten

Werkwijze Hoge prioriteit = programmatische aanpak Gemiddelde prioriteit = projectmatige aanpak Lage prioriteit = toezicht en handhaving alleen nav meldingen

Evaluatie De nieuwe werkwijze hebben we laten evalueren door een commissie van drie externen (“vreemde ogen dwingen”)

Evaluatie Commissie bestond uit : Lex Michiels, hoogleraar bestuursrecht aan de UvT Henk van Arkel, deskundig op gebied van processen en mn verantwoordingsprocessen Erik Tijssen, hoofd afdeling Vergunningverlening en handhaving gemeente Moerdijk

Oordeel van de commissie De algemene indruk van de commissie is positief

De Tilburgse aanpak is er een waarbij: duidelijke keuzes worden gemaakt, op basis van een breed proces van visie-ontwikkeling en totstandkoming van een programma, die consequent worden uitgevoerd (maar soms niet helemaal uitvoerbaar blijken);

De Tilburgse aanpak is er een waarbij: ‘met verstand’ wordt gehandhaafd, dat wil zeggen niet rigide, waarbij uitgangspunten niet als dogma’s gelden;

De Tilburgse aanpak is er een waarbij: Diegenen die een handhavende taak hebben, deze in het algemeen met veel enthousiasme en zorgvuldig uitvoeren;

De Tilburgse aanpak is er een waarbij: de concepten van integrale en projectmatige handhaving terrein winnen en nieuwe inzichten en mogelijkheden opleveren, maar dat daarbij ook de grenzen in beeld zijn gekomen;

De Tilburgse aanpak is er een waarbij: samenwerking binnen en tussen afdelingen en met andere overheidsinstanties belangrijk wordt gevonden, maar in een aantal opzichten verbetering behoeft;

De Tilburgse aanpak is er een waarbij: de verbetering van de bestaande ict-voorzieningen en een betere communicatie in de toekomst nog aanzienlijk meer kunnen bijdragen aan een doelmatige en doeltreffende handhaving.

Er is sprake van een goede ontwikkeling van de handhaving, maar nog niet van een in alle opzichten tevreden stellende eindfase.

Aanbevelingen De Commissie heeft een groot aantal aanbevelingen gedaan, die aansluiten bij onze eigen ervaringen

Vasthouden uitvoering met verstand (niet rigide vanuit dogma’s) bestuurlijke prioriteiten enthousiasme van degenen die handhaving uitvoeren

Verder ontwikkelen ict ondersteuning Verken de grenzen van integrale en projectmatige aanpak samenwerking tussen de afdelingen en met externe partners inzet van communicatie