Plan van aanpak asbestbrand

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Zeg Nee tegen agressie en geweld!
Haaksbergen (z)onder hoogspanning
Integrale handhaving en Wabo!
TAAKSTELLING GEMEENTE BIJ ASBESTBRANDEN.
Albert Zwerver senior inspecteur VROM-Inspectie Ministerie van
In samenwerking met 13 maart 2014.
CYCLOON van voor en door de zorg Zieken huis brand Water RAV Stroom Huisarts ICT Thuiszor Licht “geen nuts – (g)een zorg”
Risico’s en gevaren van techniek
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Jasper Dekker consultant Agentschap SZW
Hoe pak je handhaving aan?
In het bestuursakkoord
De OR en de Arbocatalogus
Infrastructuur en verkeersveiligheid
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
22 VN – standaardregels als basis Herwerkt door ‘Zweedse Federatie van Personen met een Handicap’ Nationale regels toepasbaar op gemeentelijk niveau Methdodiek.
ZORGLIJN: STRUCTUUR I. Waarnemingsfase II. Diagnostische fase
Scheiding Transport Gevaarlijke Stoffen en Kwetsbare Functies
“Doen we het wel goed?” Na het papier, nu de praktijk.
Het nieuwe Besluit Bedrijfsbrandweren status en ontwikkelingen
Handhavingsbeleid brandweer Industriële veiligheid
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
Werkgroep Examinering
Schildersbedrijf Hoogvliet Wageningen Uw partner in compleet onderhoud.
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Pilot-project uitvoering kpi’s highligts van de ervaringen van de pilotgemeenten 22 november 2012.
Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking ?
TOOLBOXMEETING WERKEN LANGS DE OPENBARE WEG
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
KAM H5 Veiligheid Logistiek teamleider.
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
Overlast en Zorg Overleg
Ontbijtseminar Verantwoordelijkheid & aansprakelijkheid Door Foka Bruggema en Saskia Henze.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Ontvangen & publicerenaanleverenbewerkenvezamelenregistreren 1 ZORG VERZEKERAAR LOKET ODB Gegevens Makelaar GfK TOEZICHT HOUDER Onderzoekers/ professionals.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
ARBO.
Presentatie rapport Een majeure opdracht Overijssel als opdrachtgever voor de BRZO-omgevingsdienst 28 oktober 2015.
Pro-actief anticiperen op wetswijzigingen mr. Ernst van Win 4 februari 2016.
Persoonsgegevens en de Wbp
Huisregels opstellen en handhaven
Voorlichtingsbijeenkomst transparantie 11 november 2015.
Schoorstenenconferentie ‘Veiligheid en aansprakelijkheid’ 28 oktober 2015, Kantens mr. Arvin Kolder.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
KVO-B Presentatie KVO-B 16 juni 2014 Overleg Ondernemersverenigingen Gemeente Maasgouw Chris Bosch (OML) (
Wat is er gebeurd 26 november 2013 Erik Waeijen. Wat is er gebeurd.
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Presentatie stand van zaken AMHK Gelderland Noord en Midden Transitiemanagers G7 4 februari 2014.
Bodem in de Omgevingswet
Omgevingsdienst Brabant Noord …voor een schone en veilige leefomgeving.
Partners For Preventive Risk Management. Partners for Preventive Risk Management In een werkomgeving waarin geen enkele werknemer zich van iets of iemand.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
De bestuurlijke organisatie van een zorggroep
Thuiszittersoverleg SWV Slinge-Berkel
Toekomstige veranderingen:
VLEERMUIZEN EN ACTIVITEITEN IN GROEVEN
B-VCA / VOL-VCA © PBNA. Niets uit deze presentatie mag worden verveelvoudigd of openbaar gemaakt, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van PBNA.
Schoorstenenconferentie ‘Veiligheid en aansprakelijkheid’
MINISYMPOSIUM KWALITEIT VAN BREKEN
Cursus Interne auditor
COMPETENTIES EN CERTIFICERING
D&P P1 Organiseren van een activiteit Hoofdstuk 6 - Veiligheid
Eerste ervaringen met zorgkaart / plan van aanpak
Transcript van de presentatie:

Plan van aanpak asbestbrand Ervaringen uit het veld >> Als het gaat om milieu en leefomgeving

Heeft u een regionale plan van aanpak asbestbranden? “JA” - 2 van de 10 gemeenten “NEE, maar wel mee bezig” - 2 van de 10 gemeenten “NEE” – 4 van de 10 gemeenten >> Als het gaat om milieu en leefomgeving

Ervaring met asbestbrand? “JA” - 8 van de 10 Bestrijding brand en nazorg “vlekkeloos verlopen” Geen PvA maar wel goede afspraken en vaste procedures (overeenkomst met bv. RMD, piketdiensten, telefoonlijst externe en interne betrokkenen etc.) ….toch worden ook problemen genoemd: Brandweer schakelt de gemeentelijke organisatie niet of niet op tijd in Verspreidingsgebeid moeilijk vast te stellen Hoge opruimingskosten voor gemeenten door onjuiste beslissingen Onduidelijkheden - wie moet asbest opruimen? - aansprakelijkheid - wie draait op voor de kosten bij opruimingswerkzaamheden >> Als het gaat om milieu en leefomgeving

Tips voor collega gemeentes Zorg dat prioriteit wordt toegekend aan het toezicht en handhaven van de asbestregelgeving binnen het (integrale) handhavingsbeleid van de gemeente Zorg voor voldoende toezichtcapaciteit en middelen Zorg voor afstemming tussen betrokken (overheids)instanties Eigen plan van aanpak (PvA) Gebruik regionale PvA of het PvA van de VROM Inspectie Betrek alle betrokken (overheids)instanties bij het opstellen van het PvA ….maar ook Denk aan mogelijke kosten voor gemeente; belangrijk afspraken vast te leggen in een PvA vanuit het oogpunt van kostenverhaal Denk aan eigen veiligheid >> Als het gaat om milieu en leefomgeving

Hoe te handelen bij asbestbrand I Stap 1 asbestverspreiding in de omgeving van de brand? Betrokken partijen: brandweer, gemeente, ROGS, onafhankelijke asbestdeskundige Stap 2 Afzetten van terrein, verkeersmaatregelen, voorlichting aan publiek Betrokken partijen: politie, gemeente, GGD Stap 3 Overleg over vervolgacties, bepalen wie de opdracht hiertoe moet verlenen Betrokken partijen: gemeente, ROGS, onafhankelijk asbestdeskundige, verzekeraars en hun schade-experts Stap 4 Verwijdering van asbest door gespecialiseerd bedrijf, eindcontrole, nazorg, evaluatie, eventueel verhaal van opruimingskosten Betrokken partijen: opdrachtgever, uitvoerend bedrijf, verzekeraars/experts, onafhankelijk asbestdeskundige, gemeente >> Als het gaat om milieu en leefomgeving

Hoe te handelen bij asbestbrand II de verantwoordelijke erop wijzen dat deze zelf opdracht dient te geven tot opruiming van de asbest en daar de kosten voor te dragen; indien de verantwoordelijke niet vrijwillig maatregelen neemt, bestuursdwang toepassen; in het geval dat na de bestuursdwangaanschrijving de verantwoordelijke geen opdracht verstrekt, overgaan tot effectuering van de bestuursdwang. De gemeente geeft opdracht tot verwijdering van de asbest, waarna de kosten verhaald kunnen worden op de verantwoordelijke; indien er geen mogelijkheid is voor toepassing van bestuursdwang, verstrekt de gemeente de opdracht tot de opruimwerkzaamheden en probeert in voorkomende gevallen de kosten via de privaatrechtelijke weg te verhalen op de verantwoordelijke. >> Als het gaat om milieu en leefomgeving