Meting cultuur patiëntveiligheid 2005. Cultuur van een organisatie « The pattern of shared basic assumptions – invented, discovered, or developed by a.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zorg op maat in een nursingtehuis
Advertisements

The Need for Speed Richard R. Budding.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Gelijkwaardig ouderschap na scheiding
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
FOD VVVL Initiatieven m. b. t. kwaliteit M
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
De verwachtingen van FANC – Bel V in het domein van de veiligheidscultuur Manfred Schrauben - FANC Henri Drymael - Bel V.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Cultuur Patiëntveiligheid in Belgische ziekenhuizen
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
De aard en effectiviteit van management
Het efficiënt gebruik van het verpleegdossier
OHSAS versus Veiligheidscultuur
NPSF Patient Safety congress “Let’s get on with it!” – Orlando 2005
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Bevraging huisartsen /09/2005 Wat werd bevraagd? Enquête 1: verslaggeving (op naam)  Tevredenheid m.b.t de wijze van verslaggeving  De wijze.
De kracht van de ervaring
Ronnie Slijkhuis Onderzoekersforum CQI The Internet: Valid or Flawed?
VERDERE OPVOLGING VAN DE VEILIGHEID
Excellente Zorg Brigitte de Brouwer Beleidsmedewerker V&VN
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
KLACHTENBEHANDELING G. De Schrijver MD., PhD..
Systematische en individuele patient registratie in de CAM praktijk Voorjaarsconferentie Stichting CAM research 11 juni 2010 van Praag Instituut, Utrecht.
Hoe klinische paden integreren binnen het kwaliteitsbeleid? Dr. Yves Breysem 1 december 2005.
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
Delivering Value for Less A cceleration C enter for E ngagements Templates Oubollig of Agile Maurice Siteur ACE Service Manager Testing.
The patients are waiting Artsen in de farmaceutische industrie
Bijlage: Resultaten cultuurmeting i. f. v
Evidence-Based Medicine
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Compliance Professional Dag 7 oktober 2010
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM PRO 2006: stand van zaken.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
Doel Inzicht verkrijgen in de bruikbaarheid van de WHODAS voor het op betekenisvolle en betrouwbare wijze evalueren van behandeling en behandelbeloop van.
Zoekvraag Linde Morsink Kleine wijziging… Van bloedtransfusie… naar bloedgas…
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
Buddy programma Incl. Speedfriendshipping & betrekken van studentenverenigingen.
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
Referentievlakken in de Noordzee zowel een nationaal als internationaal verhaal.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Van BiSL naar BiSL Next Lucille van der Hagen
Wies Vullings, Wageningen University and Research
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Journal of the American board of Family Medicine
Soulve Innovations gelooft dat de kwaliteit van de zorg verbeterd kan worden door deze persoonlijk en toegankelijk te maken.
Sector, Firm Size and ICT investments
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
VIP²-GGZ: Forum 26/02/2016 prof. dr. Geert Dom, voorzitter Bureau VIP²-GGZ.
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Participatory Action Research
PPN 15 mei 2018 Maarten Lagendijk Senior Beoordelaar Farmacovigilantie
how to create an Optimal Classroom Experience
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Dynamic Architecture What about you?
Registreer opleiding (voorrang helpdesk)
Transcript van de presentatie:

Meting cultuur patiëntveiligheid 2005

Cultuur van een organisatie « The pattern of shared basic assumptions – invented, discovered, or developed by a given group as it learns to cope with its problems of external adaptation, and internal integration- that has worked well enough to be considered valid and, therefore, to be taught to new members as the correct way to perceive, think, and feel in relation to those problems » (Edgar Schein, 1985)

Veiligheidscultuur « The product of individual and group values, attitudes, perceptions, competencies, and patterns of behavior that determine the commitment to, and the style and proficiency of, an organization’s health and safety management. Organizations with a positive safety culture are characterized by communications founded on mutual trust, by shared perceptions of the importance of safety and by confidence in the efficacy of preventive measures.» (The Advisory Committee on the Safety of Nuclear Installations, 1993)

Meting van de veiligheidscultuur binnen de gezondheidszorg Gevalideerde vragenlijsten gebaseerd o.a. op vragenlijsten uit luchtvaart en (Am.) leger: 1.Hospital Survey on Patient Safety Culture (Agency for Healthcare Research and Quality) 2.Patient Safety Cultures in Healthcare Organisations (Stanford University) 3.Safety Attitudes Questionnaire (University of Texas i.s.m. The Johns Hopkins University School of Medicine)

In België Meting operatiekwartier in AZ Aalst Meting in Klina Brasschaat …

Meting veiligheidscultuur in het ZOL 1. Inzicht verwerven in de houding van artsen en ZOL medewerkers ten opzichte van patiëntveiligheid; peilen naar de cultuur inzake patiëntveiligheid. 2. Inzicht verwerven in de omgang met en de bereidheid tot het melden van (bijna) fouten door artsen en ZOL personeel. 3. Het opvolgen van de cultuur in zake patiëntveiligheid en de bereidheid tot melden van (bijna) fouten door artsen en ZOL personeel d.m.v. een herhaalde meting na x aantal jaren. 4. ( Het toepassen en valideren van een Nederlandstalige vragenlijst inzake veiligheidscultuur.)

Instrument: Hospital Survey on Patient Safety Culture (AHRQ) I. Twee outcome dimensies: 1. Globale perceptie over veiligheid 2. Frekwentie van “event” rapportering II. Tien veiligheidscultuur-dimensies: 1. Manager/supervisor verwachtingen en acties die patiëntveiligheid bevorderen 2. De wijze waarop de organisatie leert en voortdurend tracht te verbeteren; 3. Teamwerk binnen afdelingen 4. Openheid naar communicatie 5. Feedback en communicatie over veiligheid 6. Niet bestraffende respons op fouten 7. Bestaffing 8. Ziekenhuismanagement ondersteuning voor patiëntveiligheid 9. Teamwerk doorheen de ziekenhuisafdelingen 10. Ziekenhuisknelpunten en veranderingen Totaal: 51 vragen

Doelgroep Alle medewerkers die rechtstreeks of onrechtstreeks verantwoordelijk zijn voor de klinische zorg, en die in actieve dienst zijn: 1.verpleegkundigen en paramedici 2.artsen: al de artsen die voor een voldoende percentage werkzaam in het ZOL en arts- assistenten 3.programmamanagers en zorgcoördinatoren 4.medewerkers apotheek, labo en technische onderzoekingen

Praktisch verloop Onderdeel Voorbereiding Week 1Week 2Week 3Week 4Week 5Week 6Week 7Week 8Week 9 Week 10 Week Week Planning Zoeken en keuze vragenlijst Vertaling vragenlijst + testen Vastleggen distributiesysteem Afwerken protocol incl analyseplan Maken datacollectietool Testsample Data collectie Sturen brief directie Sturen eerste vragenlijst Opvolgen responders Data-invoer Sturen reminder/dank Sturen tweede vragenlijst Sturen tweede reminder Data verwerking Data cleaning Data analyse Opstellen rapport

Strikte scheiding distributie en analyse Anonieme vragenlijst Mogelijkheid om herinneringen te sturen Verdeling door personeelsdienst Individuele code per vragenlijst Enkel personeelsdienst bewaart de sleutel Vragenlijsten worden thv medische directie verwerkt Geen koppeling individuele resultaten en naam! Artsen: Geen code; 2 x herinnering aan allen.

Antwoordratio Globale antwoordratio: 75% (1323 / 1757) Medewerkers: 78% (1191/1522) Artsen (arts-assistenten inbegrepen): 56% (132/235) Na de eerste en de tweede uitnodiging: Medewerkers resp. 59% en 62% Artsen resp. 30% en 44% 23 (2%) uitgesloten. Exclusiecriteria: - geen enkele sectie volledig - meer dan de helft onbeantwoord - alle antwoorden identiek. Uiteindelijk 1300 vragenlijsten (74%) behouden 15% anonieme antwoorden van MW inbegrepen.

Beschrijving populatie

Berekening antwoorden Negatief Positief Neutraal ! Reversed questions: omkering ‘Positief voor patiëntveiligheid’

Dimensie 1

Dimensie 2

Dimensie 3

Dimensie 4

Dimensie 5

Dimensie 6

Dimensie 7

Dimensie 8

Dimensie 9

Dimensie 10

Outcome 1

Outcome 2

Samenvatting