TPP publiek management 17 oktober 2011 Karin Geuijen en Albert Meijer
Publiek management Waarover: complexe maatschappelijke issues Waar: typen publieke en maatschappelijke organisaties Wie: soorten publieke managers Wat doen publieke managers: bedrijfsvoering, professionals, netwerken, politiek/pers/publiek
TPP publiek management Plan-praktijk: beleid centraal: top-down bv Kaufman Plan-praktijk: uitvoeringsorganisatie centraal: bottom-up bv Lipsky, Yanow Plan-praktijk PM: ontvlechting beleid en uitvoering in publieke organisties, fragmentatie, bv WRR rapport; zich strategisch verhouden tot beleid bv Oliver; rol leiderschap bv Selznick
Eisen aan publieke organisaties Efficiency Effectiviteit, kwaliteit legitimiteit
Context (bron: M.Noordegraaf) Staat Markt Civil Society
context verschuivingen (bron: M.Noordegraaf) Staat Privatisering Markt MVO/CSR Vermaatschappelijking Civil Society MO Verstatelijking
Politieke veranderingen Waar komt dit vandaan? Politieke veranderingen Schaarste, neo-liberalisme Maatschappelijke veranderingen: globalisering, individualisering, informatisering Daardoor: organisatorische veranderingen
Streven naar versterken effectiviteit, efficientie en legitimiteit Veel kleinere overheid Overheid was het probleem Veel beter werkende overheid Markt was de oplossing
Bedrijfsmatige, marktconforme overheid/ publieke organisaties Nodig vanwege eisen: Meten is weten Vraaggericht ipv aanbodgericht Verwachtingen: efficienter, resultaatgericht Lastig: perverse prikkels organisatie en professionals Fragmentatie
Samenwerkende publieke organisaties: netwerken Nodig: Complexe problemen, kennis delen Middelen combineren Draagvlak versterken Verwachtingen: Flexibel, snel, effectiever Lastig: Verschillende prioriteiten in doelen Verschillende professionele culturen Onduidelijke gezags- en verantwoordingsrelaties
Volgende week: Typen netwerken, desintegrerende en integrerende krachten Kaufman Sturen: procesmanagement