Universiteit Utrecht Empirisch onderzoek Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 10: 11 mei 2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Het formuleren van hoofd- en deelvragen
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Empirisch onderzoek Leerkring Publiek Management Albert Meijer
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Ronnie Lassche Vrije Universiteit Amsterdam
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 6: Kijken en vergelijken.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Capturing the Evolution of Corporate An Ethnographic Case Study By Irvin Peckham Magali Silber.
Zakelijk lezen Nederlands.
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
Schrijven in passende stijl
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Masterjaar Startbijeenkomst dr. Harry Daemen prof.dr. Paul Frissen
Innovatie bij psychotherapie online
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Inleiding en probleemstelling Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 11 februari 2011.
Universiteit Utrecht Managen van netwerken (1) Albert Meijer Utrecht School of Governance 19 april 2012.
Inleiding, probleemstelling en theoretisch kader Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 15 februari 2013.
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Overdragen van de Informatica, 2006 Het schrijven van een krantenartikel Jan Broersen / Gerard Vreeswijk, 2006/7.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
Pilot-project uitvoering kpi’s highligts van de ervaringen van de pilotgemeenten 22 november 2012.
Management Informatie Onderdeel Bedrijfsprocessen
Workshop co-creatie met gemeenten
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Project Proceshuis Road show
HET SCHRIJVEN VAN EEN PERSBERICHT PROGRAMMA 09.30uOntvangst & voorstelronde 09.45uToelichting op de training 09.50uDe theorie 10.15uIndividuele opdracht.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 9 Hafida El- gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Onderzoek I Bijeenkomst 3
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Introductie Dit is de aarde Dit ben ik op de aarde
E-learning E-health & Domotica
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Transcript van de presentatie:

Universiteit Utrecht Empirisch onderzoek Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 10: 11 mei 2012

Universiteit Utrecht Programma Analyse van kwalitatieve data (theorie) Analyse van kwalitatieve data (praktijk) Rapporteren van resultaten Aanbevelingen Schrijfproces Van onderzoek naar scriptie Vergroten van je impact

Universiteit Utrecht Analyse van data Het doel van een analyse is om specifieke verklaringen voor een situatie te transformeren in algemene verklaringen. Aandachtspunten: –Casusvergelijking (comparative method) –Process tracing –Typological theorizing

Universiteit Utrecht Verklaren van verschillen (1) Mill’s method of agreement Mill’s indirect method of difference Afh. var. 0Afh. var. 1 Onafh. var. 0Case 1 Onafh. Var. 1Case 2

Universiteit Utrecht Ideaal: experiment VoorafStimulusAchteraf Experimentele casus Formele organisatie Introductie Informele organisatie Controle casus Formele organisatie -

Universiteit Utrecht Verklaren van verschillen (2) Cross case comparison –Verschillen op onafhankelijke variabele Controlled comparison –Alleen verschillen op de onafhankelijke variabele Praktijk: meerdere verschillen –Probleem: meerdere verklaringen Oplossing: process tracing –Analyseren van de tussenstappen Doel: typological theorizing –Causal mechanisms –Contexts

Universiteit Utrecht LES Wees kritisch op jezelf: stel steeds de vraag of de verschillen ook door iets anders kunnen worden verklaard!

Universiteit Utrecht VRAAG Hoe analyseer je data?

Universiteit Utrecht Analyse van het materiaal: datamatrix Casus 1Casus 2Casus 3 … Variabele 1 Interview 6 Document 1, 3 Variabele 2 Interview 4, 2 Document 3, 8 Variabele 3 …

Forum.werk.nlForum.waocafe.nl Mogelijkheden voor co- creatie. Grote mogelijkheden voor co- creatie. Moderatie belangrijker dan technische mogelijkheden. Grote mogelijkheden voor co- creatie. Moderatie belangrijker dan technische mogelijkheden. Participanten.1000 geregistreerde leden Groot aantal – duizenden – bezoekers. Motieven: antwoorden op vragen, contact met lotgenoten, uitlaatklep voor frustraties. 190 bijdragen per week hits per week. Motieven: antwoorden op individuele vragen, algemene informatie, steun van lotgenoten. Inhoud van de participatie. Antwoorden op vragen Discussie Aanbieden van vacatures Delen van ervaringen Kritiek op dienstverleners Antwoorden op vragen Discussie Delen van ervaringen Kritiek op dienstverleners

Universiteit Utrecht Technieken Papier en highliners Max QDA Waft QDA

Universiteit Utrecht Patronen tussen variabelen Waarde 1Waarde 2Waarde 3 Waarde 1 Waarde 2 Waarde 3

Universiteit Utrecht Voorbeeld Lage mate van gebruik Hoge mate van gebruik Weinig relevante informatie Arbeidsinspectie (NL) Milieu-inspectie (VK) Relevante informatieMilieu-inspectie (NL)Voedselinspectie (DK)

Universiteit Utrecht TIPS Kijk zowel naar verschillen als overeenkomsten. Praat met medestudenten over de gevonden patronen (datasessie).

Universiteit Utrecht Rapporteren van resultaten Per casus Per deelvraag Per onderzoeksmethode

Universiteit Utrecht Aanbevelingen Aanbevelingen zijn gericht op verbeteringen: het veranderen van de huidige situatie in de richting van de gewenste situatie. Nodig: –Een beschrijving van de huidige situatie –Een normatief kader –Aanbevelingen over de inhoud –Aanbevelingen over het proces

Universiteit Utrecht Opdracht Bevinding: –Hoogopgeleide burgers gaan verhoudingsgewijs meer stemmen dan laagopgeleide burgers. Wat zijn je aanbevelingen?

Universiteit Utrecht TIPS Maak een onderscheid tussen procesaanbevelingen en inhoudelijke aanbevelingen. Richt je aanbevelingen op bepaalde doelgroepen.

Universiteit Utrecht Schrijfproces

Ervaren schrijversOnervaren schrijvers Veel tijdTekst voorbereidenWeinig tijd Tekst producerenVeel tijd Tekst reviserenWeinig tijd

Universiteit Utrecht Stijldimensies Grote lijn: goed te volgen Kleine gehelen: heldere opbouw Moeilijkheid: passend bij de lezer Exactheid: zo precies mogelijk Informatiedichtheid: passend bij de lezer Aantrekkelijkheid: de lezer wíl dit lezen Afstandelijkheid: wetenschappelijk schrijven

Universiteit Utrecht VRAAG Hoe ga je om met blokkades?

Universiteit Utrecht Citeren Letterlijk of parafraseren? Lengte van het citaat? Paginanummer? Meerdere auteurs?

Universiteit Utrecht TIPS Werk met vragen. Een argument per paragraaf. Werk met schema’s.

Universiteit Utrecht Van onderzoek naar scriptie Wat is je publiek? Wat voor soort rapport wordt het? Wat is je centrale kwestie? Wat is je lijn? Wat ga je niet doen?

Universiteit Utrecht TIPS Betrek buitenstaanders. Werk met metaforen en beelden. Besteed voldoende tijd aan de lay-out. Maak geen spelfouten.

Universiteit Utrecht Vergroten van de impact Hoe verkoop je je werk?

Universiteit Utrecht Mogelijkheden Schriftelijke formats –Rapport –Website/blog –Film Mondelinge formats –Presentatie –Eindgesprek Media-aandacht –Persbericht

Universiteit Utrecht Uitsmijter Onderschat de waarde van je onderzoek niet: jullie hebben straks heel interessante zaken te vertellen!