Platformdag 16 mei 2013 Bernadette Donders.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
LOB ????.
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Kansen door samenwerking
Realisatie kindcentrum
Studieloopbaancoaching
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
 Pilot Handelingsgericht Arrangeren  Koppeling Ondersteuningsvragen en inzet AB  School Ondersteunings Profiel  Taken en Functies  Lijsten Personele.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
passend onderwijs en zorgplicht
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Hans Everhardt – MBO Groningen
MBO passend onderwijs
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Uitganspunten passend onderwijs
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Vragen over de invoering Entree Opleidingen
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Begeleiding & Zorg op het Heerbeeck College
De Praktijkschoolleerling en het MBO
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
VSV
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Een project van de Korengroep
Ouderavond locatie/data
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
Welkom op het ProNovaCollege School voor Praktijkonderwijs
Vervolgmeting kengetallen NRO-bijeenkomst
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
“De week van de ontdekking”
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Servicecentrum Studie en Beroep
1 Ontwikkelingen in het mbo nader belicht Tim Blom Mondriaan Loopbaancentrum 29 maart 2012.
Afdeling PGL 17 november KSE examens  Procedure niveautoetsen en examens  Aanvraag extra faciliteiten - Uitstroom  Vervolgonderwijs MBO  Arbeid/dagbesteding.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Decentralisatie - Awbz-begeleiding. Hoe is het nu? De Kanteling; de vraag achter de vraag Eigen verantwoordelijkheid ook in financiële zin Sociale netwerk.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Passend onderwijs.
Ambulante Begeleiding
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Welkom! Bijeenkomst ‘Wet vroegtijdige aanmelddatum voor en toelatingsrecht tot het mbo’
Bunnik,
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Schooljaar met 4 periodes
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Bemiddelingscommissie
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
SWV Rijnstreek PO en Aanmelding/ doelgroep -Arrangementen -Ambulante Dienstverlening Gepke Spijkerman: Aanmeldpunt / CVO Esther Rijlaarsdam.
19 juni 2019 in 't Spant in Bussum
Transcript van de presentatie:

Platformdag 16 mei 2013 Bernadette Donders

Van A naar B en verder………. Aanloop Opstelling, Vaststelling en Voortgang van dat zorgprofiel 

Aanloop m.b.t. draagvlak Begeleidingsstructuur is gedocumenteerd en gepresenteerd aan middenmanagement. begin 2011 Regisseurs loopbaanbegeleiding en leerlingen zorg, in gesprek over zorgprofiel en verzuimaanpak eind 2011

Aanzet tot een zorgprofiel voor De Leijgraaf intake intakeplus Deze deelnemers kunnen we succesvol naar een kwalificatie brengen… Alle deelnemers waar vanuit intake geen bijzonderheden zijn Alle deelnemers met bijzonderheden vanuit intake die geen extra coach-tijd vragen. Denk aan: dyslexie-verklaring lichte achterstand taal of rekenen Alle deelnemers waar tijdens intakeplus of tijdens opleiding enkelvoudige lichte leer- of sociaal-emotionele problemen worden vastgesteld óf vragen rond beroeps/studie-keuze Alle LGF-geindiceerde cluster 1, 2 en 3 deelnemers Alle LGF-geïndiceerde cluster 4 deelnemers Alle deelnemers zonder LGF met zwaardere leer- en/of sociaal-emotionele problematiek mits… Voldoen aan plaatsingscriteria van de gekozen opleiding Voorgaande + Bereidheid van deelnemer om extra lessen te volgen (buiten lestijd) Voorgaande + Bereidheid van deelnemer om extra gesprekken te voeren (buiten lestijd) Ambulante begeleiding geregeld Benodigde ketenpartners rol nemen en school/bpv-nabij willen/kunnen begeleiden Financiering geregeld via Plusvoorziening of anders begeleiding die we als school bieden… SLB-coach: gemiddeld 15 min per week SLB-coach (15 min p/w) Dyslexie-faciliteiten Centrum Taal en Rekenen -SLB-coach (tot 30 min p/w) Korte traject van gesprekken (max 5) en tests door SCO-b of SMW Individuele ondersteuning voor max 13 wkn door SCO-O -SLB-coach (tot beschikbaar LGF-budget), zo mogelijk met ervaring met doelgroep - -SLB-coach, zo mogelijk met ervaring met doelgroep er zijn grenzen… - Verzuim > … Verzuim > … Taal of rekenen < 1F School- en groepspopulatie moet afspiegeling van regionale samenleving blijven We zijn school voor NO-Brabant We zijn school voor NO-Brabant Veiligheid School- en groepspopulatie moet regionale afspiegeling van samenleving blijven ZAT is betrokken

Aanzet tot een zorgprofiel voor De Leijgraaf intake intakeplus Deze deelnemers kunnen we succesvol naar een kwalificatie brengen… Alle deelnemers waar vanuit intake geen bijzonderheden zijn Alle deelnemers met bijzonderheden vanuit intake die geen extra coach-tijd vragen. Denk aan: dyslexie-verklaring lichte achterstand taal of rekenen Alle deelnemers waar tijdens intakeplus of tijdens opleiding enkelvoudige lichte leer- of sociaal-emotionele problemen worden vastgesteld óf vragen rond beroeps/studie-keuze Alle LGF-geindiceerde cluster 1, 2 en 3 deelnemers Alle LGF-geïndiceerde cluster 4 deelnemers Alle deelnemers zonder LGF met zwaardere leer- en/of sociaal-emotionele problematiek mits… begeleiding die we als school bieden… er zijn grenzen… ZAT is betrokken

Zorgprofiel (4) Werkbijeenkomsten Deelnemerbegeleiding

Opbrengst van deze bijeenkomsten: Belangrijk: Zorg voor (bij)scholing coach Zorg voor scholing team Controle door management Zorg dat processen helder zijn voor iedereen Maak regio-afspraken over aanname Zorg voor afstemming VMBO-MBO-HBO Maak afspraken met toeleverende scholen; ‘hun zorgplicht’ Warme overdracht & privacy Dossiervorming/goede dossieropbouw Let op verschil tussen chronische en tijdelijke beperkingen/problemen Concrete tips: Start met Nul-meting zorgniveau team/teamleden Vaak nieuwe collega’s - opnemen in inwerkprogramma O.O.K. aanpassen op eventuele zorgvraag toekomst ‘Gewicht’ hangen aan deelnemer bij klas-samenstelling (vergelijk basisonderwijs) Er moet een bindend studieadvies komen Screenings/plaatsingscriteria gerelateerd aan beroep opstellen Vraag aan allen: Je bent nu een aantal weken bezig. Je werkt al een periode met je collega’s en (coach-) leerlingen. Noteer voor jezelf bij welke leerlingen je vragen hebt in de zin dat je merkt dat er belemmeringen zijn in hun opleidings-, ontwikkelingstraject. Hou vraag vast. Komen we later op terug.

Opmerkingen over de voorwaarden: “mits” Opmerkingen over: “de grenzen”: Maximale instroommogelijkheid: einddatum! Veiligheid binnen teams (zie ook protocollen op intranet) Er zijn geen harde grenzen Opleiding stopt als leerling niet voldoet aan basiseisen + competenties Niet voldoen aan eisen/afronden leereenheden Kennis en vaardigheden Taal/rekennivo Begeleidingsintensiteit moet niet het aanbod docent/coach overschrijden Grens is: geen 1 op 1 begeleiding Soms wil je iemand wel kans geven, maar wel na bijvoorbeeld 1 jaar (op basis van nivo, voortgang) grens kunnen stellen Deelnemer moet er soms zelf achter komen dat opleiding niet haalbaar is, met deskundige begeleiding Grenzen vaststellen samen met deskundigen Opmerkingen over de leerlingen in de categoriën

Vervolg werkbijeenkomsten: MT streeft naar vaststellen Zorgprofiel in februari 2012 Daartoe moeten opmerkingen uit werkbijeenkomsten worden verwerkt in een Advies voor een Zorgprofiel. Ook input van vergelijkbare ontwikkelingen/documenten elders in het land wordt meegenomen in het advies.

Steekproef Casusonderzoek Aanloop Intake en plaatsing gevolgd van ll met zorgvraag Veranderingen in trajecten Diploma behaald Casusonderzoek Light Medium Large LGF

Schrijven Lezen en aanvullen Opstelling Duo: Collega O&O - Schrijfster Met de opbrengsten van werkbijeenkomsten Landelijke ontwikkelingen Lezen en aanvullen 3 mogelijke zorgprofielen Grenzen zorggebied

Basiszorg – medium zorgprofiel Vaststelling Basiszorg – medium zorgprofiel 500 leerlingen die extra zorgnodig hebben: 1e t/m 4e lijns voorzieningen Grenzen zorggebied Regio-criteria Cognitie Gedrag Beroepsspecifieke kenmerken Team, opleidingskenmerken Algemene randvoorwaarden

Hoofdstuk 4 beleidscyclus Vaststelling OR Geldstromen Ontwikkelingen bij de afdelingen Samenwerking met Gemeenten Hoofdstuk 4 beleidscyclus De organisatie is belegd Financiële jaarverslag Na vaststelling volgt publicatie. Februari 2013

Organisatie, processen en instrumenten Voortgang Organisatie, processen en instrumenten Intern personeel en externe (zorg) medewerkers Communicatie Financiering kwaliteitszorg

Vraag aan allen: Je bent nu een aantal weken bezig. Je werkt al een periode met je collega’s en (coach-) leerlingen. Noteer voor jezelf bij welke leerlingen je vragen hebt in de zin dat je merkt dat er belemmeringen zijn in hun opleidings-, ontwikkelingstraject. Hou vraag vast. Komen we later op terug.

Vraag aan allen: Je bent nu een aantal weken bezig. Je werkt al een periode met je collega’s en (coach-) leerlingen. Noteer voor jezelf bij welke leerlingen je vragen hebt in de zin dat je merkt dat er belemmeringen zijn in hun opleidings-, ontwikkelingstraject. Hou vraag vast. Komen we later op terug.

Begonnen met gesprek Kwaliteitszorg

Voortgang Kwaliteitszorg medewerker (medestander in bewaking) BPO, functioneringsgesprekken Informeren van regisseurs, portefeuillehouders en directeuren. Effectieve Instroom Directeuren afdelingen en portefeuillehouders (mei/juni 2013) Samenhang DVO Nieuw registratiesysteem Pilot MenO groep