Uitbouwen van samenwerking: processen en acties Pieterjan van Delden Platformbijeenkomst Entree Woerden, 3 oktober 2012
Observaties uit onderzoek Samenwerkingsverbanden vaak stroef en ineffectief, maar waar het lukt ontstaan bijzondere resultaten Ontwikkelingsperiode van 5 – 15 jaar gebruikelijk Professionals vaak behoedzaam en afwachtend Essentieel: pioniersteam (trekkers) met resultaatopdracht Belangenspel leidt tot terughoudend gedrag, remt inzet van partners >> dus belangen ‘regelen’ Beperkte druk van buiten (overheid, subsidie).
Structureren (m.n. managers) Doelen bepalen (m.n. overheid en bestuurders) Verbreden en verdiepen (m.n. overheid en bestuurders) Lering trekken (m.n. overheid) Praktisch samenwerken (m.n. professionals) Stagnatie: schijn-samenwerking eiland-samenwerking Complexe problematiek
Drijvende krachten als energiebronnen Intentie: ‘bedenk wat moet’ Beleidsnota’s, convenanten, onderhandelingen, akkoorden, opdrachten, subsidies/budgetten – ‘conditio sine qua non’ Actie: ‘doe wat moet’ Werkplannen, gezamenlijke teams, concrete werkprocessen, informele communicatie – resultaatbepalend Verbinding: ‘steun elkaar’ Alle partners betrokken, ketenregie/management, vervlechting van werkprocessen/organisaties – duurzame voortgang
Drijvende krachten en stagnaties Stagnatie: schijnsamenwerking Stagnatie: eilandsamenwerking
Drijvende krachten en belangen Stagnatie: schijnsamenwerking Uiteenlopende belangen Stagnatie: eilandsamenwerking
Stagnaties doorbreken! Schijnsamenwerking: maak overgang van doelen naar praktijk Aanbod: tastbaar ‘co-project’, meerwaarde tussen aanbieders Professioneel team: kies werkbare doelen voor 1 á 2 jaar Management: spreek realistische, haalbare ‘kleine’ doelen af Eilandsamenwerking: maak overgang van actie naar verbinding Aanbod: duurzaam ‘co-product’ (b.v.tussenvoorziening) Professioneel team: maak een werkproces (‘bedrijfje’) Management: verbind backoffices, methoden, logistiek, ICT
Wat vraagt samenwerking van de professionals? Cliënten delen: ondersteuning en hulp verlenen in onderlinge afhankelijkheid. Vanuit één aanpak werken Samen pionieren: elkaar leren kennen, zelfde taal spreken, daaraan plezier ontlenen Teams maken: informeel netwerk tussen hulpverleners (is belangrijker dan vergaderen) Structureren: informatie-uitwisseling, methodisch werken,inbreng en aanwezigheid afspreken Agenderen: Knelpunten aan de orde stellen bij managers en bestuurders (‘Stuurgroep creatief lastig vallen’).
Wat vraagt samenwerking van managers en bestuurders? Duidelijke en werkbare doelen stellen en die ook vasthouden Leveren wat je hebt afgesproken: inzet, kwaliteit (van mensen), tijd, souplesse. Zorgen dat afspraken ‘landen’ in eigen organisatie Organisaties ook vanuit de ‘achterkant’ laten meewerken: protocollen, informatie/ICT, bredere groep betrekken Knelpunten (willen) zien en die doorhakken, niet de professionals in de uitvoering ‘het laten uitzoeken’.