Ouderbetrokkenheid op het MBO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Mediërend leren op bs. Theresia
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Ouders en Kinderen Centraal
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Agenda vanavond Welkom Presentatie OB (20 minuten) Koffie (15 minuten)
Samen met ouders aan het werk!
MBO passend onderwijs
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Educatief partnerschap en VVE
Samenwerken in burgerschap
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Welkom op onze thema-avond
1zorg-route.
Hartelijk welkom 13 juni 2013.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Communicatie met ouders
Zorgen in de basisschool
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
MOEILIJKE / LASTIGE GESPREKKEN Beter voorkomen dan genezen!
Ouderbetrokkenheid.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Infopunt Onderwijs Gedeeld belang Voor alle partijen: Geslaagde schoolloopbaan/succesvol onderwijstraject als gemeenschappelijk belang.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
‘Samen’ uitdagen tot ontwikkelen Basisschool De Ark.
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Ouderinformatieavond Middaggroepen
Workshop inspraak gemeentelijk jeugdbeleid
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Ouderinformatie avond
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Arline Spierenburg november 2018
Doubleren.
Doubleren.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

Ouderbetrokkenheid op het MBO april ’17 Ouderbetrokkenheid op het MBO Hoe kan een effectieve samenwerking tussen ouders en MBO bijdragen aan optimale ontwikkelingskansen voor jong volwassen met zorgbehoefte Workshop ouderbetrokkenheid op het MBO Jessica Westerweel en Joli Luijckx Oudervereniging Balans workshop Ouderbetrokkenheid en dyslexie 20 november 2012

Workshop ouderbetrokkenheid op het MBO april ’17 Opzet: Voorstellen, toelichting Ouderbetrokkenheid op het MBO Ervaringen Van knelpunten naar samenwerken: opdrachten Terugkoppeling en inventarisatie ‘good practice’ Workshop ouderbetrokkenheid op het MBO Jessica Westerweel en Joli Luijckx Oudervereniging Balans workshop Ouderbetrokkenheid en dyslexie 20 november 2012

Workshop ouderbetrokkenheid op het MBO april ’17 Workshop ouderbetrokkenheid op het MBO

Workshop ouderbetrokkenheid op het MBO april ’17 voorstellen Balans is de landelijke oudervereniging voor ouders van kinderen met een ontwikkelingsstoornis bij leren en/of gedrag Steunpunt passend onderwijs en Steunpunt dyslexie: website, advies en informatie telefonisch en per mail Informatieve boeken, brochures over o.a. AD(H)D, ASS en dyslexie Tijdschrift Balans Magazine en Balans kids Workshop ouderbetrokkenheid op het MBO Jessica Westerweel en Joli Luijckx Oudervereniging Balans workshop Ouderbetrokkenheid en dyslexie 20 november 2012

Participatie of betrokkenheid? april ’17 Participatie of betrokkenheid? Ouderparticipatie: meehelpen op school, bijv. MR-lid Ouderbetrokkenheid/educatief partnerschap: ‘een niet-vrijblijvende en gelijkwaardige samenwerking tussen ouders en school, waarin ouders en school vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid werken aan de (school-)ontwikkeling van het kind’ (CPS, 2012) Workshop ouderbetrokkenheid op het MBO Jessica Westerweel en Joli Luijckx Oudervereniging Balans workshop Ouderbetrokkenheid en dyslexie 20 november 2012

Belang van ouderbetrokkenheid april ’17 Belang van ouderbetrokkenheid Wanneer ouderbetrokkenheid goed wordt vormgegeven dan heeft dit een positief effect op de cognitieve ontwikkeling, de leerprestaties, werkhouding en het welbevinden van leerlingen  ouders dragen bij aan het succes van het behalen van opleiding! Uitgangspunt: gemeenschappelijk belang van ouders en school: de ontwikkeling van het kind (Pameijer, 2012) Workshop ouderbetrokkenheid op het MBO Jessica Westerweel en Joli Luijckx Oudervereniging Balans workshop Ouderbetrokkenheid en dyslexie 20 november 2012

Kernbegrippen ouderbetrokkenheid april ’17 Kernbegrippen ouderbetrokkenheid Gezamenlijke en gelijkwaardige verantwoordelijkheid Heldere en gelijkwaardige communicatie: vertrouwen, positief, open, respectvol en transparant, uitspreken van (reële!) verwachtingen Eenduidige informatie, afspraken, afstemming en rolverdeling Betrokkenheid zowel op individueel als op schoolniveau Samen actief in schoolontwikkeling (beleid, visie, werkwijze, begeleiding, leerlingdossier) Ouders zijn welkom in de school! (bronnen: Ouderbetrokkenheid voor elkaar (CPS 2012), Ouders en school: samen sterk! (Pameijer, 2012), Aardig of gelijkwaardig (CPS 2011) Workshop ouderbetrokkenheid op het MBO Jessica Westerweel en Joli Luijckx Oudervereniging Balans workshop Ouderbetrokkenheid en dyslexie 20 november 2012

Ouderbetrokkenheid: ouders willen graag dat een MBO: meer informatie geeft over waar kind op MBO mee bezig is en hoe ouders dit thuis kunnen ondersteunen informatie geeft over wat ouders van MBO mogen verwachten contact opneemt met ouders wanneer er problemen zijn op MBO ouders serieus neemt als gesprekspartner en bereid is te luisteren meedenken (en meebeslissen) van ouders waardeert niet te snel conclusies trekt en creatief zoekt naar oplossingen voor problemen social media en andere nieuwe vormen van informatieverstrekking effectief inzet In het MBO: ouders hebben meer behoefte aan meer contact met MBO en informatie over de MBO! Workshop ouderbetrokkenheid op het MBO

Ouderbetrokkenheid: MBO willen graag dat ouders: MBO op de hoogte stellen van wat er thuis speelt, zodat daar rekening mee gehouden kan worden realistische verwachtingen hebben van de mogelijkheden van/op MBO actieve betrokkenheid tonen en thuis zo nodig extra ondersteuning/oefening bieden Workshop ouderbetrokkenheid op het MBO

Belang van ouderbetrokkenheid op het MBO april ’17 Belang van ouderbetrokkenheid op het MBO Leren gaat (nog steeds) niet ‘vanzelf’: op alle fronten extra en gerichte inzet nodig, thuis, op MBO. Alle betrokkenen hebben elkaar nodig en hebben een gezamenlijk doel. Bij goede samenwerking en afstemming tussen alle betrokkenen worden problemen vroegtijdig gesignaleerd, is hulp effectief en voorkom je het gevaar van ‘langs elkaar heen werken’ met alle gevolgen van dien: dubbel werk, verschillende aanpak, overbelasting, frustratie! Workshop ouderbetrokkenheid op het MBO Jessica Westerweel en Joli Luijckx Oudervereniging Balans workshop Ouderbetrokkenheid en dyslexie 20 november 2012

Wanneer is samenwerking ouders-MBO van belang: april ’17 Wanneer is samenwerking ouders-MBO van belang: “De ouder verantwoordelijk neemt af naarmate het kind oud wordt en meer op zijn eigen benen komt te staan. Ouderbetrokkenheid blijft echter bestaan, ongeacht leeftijd van ouders en kind”. Algemeen: informatie – en kennisuitwisseling, communicatie Signaleren van studieproblemen en van de risico’s daarop Dispensatie en compensatie Acceptatie/omgaan met een gedrag en/of leerstoornis Workshop ouderbetrokkenheid op het MBO Jessica Westerweel en Joli Luijckx Oudervereniging Balans workshop Ouderbetrokkenheid en dyslexie 20 november 2012

Knelpunten in de samenwerking tussen ouders-mbo Opdracht (subgroepjes): welke knelpunten ervaar je zelf in de samenwerking tussen ouders en het mbo? Onder welke noemer/situatie passen deze knelpunten? Ga per knelpunt na welke kernbegrippen van ouderbetrokkenheid in het geding zijn Workshop ouderbetrokkenheid op het MBO

Effectief sámenwerken april ’17 Effectief sámenwerken ‘Door de intensieve samenwerking hebben de verschillende mensen op MBO gezien dat mijn zoon echt graag wil en dat het niet aan z’n motivatie ligt.’ Opdracht (subgroepjes): zoek per knelpunt naar een aanpak waarbij wél effectief wordt samengewerkt door ouders en MBO. Ga daarbij uit van de kernbegrippen van ouderbetrokkenheid en gebruik uw eigen ervaringen Plenair: terugkoppeling, overzicht van de beste ‘tips en tops’ Workshop ouderbetrokkenheid op het MBO Jessica Westerweel en Joli Luijckx Oudervereniging Balans workshop Ouderbetrokkenheid en dyslexie 20 november 2012

Kijk ook eens op www.balansdigitaal.nl Dank voor uw aandacht! Kijk ook eens op www.balansdigitaal.nl Workshop ouderbetrokkenheid op het MBO