Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Advertisements

Huiswerktips.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
Moeders Informeren Moeders
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
De voorbereiding Opzet gemaakt voor de inplementatie van oefenen.nl voor het MT Plan van aanpak Tijdslijn Kostenplaatje.
Buikpijn van systeembeheer? Een praktijkvoorbeeld uit Wageningen Jan Inden uit Wageningen.
Presentatie introductie BGL
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Wat hebben we geleerd (1)? Pantar: verantwoordelijkheid bij werkleiding neerliggen, samen delen, je hoeft niet alles zelf te doen als opleider. Zorgpunt:
Atlant Werkend Leren Opleiden op niveau 1.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Werkmancollege Dalton i.o.
Implementeren doe je samen
Praktijkschool “De Poort” Taalbeleid
Hogescholen in Dialoog
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Flexcollege Flexibel onderwijs organiseren
Vakmanschap is Meesterschap
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
NOORDOOST FRIESLAND. Schoon genoeg van uw WWW frustratie??
MONITORING PILOT MDO BEDRIJFSECONOMISCH (BUREAU INFINITE)
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Welkom MAS
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Opleiden van medewerkers
Kennisdelen - 7 februari 2013
Titelpagina.
1.Inhoud. Workshop als opwarmer Waarom evalueren Weet wat goed en fout gaat (kwaliteitsbeleid) Informeren van betrokkenen Verantwoording afleggen.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Training “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Welkom
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
5S in Velsen.
DE NIEUWE BEROEPSNIVEAU PROFIELEN
Vandaag Het werken in een community. -Hoe werkt een community? -Wat is Whizzer? -Waarvoor gaan we Whizzer inzetten? -Hoe gaan we Whizzer inrichten? -De.
Oefenen.nl als basis voor trajecten en materialen
Schoolmodellen LOB Frans van Hoek, 20 juni 2014.
Evenementencommissie RCU Zwolle
Welkom bij de startbijeenkomst van het leertraject Gastvrij in de Zorg
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
2014 EVALUATIES N+1.
InleidingInleiding Internet… wat is dat ?. InleidingInleiding Internet… wat heb ik daarvoor nodig ? 1. Een computer (uiteraard) 2. Een modem Waarvoor.
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
PRESENTATIE ONTWIKKELING NIVEAU 4 OPLEIDING. Wat hebben wij tot nu toe gedaan Er zijn drie bijeenkomsten geweest met docenten Mondriaan, Haagse Hogeschool,
Onderwijsconferentie Programma Een korte presentatie Een actieve oefening Een kijkje in de keuken.
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Wat na collectief ontslag? Proces en effecten van ontslagbegeleiding in kaart gebracht Geschreven door Laura Jacobs Peter De Cuyper In opdracht van Vlaams.
Leerstrategie Oud chinees gezegde: Wat ik hoor, vergeet ik
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Bijeenkomst September 2015
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
D E VOORBEREIDING Opzet gemaakt voor de implementatie van oefenen.nl voor het MT Plan van aanpak Tijdslijn Kostenplaatje.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
Van laagste prijzen…naar goede zorg Dotzorg 19/02/2016.
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Effecten meten met de effectenarena
Cursus vrijwilligers werven
De Bosbessenschool Vertel het me en ik zal het vergeten
Commissie voor vrijwilligerswerk
Samen werken aan vitaliteit en duurzame inzetbaarheid
Transcript van de presentatie:

Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent Els Geluk - opleidingsadviseur

Het proces 2011: nieuwe manieren Nederlands leren? Via ETV bij SBCM in pilotgroep Onderzoek werkvloer via ETV 2012: voorjaar/zomer Pilot opgestart EL vast onderdeel van ontwikkelingsprogramma Zelf leerroutes gemaakt 2013: Ontwikkelen instrument effect meten

Onderzoek werkvloer Nulmeting Oefenen.nl 8 deelnemers; 3 vrouwen, 5 mannen leeftijd tussen 28-60 jaar 2 onvoldoende ervaring lezen/schrijven 2 geen ervaring met computer 4 ervaring computer (met hulp/spelletjes/mail/internet surfen)

Resultaten onderzoek Taalniveau A1: na introductie Taalniveau A2: zelfstandig Enige computerervaring nodig Hulp nodig bij registreren: grootste beperking Een keer voordoen vaak genoeg Zelf thuis ermee werken

Keuzes voor succesvol zijn Pilot? Welk onderdeel van het bedrijf? Management enthousiasmeren Draagvlak binnen de Businessline Wie is verantwoordelijk voor organisatie? Docenten en beheerders opleiden Welke medewerkers in de pilot? Evaluatie

Businessline Productie “Beschut werken” - 1300 mensen Voordelen: Eindverantwoordelijke/uitvoerenden bij elkaar Deelnemers op een locatie Plek voor inrichten computerlokaal Verlies aan productie-uren klein EL onderdeel groter geheel Nadelen: Niveau relatief laag Risico op uitval

Enthousiast management? Zelf enthousiast zijn Business Manager laten zien/doen Goed informeren BM BM creëert draagvlak in de directie Teamleiders programma laten zien Teamleiders voorkeur uit laten spreken

Collega’s Programma laten zien/doen Laten oefenen Luisteren naar ervaring deelnemers Info: oefenmethode en geen onderwijsmethode

Pilot 30 deelnemers: 3 groepen 2 docenten/groep Frequentie: 8 - 16 weken Duur: 1 uur per les Begeleiding: Voordoen via digibord Naar behoefte 1 op 1 Geen Chatten: niet

Effect Moeilijk meetbaar Gevoel van erbij horen Enthousiaste verhalen Bezig met ontwikkeling

Vervolg Grote wachtlijst Nieuwe leerroutes aangemaakt 5 groepen van 10 mensen 5 docenten 1 eigen lokaal met 10 pc’s

Vraagtekens Aantal deelnemers per groep No show: wie pakt op Wijze van begeleiding Verhouding begeleiding/opbrengst Meten van het effect

Tips Niet enthousiast: niet aan beginnen Eindverantwoordelijkheid in de Businessunit Wie is waarvoor verantwoordelijk Onderdeel groter geheel Docenten opleiden Ondersteuning vanuit afd. Opleidingen

Conclusie Aan de slag!