Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent Els Geluk - opleidingsadviseur
Het proces 2011: nieuwe manieren Nederlands leren? Via ETV bij SBCM in pilotgroep Onderzoek werkvloer via ETV 2012: voorjaar/zomer Pilot opgestart EL vast onderdeel van ontwikkelingsprogramma Zelf leerroutes gemaakt 2013: Ontwikkelen instrument effect meten
Onderzoek werkvloer Nulmeting Oefenen.nl 8 deelnemers; 3 vrouwen, 5 mannen leeftijd tussen 28-60 jaar 2 onvoldoende ervaring lezen/schrijven 2 geen ervaring met computer 4 ervaring computer (met hulp/spelletjes/mail/internet surfen)
Resultaten onderzoek Taalniveau A1: na introductie Taalniveau A2: zelfstandig Enige computerervaring nodig Hulp nodig bij registreren: grootste beperking Een keer voordoen vaak genoeg Zelf thuis ermee werken
Keuzes voor succesvol zijn Pilot? Welk onderdeel van het bedrijf? Management enthousiasmeren Draagvlak binnen de Businessline Wie is verantwoordelijk voor organisatie? Docenten en beheerders opleiden Welke medewerkers in de pilot? Evaluatie
Businessline Productie “Beschut werken” - 1300 mensen Voordelen: Eindverantwoordelijke/uitvoerenden bij elkaar Deelnemers op een locatie Plek voor inrichten computerlokaal Verlies aan productie-uren klein EL onderdeel groter geheel Nadelen: Niveau relatief laag Risico op uitval
Enthousiast management? Zelf enthousiast zijn Business Manager laten zien/doen Goed informeren BM BM creëert draagvlak in de directie Teamleiders programma laten zien Teamleiders voorkeur uit laten spreken
Collega’s Programma laten zien/doen Laten oefenen Luisteren naar ervaring deelnemers Info: oefenmethode en geen onderwijsmethode
Pilot 30 deelnemers: 3 groepen 2 docenten/groep Frequentie: 8 - 16 weken Duur: 1 uur per les Begeleiding: Voordoen via digibord Naar behoefte 1 op 1 Geen Chatten: niet
Effect Moeilijk meetbaar Gevoel van erbij horen Enthousiaste verhalen Bezig met ontwikkeling
Vervolg Grote wachtlijst Nieuwe leerroutes aangemaakt 5 groepen van 10 mensen 5 docenten 1 eigen lokaal met 10 pc’s
Vraagtekens Aantal deelnemers per groep No show: wie pakt op Wijze van begeleiding Verhouding begeleiding/opbrengst Meten van het effect
Tips Niet enthousiast: niet aan beginnen Eindverantwoordelijkheid in de Businessunit Wie is waarvoor verantwoordelijk Onderdeel groter geheel Docenten opleiden Ondersteuning vanuit afd. Opleidingen
Conclusie Aan de slag!