Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Informatica-ethiek in het Secundair Onderwijs…
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Communicatie & Presentatie
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Spreekbeurt door Maxime Van Poucke 6A
Namaak in ICT Illegale software. Wat is illegale software? Vraag: “Mag u een programma downloaden van het internet, zonder hiervoor te betalen, dit installeren.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Sander Claassen Nationale Wiskunde Dagen 2012
WAI-PASS in BuSO De Brug.
Medmec04 les 3 Engagement.
Sociale media op school
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Vernieuwing verzorging
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
1 Bedrijven zouden geen gegevensbanken mogen aanleggen.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Enquête.
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
De betekenis van ICT in het dagelijkse leven van Belgische tieners.
Voorlichtingsavond groep 3
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Stellingen ter discussie. Op school en tijdens de lesuren is deelname aan de vieringen voor alle leerlingen verplicht.
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Kinderrechten als brug
Volgende stap in de loopbaan van …
Workshop evalueren Dcp
MANTELZORGER BINNEN MIJN ORGANISATIE. Combinatie werk en mantelzorg Richtvragen:  Is het thema mantelzorg gekend en ook bespreekbaar binnen jullie organisatie?
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Opdrachten en eindopdracht
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Bijeenkomst September 2015
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Differentiatie Vaksessie WISKUNDE. Het theoretisch kader van differentiatie.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie. Wat en waarom? © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Digitalisering Les 3: wat betekent de digitalisering van de maatschappij voor onze doelgroepen?
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
De cursussen van het Academisch Talencentrum zijn intensief en vragen van deelnemers tijd en inspanning. Het is daarom nodig dat u enkele vragen beantwoordt.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
JEUGDACADEMIE ‘OLTEGOARE’
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Toelichting biologie in GWW
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Onderzoek Morele kwesties
E-learning E-health & Domotica
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Onderzoek Morele kwesties
Debat informatica en ethiek
Zelfevaluatie.
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Inleiding © soc.kuleuven.be/prijssociologie.
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

Ethiek van de informatica in het secundair onderwijs Katrien Eyckmans, Greet Hex, Annemie Van Hoeymissen

Situatie in het onderwijs vandaag Leerplan In de stageschool Interesse bij de leerlingen Interesse bij de leerkrachten 

Leerplan Minstens 3 lesuren Behandelen van maatschappelijke en ethische aspecten => Zowel voor ASO, KSO als TSO verplicht Vbn Invloed van databanken Respect opbrengen voor de persoonlijke levenssfeer Alert zijn voor ontwikkelingen … Minstens 3 lesuren

Leerplan Dit zijn leerplandoelstellingen  Gebaseerd op de eindtermen gevolg: Ze MOETEN dus bereikt worden Is dat wel altijd zo ?????

Situatie in het onderwijs vandaag Leerplan In de stageschool Interesse bij de leerlingen Interesse bij de leerkrachten 

In de stagescholen Vooral behandeld in het derde jaar Verschillende reacties: Bijna geen aandacht Behandelen via problemen in de actualiteit Artikels bijhouden Vooral behandeld in het derde jaar

Situatie in het onderwijs vandaag Leerplan In de stageschool Interesse bij de leerlingen Interesse bij de leerkrachten 

Interesse bij de leerlingen Leerplan: meestal een beperkte belangstelling => vertrekken vanuit actualiteit Leerplan: beperkt abstractievermogen => niet te grote en te complexe problemen behandelen

Interesse bij de leerlingen Vaak niet bewust van straffen voorbeeld Cool en kick Beschouwen enkel het gebied in verband met Internet

Situatie in het onderwijs vandaag Leerplan In de stageschool Interesse bij de leerlingen Interesse bij de leerkrachten 

Interesse bij de leerkrachten Boeiend MAAR tijdsgebrek Te gespecialiseerd Sommigen: reeds mee bezig Vb. Paridaens => Over het algemeen vrij positief

Waar en wanneer? Tweede en het derde middelbaar Vierde jaar: Te jong Toch interesse: enkel behandelen van actuele thema’s Vakken: godsdienst of informatica Informatica: leerplan Godsdienst: lerarenopleiding Vierde jaar: Ouder, gevoeliger voor ethische kwesties Vertrekken van laag niveau Veel illustreren met voorbeelden

Waar en wanneer? Vijfde en het zesde jaar: Informatica: zeker Godsdienst: behandelen van ethische problemen Hierin kaderen

Het elfde gebod Bruikbaar in het secundair onderwijs Aanpassingen aan het niveau van de leerlingen Verschillende onderwerpen komen aan bod. minder diep op ingaan Actualiseren: Welke elementen zijn ‘hot’ als ik mijn les geef? Gebruik van onderwijsbijlage Aanpassen aan het niveau van de leerlingen Oppassen: zelf grenzen trekken

Voorbeeldles Uitwerken van een spel Bedoeld als algemene inleiding = een eerste kennismaking met informatica – ethiek Best begeleiding door twee leerkrachten Iedere leerling: verkennen van de deeldomeinen + nadenken over invloed op eigen leven

Verschillende hoofdstukken Inleiding Goed om een les aan te vangen Eenvoudig formuleren Vragen: Laten nadenken over gevolgen voor oudere en arme mensen Laten nadenken over de band informatica en leger Wat is informatica voor jou? Zeker niet te lang en te moeilijk maken !!!

Gegevensbanken en privacy Erg boeiend voor de leerlingen Vertrekken vanuit vbn in verband met het dagelijkse leven Begintaak: ga gedurende één week na waar gegevens over jou worden geregistreerd Zeker niet te gedetailleerd behandelen Vragen: Wat betekent privacy voor jou? Laten nadenken over het recht om te liegen Samen met lln onderzoeken wat met hun informatie op het Internet gebeurt.

Privacy op het Internet Vrij moeilijk hoofdstuk: enkel bij oudere leerlingen Vorige hoofdstuk eerst behandelen Versleutelen van informatie: niet te gedetailleerd Vragen: Ervaringen? ICT, software en auteursrecht Zelf veel mee bezig? Vertrekken vanuit enquête Werken met krantenartikels Niet te technisch werken: vb. Free Software Foundation…

ICT, werk en maatschappij Computermisdaad Oppassen: niet te technisch worden Zeer interessant voor de leerlingen Werken vanuit concrete voorbeelden Vragen: Hacken: goed of slecht Waar kan je informatie vinden over virussen? Werken met een eindtaak ICT, werk en maatschappij Niet te uitgebreid behandelen Werken met een discussie rond één thema: De schooldirecteur mag je e – mails lezen. E – mails van terroristen mogen gelezen worden. Computers van het bedrijf mogen ook voor privé – doeleinden worden gebruikt.

Computers in de fout Beperkt behandelen Vertrekken vanuit zelfgevonden voorbeelden

Besluit Uitdaging Niet overdrijven Actualiseren Vertrekken vanuit eigen leefwereld