Tutoropleiding PAL Rob Vierendeels OOF-Project Pal scoort op vele velden Grundtvig Blaid Project.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
situationeel leiderschap
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Hogescholen in Dialoog
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Pal scoort op vele velden Full Marks. 1.Wat is PALS ? 2.Opgave 3.Aanpak en werkwijze 4.Resultaten 5.Besluit.
Pal scoort op vele velden OOF-Project 2008/11 Rob Vierendeels Docentenvergadering IBW
De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?!
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Effectieve instructie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Opvoeden van drukke kinderen
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Voorbereid op Stage Les 4.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Begeleiden, hoe doe je dat?
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
voor familie en vrienden van
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Bijeenkomst September 2015
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Welkom op onze ouderochtend
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
De kracht van positief opvoeden
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Tutoropleiding PAL Rob Vierendeels OOF-Project Pal scoort op vele velden Grundtvig Blaid Project.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Ondersteuning bij contextopgaven met een intelligent kladblaadje.
Slimme kinderen en dyslexie. Wat is uw associatie?
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Communicatie 7e les.
Omgaan met verschillen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Tutoropleiding PAL Rob Vierendeels OOF-Project Pal scoort op vele velden Grundtvig Blaid Project

Tutoropleiding PAL Algemene principes: Maak afspraken over de tijd Concentreer je op leerdoelen van de tutee Wissel tussen ondersteunen en uitdagen

Tutoropleiding PAL Algemene principes: Maak afspraken over de tijd – Voor de tutor: Je tijd als tutor is begrensd Verdeel de tijd effectief binnen je groepje Maak onderscheid tussen effectieve tutortijd en projecttijd (plannen, rapporteren…) Maak een planning en een raming – Voor de tutee: Leren in regelmatige korte sessies is meer effectief dan in lange zittingen

Tutoropleiding PAL Algemene principes: Concentreer je op leerdoelen van de tutee –Je taak als tutor bestaat uit coachen –Motiveren is een belangrijke deeltaak –De tutee is het meest gemotiveerd om te werken aan zijn eigen leerdoelen, gericht op de korte termijn (taak, test, examen…) –Als tutor probeer je de kortetermijnvisie te kaderen in een langere termijn

Tutoropleiding PAL Algemene principes: Leren  Leren is een constructieve activiteit  Leren vertrekt vanuit het huidige kennisniveau of de huidige competentieontwikkeling  Tutors moeten proberen uit te vissen waar dit startpunt zich bevindt  en proberen foute opvattingen van de student te corrigeren  Leren gaat verder in kleine stapjes vanaf dit punt

Tutoropleiding PAL Algemene principes: Fundamenteel Leren  Studiemethoden en leerstrategieën aanleren is belangrijker dan memoriseren van leerstof  Docenten hebben niet altijd voldoende tijd voor individuele gesprekken  Belangrijk : begrijpen in de diepte  door het aangeven van verbanden met andere begrippen,  analogieën,  de grenzen van de begrippen aflijnen…  Geef en exploreer verschillende voorbeelden: dit vergroot de kans dat de tutee dit kan gebruiken in verschillende contexten

Tutoropleiding PAL Algemene principes: Fundamenteel Leren  Tutors mogen zich niet beperken  in het geven van het correcte antwoord  of het geven van een korte manier om een probleem op te lossen  Korte termijnaanpak heeft als nadeel dat alleen een oppervlakkig leren wordt bereikt  De waarom-vragen (waarom is dit juist, waarom is dit de meest aangewezen methode…) zijn belangrijker  Dus dril is niet voldoende maar soms toch noodzakelijk

Tutoropleiding PAL Algemene principes: Fundamenteel Leren  Tutors mogen zich niet beperken  in het geven van het correcte antwoord  of het geven van een korte manier om een probleem op te lossen.  Deze aanpak heeft als nadeel dat alleen een oppervlakkig leren wordt bereikt.  De waarom-vragen (waarom is dit juist, waarom is dit de meest aangewezen methode…) zijn belangrijker.  Dus dril is niet voldoende maar soms toch noodzakelijk

Tutoropleiding PAL Algemene principes: Misopvattingen  Soms zul je vaststellen dat tutees verkeerde ideeën hebben over begrippen of methodes of studiemethodes.  Dan zul je de tutee op een vriendelijke en respectvolle manier hiermee moeten confronteren  en hem uitdagen om dit te veranderen. Lange termijnaanpak is natuurlijk een probleem vlak voor examens of een test

Tutoropleiding PAL Basis-begeleidingstechniek : –Stel een vraag –Laat de nodige bedenktijd –Reageer

Tutoropleiding PAL Begeleidingstechniek : Stel vragen –Stel vooral open vragen –Stimuleer de tutee om te spreken –Probeer de gepaste moeilijkheidgraad te vinden –Probeer de tutee te stimuleren tot denken –en het begrijpen of misopvattingen te laten uiten.

Tutoropleiding PAL Begeleiding: Onderwerpen vragen  Probeer de tutee de concepten te laten toepassen:  analyseren,  ordenen,  verantwoorden,  synthetiseren,  rangschikken,  voorspellen,  evalueren.

Tutoropleiding PAL Begeleidingstechniek  Nadenktijd. Laat de tutee rustig denken  Reageer: geef niet het juiste antwoord  geef tips  geef een teken,  maak een gebaar,  motiveer.  geef net genoeg informatie om een deel van de vraag toch zelf op te lossen  Reageer aanmoedigend op correcte antwoorden

Tutoropleiding PAL Begeleidingstechniek: Fouten –Reageren op fouten: observeer prestaties wees attent voor fouten controleer of alle fouten verbeterd worden –Fouten herkennen is een mooie leerkans: Heel wat fouten zijn een teken van foutief leren of begrijpen Ze kunnen ook een teken zijn van misopvattingen Sommige fouten zijn een teken van gebrek aan concentratie…

Tutoropleiding PAL Begeleidingstechniek: Reageren op fouten: Als je een fout ontdekt, reageer positief. Vermijd alleen maar “dit is fout” als feedback. –Signaleer er is een fout opgetreden is, –Moedig aan om de fout zelf te vinden. Als hij dit niet zelf vindt, probeer met hints.

Tutoropleiding PAL Begeleidingstechniek: Reageren op fouten (vervolg):  Stimuleer zelfverbetering:  Stel vragen naar het waarom van de fout.  Hoe fout is het? Waarom?  Kan je het juiste antwoord zelf geven?...”  Zo geef je de kans om zelf het juiste antwoord te geven, beter is voor zowel  het leren zelf,  het zelfvertrouwen  de motivatie.

Tutoropleiding PAL Begeleidingstechniek: Reageren op fouten (vervolg):  Als de tutee het (juiste) antwoord na tips niet zelf vindt, moet je wel zelf verbeteren of antwoorden  Demonstreer het juiste gedrag of geef een goede oplossing(smethode).  Dan ga je ook in op het waarom van de fout  Je laat de tutee de kans om het zelf goed te doen

Tutoropleiding PAL Functioneren Tutor –discuteer –beloon –herbekijk

Tutoropleiding PAL Functioneren Tutor: discuteer De gesprekken, zoals boven, helpen om  de leerstof dieper en breder te verwerking  om competenties op een hoger niveau te verwerken.  En dit zowel voor tutee als tutor.

Tutoropleiding PAL Functioneren Tutor: beloon Effectief belonen. Als je een complementje geeft, zeg expliciet wat de tutee goed deed.. Varieer je beloningen: gebruik een arsenal aan woorden, toon het met je lichaamstaal… Glimlach.

Tutoropleiding PAL Functioneren Tutor: beloon  Tutors belonen minder dan ze denken.  een goedkeuring van een antwoord,  een gebaar,  een compliment…  Beheers je eigen gedrag  Tutor zijn is een relatie van vertrouwen opbouwen.  Kritiek geven kan nefaste invloed hebben.  Al is het soms toch nodig.  Dus meer belonen.

Tutoropleiding PAL Functioneren Tutor: beloon  Wanneer is het gepast om te belonen? –In geval van succes ( moeilijke of uitgebreide taak); –Als de tutee zichzelf kan verbeteren –Als het tijdsinterval tussen fouten groter wordt –Apprecieer ook inspanningen met weinig succes. –Prijs verbeteringen, zelfs als ze nog niet helemaal correct zijn. –Apprecieer inspanningen als de tutee echt worstelt met een probleem. –Prijs groeiende onafhankelijkheid van de tutee.. Aan het einde van een contact geef je best een positieve feedback,..

Tutoropleiding PAL Functioneren Tutor: Effectief belonen Als je een complementje geeft, zeg expliciet wat de tutee goed deed Varieer je beloningen: –gebruik een arsenaal aan woorden, –toon het met je lichaamstaal… –glimlach

Tutoropleiding PAL Functioneren Tutor: Herbekijk Op strategische momenten (zeker afsluiting), –Vraag te herhalen wat de tutee geleerd heeft. –Alleen sleutelbegrippen of belangrijkste punten Je zou kunnen verwonderd zijn wat voor hen de belangrijkste punten zijn Misschien moet je een paar belangrijke punten toevoegen, Kort gesprek : probeer tot overeenstemming te komen Beperk het aantal belangrijkste punten Dit is een goede voorbereiding voor de volgende zitting

Tutoropleiding PAL