SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

De leesstrategie voor begrijpend lezen
Een manier om problemen aan te pakken
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Leren Leren & Samenwerkend leren.
Leren Leren & Samenwerkend leren.
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Welkom H3b!  (het wordt niet gemakkelijk…) huiswerk...  pak agenda en noteer bij ma 14 september 6e lesuur:  lezen tb 3 tm 7 maken en controleren.
Leren = Concentreren I II III.
Schriftelijk (zelfstudie)materiaal EEN LEEREENHEID Enkele criteria nader bekeken (Borremans & Viaene)
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Hoe leer je lange teksten
Onderzoek doen een methodische aanpak
Een leesstrategie: toepassing
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Werkstukken en rapporten
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Voorbereiding toets Wat gaan we doen vandaag? Theorie Zelf aan de slag Elkaar toetsen.
voor familie en vrienden van
Workshop evalueren Dcp
Snelcurcus leerstofzuigen
Samenvatting h1-h3.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Workshop Meten – 2 Training voor de kennisbasistoets rekenen-wiskunde Onderdeel Meten, deel2: samengestelde grootheden en varia.
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Bijeenkomst September 2015
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Rob Goossens Het Werkplan.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Groep 6 Begrijpend lezen
Het onderzoeksverslag
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
Leren leren; zaakvakken (ak/gs)
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Deel 4: Spreken en gesprekken
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
4 HAVO wiskunde A hoofdstuk 4 n.a.v. de proef
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
De eerste les Goedgekeurd door CKO vakgroep < ... >
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Tarief berekenen LG41 IBS 1.3 – les 3.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Hoe leer je geschiedenis?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Transcript van de presentatie:

SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005

Leertypologie in functie van tijd en ruimte TIJD PLAATS SYNCHROONASYNCHROON LOKAAL Klassikaal leren (contactonderwijs) ‘Resource-based’ leren ON CAMPUS VERSPREID TelelerenAfstandsleren OFF CAMPUS DocentgestuurdZelfstudie/ open leren

Onderwijsprogramma versus studieprogramma Doceren centraal Kennisoverdracht Lesuren (activiteiten leerkracht) Leerkracht = lesgever Studeren centraal Kennisverwerving Studie-uren (activiteiten studenten) Leerkracht = leerprocesbegeleider

Handboek versus open leermateriaal Structuur vanuit auteur Oriëntatie op inhoud Grote brokken Veel tekst, weinig witte ruimte Passieve schrijfstijl Weinig samenvatting en overzicht Beeldmateriaal zonder meer Geen hulp bij leerproces Structuur vanuit student Oriëntatie op proces Kleine eenheden Veel witte ruimte Actieve schrijfstijl Veel samenvatting en overzicht Hulp bij lezen beeldmateriaal Studeeraanwijzingen, opgaven

SOORTEN SCHRIFTELIJKE CURSUSSEN voor AFSTANDSONDERWIJS PAPIEREN DOCENT Leereenhedenvariant Tekstboek – werkboekvariant Cursusboek - bronmateriaalvariant

SCHRIFTELIJKE CURSUS volgens LEEREENHEDENMODEL Colofon (teamwerk) Inhoudsopgave Inleiding Boekdelen, blokken, hoofdstukken, leereenheden Eindtoets Overzichtslijsten: register, afkortingen, glossarium..

ONDERDELEN van een LEEREENHEID Inhoudsopgave Inleiding Leerkern Leerstof/leesstof Voorbeelden en illustraties Beeldmateriaal Opgaven en vragen Kernbegrippen en kernrelaties Studeeraanwijzingen Zelftoets Terugkoppeling Literatuur, noten en bijlagen

VOORBEELDEN van STUDEERAANWIJZINGEN (1) Met betrekking tot de INHOUD - Verklaring afkorting, symbool - ‘Merk de gelijkenis op met..’ - ‘Verwar dit niet met..’

VOORBEELDEN van STUDEERAANWIJZINGEN (2) Met betrekking tot de BENADERING VAN DE TEKST - ‘Controleer deze berekening met een rekenmachine.’ - ‘Onthoud deze gedachtengang in eigen woorden.’ - ‘Lees de tabel op volgende wijze: kijk eerst..’

VOORBEELDEN van STUDEERAANWIJZINGEN (3) Met betrekking tot VERWIJZINGEN BIJ DE TEKST - ‘Zo je dit begrip reeds kent, sla deze paragraaf dan over.’ - ‘Deze redenering komt uitgebreider aan bod in paragraaf..’ - ‘Een illustratie hiervan is te vinden in...’

VOORBEELDEN van OPGAVEN (1) Activeren van VOORKENNIS - ‘Schrijf op wat je reeds weet over dit onderwerp.’ - ‘Noteer enkele vragen waarop je een antwoord verwacht.’

VOORBEELDEN van OPGAVEN (2) Stimuleren het ACTIEF VERWERKEN van de INHOUD - ‘Stel het vorige in een schema voor.’ - ‘Geef de overeenkomsten/verschillen tussen...’ - ‘Situeer dit deel in het geheel van de cursus.’

VOORBEELDEN van OPGAVEN (3) Zetten aan tot TOEPASSEN van de LEERSTOF - ‘Pas dit toe op volgende situatie.’ - ‘Bewijs het volgende..’’ - ‘Bedenk zelf een toepassing.’

VOORBEELDEN van OPGAVEN (4) Zetten aan tot KRITISCH DENKEN, REFLECTIE, ZELFEVALUATIE - ‘Geef je eigen mening over..’ - ‘Formuleer een advies, rekening houdend met..’ - ‘Ga na op welke wijze je tot het antwoord bent gekomen.’ - ‘Noteer de elementen waarbij je moeilijkheden had.’

Activerend schriftelijk studiemateriaal bij CONTACTONDERWIJS KAAS MET GATEN RUIMTE VOOR INVULLING DOOR STUDENT VAN Structuurpunten Voorbeelden Synthese, samenvatting, overzicht Begrippen, symbolen, formules Tekeningen Markeringen Persoonlijke bedenkingen Examentips Notities