1Plattelands Academie 20 november 2008 het landschap als imago "regional branding" in de praktijk Rob Maessen Provincie Noord-Brabant Studiedag Plattelands.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bels Lijntje van spoorverbinding naar fietsverbinding naar verbinding van grensbewoners.
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Erfgoed en Plattelandsbeleving in het Meetjesland
Leader+ Project: Schaapjes op de Meetjes Coördinator: An Van Herck Promotor: Geert Storme, Vlaamse Schapenhouderij vzw.
Eva Roeykens Plattelandscoördinator
Comité Gennep Vrienden van de Hartstichting Maart 2008.
GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN (WHO, WHEN)
Strategie Utrecht 2040 Harm van den Heiligenberg, provincie Utrecht
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK
Voedzame Stad Verkennen en verbinden 24 juni 2011.
05/07/ De handel: gaat nog jobs creëren in 2010! Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder 25 februari 2010.
Omvang van de ambachtseconomie
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
De kern van Corio-Glana
C2C en Gebiedsontwikkeling
Presentatie Henny Knechten
Meer dan Voetbal 17 november 2010 VSG Zuid De maatschappelijke rol van voetbal.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
PLATTELANDSACADEMIE ‘REGIONAL BRANDING’ 20/11/08 - LEUVEN.
DUURZAAMHEID IDENTITEIT ERFGOED
ROTTERDAM WORLDPORTREGION Opgaven en netwerken
secretaris Plaatselijke Groep
Innovatie in Twente: nut en noodzaak Lohuis & Derksen CoP 7 december 06.
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Marc Verbeeten Uitgangspunten Het realiseren van een maatschappelijke versterking door de energierekening, op een duurzame manier, omlaag.
Inkomen Begrippen 1 t/m 5 Werkboek blz 5
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Workshop Structuurfondsen
de werkgever van de toekomst
secretaris Plaatselijke Groep
Mm-dd-yy | 1 › Dirk Strijker › Mansholt leerstoel RuG – Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen Veranderende markten en platteland Dag van LTO Noord provincie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
Inkomen les t/m Begrippen Welvaart de mate waarin mensen in hun behoeften kunnen voorzien.
Ir. Joël Vandamme Europese Commissie DG Landbouw en Plattelandsontwikkeling Brussel – EP – 1 december 2009 Energie & Duurzaamheid vanuit het perspectief.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april Duurzaam voedsel, een gezonde keuze (?) Louise O. Fresco 4 april 2013.
1 Voedsel duurder, inkomen boer daalt Persconferentie Boerenbond 20 december 2007.
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
10.00 u.Opening u.Deskundigheidsbevordering Lokale Belangenbehartiging u.Ontwikkelingen wonen voor ouderen in Brabant u.Meer woningen.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Hageland+.
A H M F K EB C x 91 Van hand veranderen voor de X splitsen en Rechangeren. Met de nieuwe partner op.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon.
Kennis- en Onderwijscentrum Bodem en Ondergrond Leergang Oriëntatie Bodem en Ondergrond.
ECONOMISCHE ASPECTEN VAN DE STEDENBOUW THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR EUROPEES REGIONAAL BELEID.
Kennis- en innovatiecluster Zorgeconomie Welkom op de KICZ-bijeenkomst Ondernemerschap in de zorg 11 november 2010.
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Welke acties ondernemen Groningers om voorzieningen te behouden? Carola Simon 26 mei 2014, werkconferentie Innovaties in het sociale domein.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
een nieuwe LEADER periode
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Boeren en tuinders zijn en blijven betekenisvol voor de samenleving! Hans Huijbers VVD bijeenkomst Bernheze 21 mei.
ECCO is een initiatief van Nationaal Landschap Het Groene Woud
Transcript van de presentatie:

1Plattelands Academie 20 november 2008 het landschap als imago "regional branding" in de praktijk Rob Maessen Provincie Noord-Brabant Studiedag Plattelands Academie van de Landelijke Gilden

2Plattelands Academie 20 november 2008 wat wordt bedoeld met regional branding? vergroting naamsbekendheid versterking van het imago door middel van streekproducten maar wel met gevoel voor identiteit en eigenwaarde

14 partners, 5 landen, 20 deelprojecten Provincie Noord-Brabant Lead Partner ECNC projectcoördinatie medio 2004 – medio ,7 miljoen euro (40% Noord-Brabant) INTERREG IIIB Noordwest Europa lifescape – your landscape regionale identiteit van het landschap als motor voor economische innovatie

... een project dat mensen bij elkaar brengt en waar natuur en landschap opnieuw betekenis krijgt voor de kwaliteit van het dagelijks leven...

Plattelands Academie 20 november

de vier lifescape thema's het betrekken van inwoners en lokale gemeenschappen het landschap als bron van plezier en kennis de bekostiging van het open landschap het verkennen van kansen voor en door ondernemers

9Plattelands Academie 20 november 2008 een strategie voor duurzame regionale ontwikkeling welvaart en welzijn voor platteland en wel in verbinding met de stad het weefsel van onze samenleving noodzaak van bonding en bridging publiek-private samenwerking

10Plattelands Academie 20 november 2008

11Plattelands Academie 20 november 2008 PLUS supermarkten gaan ambachtelijk met GIJS 46 authentieke, lokale producten smaak, afkomst, uniek verhaal StreekSelecties opgericht in 2007 kleine producenten naar de supermarkt PLUS wil groen, gezond en lokaal zijn

12Plattelands Academie 20 november 2008 reflectie 1.strenge selectie - 10% geschikt voor landelijke distributie 2.kleinschalige productie, beperkt bereik 3.stereotype beeldvorming 4.streekproducten niet vanzelfsprekend

13Plattelands Academie 20 november 2008 achter ieder streekproduct schuilt een regionaal netwerk regional branding bevordert samenwerking is selectief en kwaliteitsverhogend bouwt dwarsverbanden brengt samenhang

14Plattelands Academie 20 november 2008

15Plattelands Academie 20 november 2008 "Onze Smaak" winkel geopend in Schijndel

16Plattelands Academie 20 november 2008 Heideschaap krijgt 'Kempenlandtrofee'

17Plattelands Academie 20 november 2008

18Plattelands Academie 20 november 2008 het heideschaap hoort bij de Kempen eeuwenlang een bepalende factor in het landschap van de Brabantse Kempen landbouw door heideplaggen vermengd met schapenmest in de potstal een bloeiende wol- en textielindustrie in Tilburg, Helmond, Herentals,... een vrijwel vergeten culinaire traditie

19Plattelands Academie 20 november 2008

20Plattelands Academie 20 november 2008 het heideschaap hoort opnieuw bij de Kempen begin twintigste eeuw meer dan Kempische Heideschapen 1967 stichting Het Kempische Heideschaap in Heeze koopt laatste exemplaren voor de kudde van de Strabrechtse Heide 2006 plan van aanpak ketenontwikkeling: onderzoek ketenorganisatie van lamsvlees en ontwerp van een marketingstrategie

21Plattelands Academie 20 november 2008 we schrijven geschiedenis begrazing voor natuurlijk heidebeheer draagt bij aan herstel van biodiversiteit in de Kempen verkoop van lamsvlees aan lokale slagers en restaurants levert extra inkomen januari 2007 toegelaten tot de Ark van de Smaak najaar 2007 het vlees gelanceerd onder de merknaam "Kempen Lam" mei 2008 erkenning als Slow Food Presidium: het product heeft weer toekomst

22Plattelands Academie 20 november 2008 dank voor uw aandacht