REGIE = DYNAMISCH PROCES

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Advertisements

Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo. I. Waarom het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo ?
WORK-UP ACTIVERINGLUIK VIVO – TREFDAG SOCIAL PROFIT 3 OKTOBER
Samen met werk-zoekenden drempels op/naar de arbeidsmarkt overwinnen vanuit hun vraag op een persoonsgerichte manier.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Ontstaan Jobkanaal •Vaststelling mismatching •Pact van Vilvoorde & Verdrag van Lissabon •Decreet 2002: evenredige arbeidsdeelname (EAD) •In 2003 is Jobkanaal.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Allochtonen op de Vlaamse arbeidsmarkt
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Geïntegreerd plan van aanpak voor de jeugdwerkloosheid
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Detentie Antwerpen VDAB.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Competentiecentra PROVINCIE ANTWERPEN.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Inhoudsproblematiek Dominique Berrier projectleider VDAB
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Angelique Declercq 17/01/1213/12/2011 INTERREG IV A 2 zeeën “SUCCES” Sustainable Uplifting Client Centred Employment Support.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Geïntegreerde werk-welzijnstrajecten voor werkzoekenden in armoede.
LSB Trefdag Antwerpen 1 PARTICIPATIE Lokaal Sociaal Beleid Gent (par·ti·ci·pa·tie de; v -s het hebben van aandeel in iets; deelname)
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Jeugdwerkplan Geïntegreerd plan van aanpak voor de jeugdwerkloosheid.
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
Jaaractieplan 2008 Vlaanderen
1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
EVC bij de buren – 27 november 2007 – Karine Janssens – Universiteit Gent EVC bij de buren EVC bij de buren in Vlaanderen Karine Janssens EVC-coördinator.
Aantal NWWZ Werkloosheidsgraad Vlaanderen % Antwerpen % Oost Vlaand % West Vlaand.
Aan de bak Behoefte aan arbeidsbemiddeling in een detentiecontext.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
(SLOT)EVENT WIN² 10 OKTOBER 2013 LEUVEN Algemene Inleiding Frank Vandenbroucke.
Samenwerking OCMW-VDAB in Gent Werkgroep activering POD-MI,
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De wet op continuïteit van ondernemingen een statistische stand van zaken Persconferentie VBO-FEB 30 maart 2011 Eric Van den Broele Dep. Sr. Manager Research.
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
1 Uitstroom Sociale Economie ESF november 2012.
Actieve bemiddeling door de toegewezen consulenten van de VDAB.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Actiegroep ‘Bemiddeling en Selectie’ Begeleiding: Ann De Cuyper en Luc Henau.
Efficiënter werken aan werk. Het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid wil: 1.De bestaande energie efficiënt inzetten 2.Voor de groepen die nu minder.
NAAR EEN VERALGEMENING VAN HET JEUGDWERKPLAN. Eind )Vlaamse regering beslist tot een actieplan “bestrijding jeugdwerkloosheid” 2)Dertien steden.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Enquête sluitende aanpak
Inschatten van dienstverlening
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
ESF Jobcoaches VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN.
Samenwerking met I CAN Limburg
Transcript van de presentatie:

REGIE = DYNAMISCH PROCES SAMEN MET ANDERE (ARBEIDSMARKT)ACTOREN GERICHT OP DOELDSTELIINGEN BEHEERSCONTRACT vnl. focus op werk kansengroepen kansenberoepen VIA WIN-WIN-WIN (doelgroepen/partners/VDAB) MET OPEN, VERKENNENDE INSTELLING en MIDDELS GOEDE NETWERKING, PROACTIEF- INNOVATIEF DENKEN & HANDELEN 1

REGIE toegepast op één concreet project: het JEUGDWERKPLAN (2006-2007) in 13 steden en gemeenten met - relatief belangrijk aantal jonge werkzoekenden - relatief hoge jeugdwerkloosheidsgraad inzonder bij laaggeschoolde jongeren en mits extra financiële middelen i.f.v. optimalisatie tewerkstelling. 2

2 luiken → (extra) begeleiding en bemiddeling (VDAB)-regie Jeugdwerkplan 2 luiken → (extra) begeleiding en bemiddeling (VDAB)-regie → Uitbouw Sociale Economie (lokale overheid). 2 jarenbudget: 6,1 mio euro Ongeveer € 500 / jongere Ondergrens: € 100.000 / stad 3

4

Extra inspanningen bovenop reguliere trajectbegeleiding VDAB WAT? Extra inspanningen bovenop reguliere trajectbegeleiding VDAB Minimaal 60% beginbestand (ca 240/400) Vraaggericht, kort traject Jongeren ondersteunen bij jobhunting Innovatief, resultaatgericht (geen focus op methodiek, structuren …) 5

Laaggeschoolde jongeren (-25 jr) (cfr. Studie schoolverlaters) WIE? Laaggeschoolde jongeren (-25 jr) (cfr. Studie schoolverlaters) Wonend in Leuven (Nog) niet in opleiding / ibo/… Voldoende kennis Nederlands Geen (manifeste) fysische / psychische / verslavings-problemen. 6

Relevante vermindering jeugdwerkloosheid laaggeschoolden Doelstelling Relevante vermindering jeugdwerkloosheid laaggeschoolden Nieuwe, specifieke aanpak naast geëigende VDAB-methodiek (uitbouw / verrijking know how) Experimentele fase (binnen krijtlijnen). Netwerk uitbouwen → faciliteren “afzet” Stuurgroep (met participatie “vraagzijde”) Jobkanaal Werkgeversfederaties Uitzendkantoren Individuele bedrijven 7

WIE? Magda Lambert (4 sessies) vanuit mogelijkheden - aspiratie - analyse arbeidsmarkt - jobhunting Consortium Wonen & Werken: frequente contacten: vacature-analyse op maat ATB (P m Ah) ARKTOS (deeltijds l-w) jongeren met specifieke problematieken OCMW (leefloners) VDAB Intensifiëring contacten doelgroep. 8

Concreet verloop Trage(re) opstart  uitbesteding Zwakke opkomst / participatiebereidheid Zo snel als mogelijk: matchbaar dossier  jobhunting De snelle, spectaculaire terugloop jeugdwerkloosheid in Oostende via: → campagnemanagement (sms, e-mail) → duidelijke, dwingende voorafgaande afspraken → zeer frequente contacten: opvolgingen evaluatie → “ontsnappen is geen optie”. → “RVA-snelrecht” → gedragsverbetering  annulatie 9

“ ’t Es allemoa gin ammezoase on de stoase” Ondertussen in Leuven “ ’t Es allemoa gin ammezoase on de stoase” doelgroepkenmerken: 10% OCMW-leefloners (x = 3%) + 50 % meer Agh. + 20% meer verloop in populatie Bevindingen tendens: Geen tijdsbeheer, agendabesef Weinig (arbeid)stimulerend milieu “werk is geen prioriteit” Totale afwezigheid van doelgericht zoekgedrag Vaak “in de knoop” met andere levensdomeinen (relatie, wonen, financiën…) ↕ Groeiend aantal vacatures voor laaggeschoolden. 10

Eerste tussentijdse evaluatie(s) “ Oostende rijdt eenzaam op kop” Het ‘Oostends model’ wordt een begrip Limburg heeft een andere aanpak (met ook goede resultaten) adventure@work: find-bind-mind Pacten en protocols lokale partners… zijn geen garantie op betere resultaten. Antwerpen, Gent, Leuven en Mechelen hinken (aanvankelijk) achterop.  bijsturing in richting “Oostends model” (ambachtelijke wijze) 11

Reflectie en analyse eerste resultaten. Externe verkenning STRATEGISCHE ISSUES 12

STERKTES Deskundige, complementaire partners laten segmentaire, subgroepgerichte aanpak toe. Samenwerking consortium met (deel uitzendwereld. Ervaringsuitwisseling partners: kennisdeling (bv. jobhunting). Opbouw (groter)lokaal netwerk (PPS) rond kansengroepwerking Voor arbeidsgerichte jongeren zijn er reële werkkansen. Projecten maken door contractfrequentie strikte opvolging / bijsturing mogelijk. Nazorg of herstartmogelijkheden bij tewerkstelling / herval wlhd. Intensiever randproblemen behandelen. 13

ZWAKTES Stuurbording niet cohorte- /resultaatgericht genoeg. Globaal zicht (ook niet uitbestede deel) op SJWHP ontbreekt: uitstroom, herinstroomgegevens: duurzaamheid? Methodiek /middelen proeftuin Oostende nog niet tenvolle veralgemeend (campagnemanagement). Een gewone ‘middle classaanpak’ van rechten & plichten werkt niet steeds. Timing / naleving van afspraken verloopt moeizaam. Doorsnee aanpak rond solliciteren werkt niet. 14

OPPORTUNITEITEN Conjunctuur trekt aan, maar vacatures zijn vaak relatief veeleisend (Prille) medewerking werkgeversorganisaties Vraag naar laaggeschoolden in o.a. dienstenbanen piekt. Diversiteitsbesef groeit (langzaam) bij bedrijven, maar minder bij zwak-intellectuele doelgroep. Bedrijvenfocus: van diploma’s geleidelijk naar competenties? 15

BEDREIGINGEN Bijzonder lage opkomsten bij uitnodigingen A5. Défaitisme, apathie voor werk bij doelgroep. Zwakke intellectuele mogelijkheden en begrips- en leervermogen bij doelgroep. Leuvense arbeidsmarkt is sterk gericht op diensten en kenniseconomie, weinig op industrie. Sanctioneringsinstrument werkt niet steeds, zeker niet bij niet- uitkeringsgenieters. Veelal geen steun bij (her)integratie-acties op zwak thuisfront. Geen mobiliteit (ook niet mentaal). Administratieve drempels (bewijs goed gedrag en zeden, medische keuring …) 16

And the winner is … Evaluatienota Kabinet Minister (12 juli 2007) na overleg in VESOC Project in 13 steden / gemeenten als ervaringsgegeven  uitbreiding Geen zegebulletins, blijvend aandacht voor maatschappelijke kwetsbaarheid. Relevante daling jeugdwerkloosheid (laaggeschoolden) ?  conjunctuur? duurzaamheid (geen longitudenale opvolging)  quick wins. subgroepen? 17

Kwantitatieve evaluatie Evolutie werkloosheid 06/2005 → 06/2007 Globale evolutie werkloosheid (nwwz): -23,4 % Globale jeugdwerkloosheid: -33,- % Jeugdwerkloosheid kortgeschoolden: -32,7 %  Kortgeschoolde JWLH 13 steden: -34,2 % Kortgeschoolden rest Vlaanderen: -27,4 % Kortgeschoolden in controlesteden: -25,2 % 18

Evolutie kortgeschoolde jeugdwerkloosheid (2 jaar) Leuven : - 35,4 % 13 steden : -34,3 % rest Vlaanderen: -27,2 % Mannen (-35,4 %) > Vrouwen (-30,8 %) Langdurig wz (-42,5 %) > kortdurig wz (-29,9 %) Allochtonen (-33 %) = autochtonen Alleen effect conjunctuur? Cfr. Waals gewest. (-26,1 %) periode 06/99 – 06/2000 (-15,8 %) 19

Statistieken en andere “leugens”… Werkzoekenden in opleiding: werkzoekend of niet? Niet geteld als werkzoekend Geteld als werkzoekend Vlaanderen -32,7 % -30,2 % Leuven -35,4 % Oostende -54,9 % -25,7 % 20

Effect lokale arbeidsmarktdynamiek? In opleiding = WZ In opl ≠ WZ Aalst (10 gemeenten) Antwerpen (30 g.) Gent (21 g.) Hasselt (18 g.) LEUVEN (30 g.) -37,1% (-32%) -29,1% (-28,1%) -44,1% (-35,1%) -26,-% (-37,8 %) -35,4 % (-26,6 %) -44,1% (-19%) -32% (-20,2%) -38,6% (-25,-%) -28% (-29%) -35,4% (-23,4%) Maasmechelen (13 g.) Mechelen (13 g.) Oostende (7 g.) -43,5% (-39,3%) -33,8% (-34,4%) -25,7% (-27,8%) -43,3% (-31,8%) -33,8% (-25,6%) -54,9% (-26,2 %) 21

Conclusies Direct (aantoonbaar) effect acties op JWLH Leuven (ongeacht de telling). Netwerkvorming (o.a. via stuurgroep) is versterkende factor. Sollicitatiegedrag “controleren” is onvoldoende; coaching blijft vaak noodzakelijk. Werkgeversbetrokkenheid (protocols, actieve participatie, ibo’s …) kan geoptimaliseerd worden. Succes  “wondermodel”  basisconcept met differentiatie subgroepen Derg. project is consortiumvormend  wederzijdse leereffecten. 22

Niet: studenten deeltijds onderwijs jongeren in leertijd Que sera sera Nieuwe doelgroep : alle werkzoekenden < 25 jr. recent werkloos  ongekwal. uitstroom. Niet: studenten deeltijds onderwijs jongeren in leertijd 23

Uitgangspunten Baseline = snelle inschatting plaatsbaarheid na inschrijving  (online automatische match) = VDAB intensieve opvolging & coaching met duidelijke afspraken vooraf. (jobhunting): sms, e-mail…  oriëntering Indien niet (snel) succesvol  expertise partners  opleiding op maat 24

Verschillen met STGW: 5 vernieuwingen Campagnemanagement Collectieve en individuele vacaturebemiddeling (jobhunting / jobcoaching) Intensieve trajectbegeleiding Beroepsoriëntatie plus Opleiding op maat 25

Inschrijving en informatieverstrekking ↓ WAM en campagnemanagement Evaluatie matchbaarheid vacaturebemiddeling indiv. / coll./ e-mail gesprek: hoe matchbaarheid verhogen trajectbegeleiding Evaluatie na 4 mnd. wlh.: - verder vacaturebemiddeling - intensievere begeleiding NEC (Consulent neemt deels over). - eerst andere stappen (oriëntatie, opleiding, …) 26

Bereik van niet-bereikten / Moeilijker bemiddelbaren. Alternatief i.s.m. stad /gemeenten, opbouwwerk,… (in grootsteden: “enkele gesubsidieerde experimenten”). Eerste evaluatie na max. 4 maand: niet of moeilijk matchbaar ernstige belemmeringen nog steeds geen job  grondige SCREENING 27

Na de screenig: quo vadis? Plaatsbaar d.m.v. vacaturebemiddeling jobhunting jobcoahing plaatsbaar mits extra begeleidingsinspanningen (lagere coseload). niet (direct) plaatsbaar: TB (activering), opleiding, sociale tewerkstelling. 28

RESOC / Steden en gemeenten RVA Partnerschappen Derden RESOC / Steden en gemeenten RVA 29

Partnerschappen : derden 4000 intensieve trajecten (> ind. en coll. Bemiddeling). 2000 preventieve trajecten 25-jarigen  interne capaciteitsvrijmaking. In 2008: UITZONDERLIJK eenmalige uitbesteding ind. en coll. bemiddeling in grotere steden (voor facilitering opstart). 30

Partnerschappen : Resoc / gemeenten Periodiek overleg VDAB – Resoc: projectevolutie. VDAB en VVSG stellen afsprakenkader rolinvulling stad / VDAB op. Lokale overheden  regie lokale diensteneconomie (jongerentewerkstelling). 31

Partnerschappen : RVA Cfr. reeds lopende afspraken. Snelle RVA reactie bij niet-aanmelding of weigering medewerking i.f.v. GEDRAGSBIJSTURING. RVA = eerst en vooral preventief element in begeleiding 32

Timing 01/01/2008: start JWP voor laag- en middelgeschoolden 01/01/2008: gefaseerde start campagnemanagement en OAM (online automatische matching). 15/02/2008: start coll. en indiv. bemiddeling / begeleiding VDAB. april – juni 2008: start uitbestedingen. 33

Overgang STGP → JWP Acties STJP: einde op 12/2007 Maximale benutting opgebouwde know how binnen JWP.  uitbesteding op regionaal vlak. Overgangsregeling tot medio 2008. 34