Inspectietoezicht EC vanaf 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Kwaliteit en onderwijstijd
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
L&B in het MBO.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Passend Onderwijs een korte inleiding
passend onderwijs en zorgplicht
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Landelijke Platformdag Gehandicapten
PO-VO conferentie 4 december 2013
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
TOEZICHT BVE IN 2009 Conferentie Btg HTVF 15 april 2009.
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Schoolinfo: Jessica Teunissen & Laurens de Wit DUO: Robin Mulder
Kwaliteitsprofielen.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Eindhoven 20 januari 2010.
Onderwijs Transparant
Ontwikkelingsperspectief
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Inspectiebezoek.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Ambulante Begeleiding Tine Bruijne september 2015.
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
Welkom op de Algemene Informatieavond
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Netwerk IB WSNS Tilburg
Nieuwe onderzoekskaders
DE OVERHEID & GOED WERK.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Specialistische lesplaatsen
Van toezicht op scholen naar toezicht op besturing in het onderwijs
Transcript van de presentatie:

Inspectietoezicht EC vanaf 2012 Piet v.d. Pol, Eef Hoeksma

‘Het grootste gevaar voor menigeen onder ons is niet dat de lat te hoog ligt en we daardoor ons doel niet halen, maar juist dat de lat te laag ligt en we ons doel halen’ (Michelangelo)

Context Wetgeving * Wet Passend Onderwijs * Wet Kwaliteit/ Passende Kwalificaties Risicogericht Toezicht * Risico-model Toezichtkaders * SO en VSO afzonderlijk * Opbrengsten * Ontwikkelingsperspectief (OPP)

Wetgeving Wetgeving * Wet Passend Onderwijs * Wet Kwaliteit/ Passende Kwalificaties

Risicogericht toezicht * Risicomodel

Risicogericht toezicht Uitgangspunten: - effectief toezicht - aansluiten op eigen verantwoordelijkheid van de besturen en onderwijsinstellingen onderwijsinstellingen niet méér belasten dan voor een zorgvuldige uitoefening van het toezicht nodig is geïntegreerd toezicht (kwaliteit, naleving en financiën) en …. RISICOGERICHT toezicht

Risicogericht toezicht Inspectie van het Onderwijs: - Ieder jaar bekijkt de inspectie elke school - Inspectie bekijkt of er aanwijzingen zijn dat er iets mis is Motivatie: 1. Meer toezicht op risicoscholen (vaker en intensiever) 2. Scholen en risico’s tijdig in beeld (‘early warning’) 3. Bespreekpunten voor gesprek met bestuur

T1. Kennisanalyse Risicoanalyse start met geautomatiseerd deel: de kennisanalyse Drie bronnen: 1. Opbrengsten 2. Signalen 3. Jaarstukken en andere informatie Expertanalyse: Inspecteurs/analisten gaan met deze gegevens en andere beschikbare informatie bepalen of een bestuursgesprek en/of een kwaliteitsonderzoek noodzakelijk is.

Bron 1: leerresultaten in het PO drie jaren onvoldoende leerresultaten op de eindtoets dalende leerresultaten, laatste 2 jaar onvoldoende leerresultaten op onderdelen onvoldoende (taal/rekenen) bovengemiddeld aantal leerlingen dat niet deelneemt aan de toets of blijft zitten De normering en de rekenregels worden jaarlijks vastgesteld door de werkgroep opbrengsten PO. goede risico-indicatoren bestaande bronnen (CITO)

Bron 2: Signalen Bronnen: informatievragen / klachten bij inspectie klachten ministerie van OCW, Postbus 51, etc. klachten bij leerling-/studentenorganisaties Per signaal wordt de ernst ingeschat - actueel direct ingrijpen mogelijk

Bron 3: jaarstukken en andere informatie • eerdere kwaliteit (aangepast arrangement en welke indicatoren onvoldoende) • niet voldoen aan wet- en regelgeving • financiële onrechtmatigheid of continuïteitsproblemen bestuur • indicaties van instabiliteit: bijvoorbeeld: * sterk veranderende leerlingenpopulatie * hoog personeelsverloop eigen verantwoording ook financiën ‘early warning’

Kenmerken risicomodel IvhO veel informatie beschikbaar uit meerdere bronnen combinatie geautomatiseerde en expert analyse evidence based: alleen ‘bewezen’ indicatoren opnemen jaarlijkse controle risicomodel op basis van random steekproef

Nieuwe Toezichtkader EC Uitgangspunten: Verschil tussen SO en VSO Opbrengsten centraal voor: Risicodetectie Verantwoording onderwijskwaliteit Ontwikkelingsperspectief als middel Niet clusterspecifiek Aansluitend bij nieuwe wet (V)SO

Ontwikkelingsperspectief • De school stelt bij plaatsing voor iedere leerling binnen zes weken een ontwikkelingsperspectief vast na overleg met de ouders De school gebruikt een samenhangend systeem van (genormeerde) instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties van de leerlingen De school volgt of de leerlingen zich ontwikkelen conform het ontwikkelingsperspectief en maakt naar aanleiding hiervan beredeneerde keuzes

Ontwikkelingsperspectief Vastgelegde uitspraak waarin de school duidelijk maakt welke leerroute de leerling op de school gaat volgen. Aan de betreffende leerroute is zowel een vast eindniveau als een vaste uitstroombestemming gekoppeld.

Uitgangpunten OP Middel en geen doel Ambitieus In de tijd geformuleerd Meetbaar/toetsbaar Vergelijkbaar (intern en extern) Gericht op opbrengsten Beïnvloedbaar

Termen OP •Leerroute Leerlijnen binnen een leerroute voor de belangrijkste vakken, ook leergebied- overstijgend Fasering in leerjaren Eindniveau Uitstroombestemming

Wat gaat de inspectie doen? • 2011(januari):aanpassingen van het kader 2011 (vanaf maart) 3e ronde geselecteerde scholen 2010/2011: bevraging scholen over opbrengsten (net Q) 2011/ 2012: KO- onderzoek pilot-scholen Normering kader (BA/AA zwak en zeer zwak) Overleg ringen Vaststelling kader Ontwikkeling risicomodel ‘speciaal onderwijs’. 2012 (augustus): Toezicht op basis van risicomodel en een nieuw kader

www.onderwijsinspectie .nl p.vandepol@owinsp.nl e.hoeksma@owinsp.nl