Op weg naar een landelijke kwaliteitsnorm voor (Speciaal)Onderwijs Colette Dams, kwaliteitscoördinator Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Het Werving & Selectiebureau voor het onderwijs!
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Kwaliteitsbeleid binnen het RMPI-Onderwijs Esther van Leeuwen en Colette Dams kwaliteitsfunctionarissen Stichting RMPI.
Werken aan kwaliteit in het (v)so
Hans Everhardt – MBO Groningen
Onderwijsprotocol voor leerlingen met een NAH Terug naar je school na hersenletsel ‘Het Venijn zit in de staart’’ 31 maart 2011 René Steinmann.
Jan Visscher Lid klankbordgroep Vroeg, Voortdurend, Integraal 23 september 2009.
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
TOEZICHT BVE IN 2009 Conferentie Btg HTVF 15 april 2009.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Integraal Toezicht Jeugdzaken
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Landelijke LEA-conferentie
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Professionele richtlijnen in breder Perspectief
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
De kern van het arrangeren
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
“In de aanval op uitval”
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Code Groen voor het HACCP certificaat
Marktgroep Digitaal Werken
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Beleidsinformatie Jeugd
Kwaliteitsnetwerk FPA
Presentatie PSO Nederland
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
Kwaliteitszorg binnen SPH SPHOBE01RV. Wat is kwaliteitszorg? In de commerciële bedrijvigheid: de klant is koning – Reactie op flessentrekkerij, oplichting,
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Biologisch Archeologisch Platform Certificering specialistisch onderzoek.
Het toverwoord: Integrale Geboortezorg Sjoerd Terpstra Bestuurslid CPZ Senior beleidsadviseur ZN RvA PRN RvT GC Lombok.
Cliëntenparticipatie: u krijgt er een partner bij! Regio Twente, 10 april
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
Kwaliteitslabel en Professionalisering
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Cliëntenraad Sociaal Domein
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Hoe houden / krijgen we jongeren met forse problematiek op school?
Transcript van de presentatie:

Op weg naar een landelijke kwaliteitsnorm voor (Speciaal)Onderwijs Colette Dams, kwaliteitscoördinator Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen en jongeren met psychiatrische problemen en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren. Agenda Inleiding: kwaliteit bij het RMPI-Onderwijs Stichting RMPI – De Grote Rivieren Achtergrond kwaliteitstraject Kwaliteitskader en normhandboek Meetinstrumenten Ambitie: landelijke kwaliteitsnorm Wat is de bedoeling Waarom landelijk? Uitgangspunten Hulpmiddel: CIIO Maatstaf Vervolg Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

St. RMPI – De Grote Rivieren Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

Kwaliteit RMPI-De Grote Rivieren RMPI-DGR Ondersteuning Afstemming overlappende zaken (P&O, ICT, FPC, FaZa, R&D) RMPI-DGR Zorg Gecertificeerd kwaliteitsmanagementsysteem gebaseerd op normen Stichting Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (HKZ) RMPI-Onderwijs Anno 2009: Kwaliteitsmanagementsysteem gebaseerd op “23 Standaarden RMPI-Onderwijs” Onderwijs Zorg Onder- steuning Fase 1 Fase 2 Integraal KMS Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

Kwaliteit RMPI-Onderwijs Binnen sector Onderwijs geen specifiek kwaliteitskeurmerk wel te gebruiken: het Toezichtskader van Inspectie (gebaseerd op Wet-EC) Zelfevaluatiekader van de WEC-Raad Diverse kwaliteitsinstrumenten: ZEI, KIK etc. RMPI-Onderwijs: 2006: zelfevaluatie uitgezet onder team en ouders Oordeel inspectie: geen objectieve zelfevaluatie  welke afwegingen hebben respondenten gebruikt? Afgegeven toezichtarrangement: ZWAK Advies : werk indicatoren uit en beschrijf best practices Aanleiding tot schrijven kwaliteitskader en normhandboek Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

Kwaliteitskader RMPI-Onderwijs primair proces is leidend bestaat uit 5 gebieden, 23 standaarden en 146 normen vastgelegd in normhandboek Nog aan te vullen met normen op gebied van fysieke omgeving en materiaal, personeel, milieu etc. = 1e concept voor een onafhankelijke kwaliteitsnorm Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

Kwaliteitskader RMPI-Onderwijs Start Proces 1. Voorlichting & info 2. Instroom 3. Plaatsing 4. Uitvoering & evaluatie Einde 5. Uitstroom Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

Normhandboek RMPI-Onderwijs Wat is de bijbehorende inspectie-indicator met eventuele toelichting? (indien aanwezig) Welke “best practices” zijn er aanwezig? In welke (beleids)documenten is e.e.a. vastgelegd Zijn er locatiespecifieke afspraken / documenten? Met welke kwaliteitsinstrumenten te beoordelen? Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren. Meetinstrumenten Kwaliteitsinstrument Frequentie Tevredenheid ouders / ouders Jaarlijks Team tevredenheid (MTO) 2-jaarlijks Dossiercontrole Min. 2 x per jaar Interne audit Managementreview Observaties (klassenbezoek) Kwaliteitscommissies Zelfevaluatie Facultatief Opbrengstenmetingen Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

Resultaat tot dusverre Kwaliteitsverbetering nu aantoonbaar sinds gebruik valide instrumenten Meer dossiers op orde (90% na 2e ronde) Voortgangbespreking ingezette verbetermaatregelen na oudertevredenheidmeting en interne audits per kwartaal Afname aantal meldingen RMPI-breed Niet “hard” aantoonbaar, wel merkbaar: kwaliteit staat op de agenda bij alle lagen. + Externe erkenning: integrale overname auditresultaten door inspectie basisarrangement voor 11 locaties (sept. ’09) Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

Landelijke kwaliteitsnorm ”Cluster 4 De kwaliteit van het onderwijs aan leerlingen met ernstige gedragsproblemen.” Publicatie Inspectie voor het Onderwijs, mei 2007: “Vrijwel alle Cluster 4 –scholen worstelen met de vraag hoe voldoende onderwijskwaliteit geboden kan worden aan de zeer complexe doelgroepen.” Ambitie RMPI: ontwikkelen van een ‘al dan niet geaccrediteerd certificatie-schema’ voor het speciaal onderwijs en op termijn wellicht het reguliere onderwijs. Doel juli 2010: gestandaardiseerd normenschema voor het (V)SO dat objectief getoetst wordt. Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

Landelijke kwaliteitsnorm Wat is de bedoeling? komen tot een landelijk inzetbare kwaliteitsnorm (= set van kwaliteitsdoelstellingen) die mogelijk extern certificeren is. Verder gaan dan alleen het wettelijk toezichtskader: ook eigen wensen en doelstellingen sector opnemen Nut en noodzaak moeten worden aangetoond om ambitie te laten slagen Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

Landelijke kwaliteitsnorm Partners: RMPI-Onderwijs Horizon Jeugdzorg BOOR / Dienst Ambert REC Rijndrecht LVC4 Aloysiusstichting De Ambelt RENN4 Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

Een goede norm is nuttig en onontkoombaar Bijdrage aan goed onderwijs voor kinderen Uitdagend voor de professionals Uitnodigend tot dialoog en lerende organisatie Wars van bureaucratie Onontkoombaar Draagvlak bij stakeholders als LVC4, LVC3, Inspectie, samenwerkingsverbanden State of the art: profilering als serieuze professionele kwaliteitsorganisatie Effect: minder toetsing door Inspectie Als je het niet hebt, val je af Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

Waarom landelijk ontwikkelen? Voorkomen dat iedereen zelf het wiel uitvindt Kennisuitwisseling (gebruik maken van elkaars sterke punten) Tijdsbesparing (vele handen maken licht werk) Ontwikkeling vanuit meerdere invalshoeken Onderscheidend (ook in het licht van Passend Onderwijs) Proactief in plaats van reactief ten opzichte van inspectie en andere instanties Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren. CIIO Maatstaf Vertaling ISO 9001:2008 norm voor professionele kennisintensieve dienstverlening Focus op dienstverlening:  kalibreren meetapparatuur  selectie medewerkers professionele vaardigheden Hulpmiddel / houvast voor onderwijs kwaliteitsnorm : waar moeten we over nadenken? Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren. Link met INK-model Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren. Projectorganisatie Compacte stuurgroep : Stelt domeinen vast en benoemt projectgroepleden Denkt na over doelstellingen, normen, ambities sector Beoordeelt voorstellen en stelt vast Projectgroepen: Inhoudelijk experts uit verschillende functiegebieden Ontwikkelen normen voor hun domein Controleren wettelijke en andere eisen Klankbordgroep: Inspectie, andere clusters, WEC-Raad, overheid, wetenschap Projectbureau en adviseurs: Projectmanager en secretariaat Externe adviseurs met ervaren in auditing, certificering en normontwikkeling Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

Stand van zaken per april 2010 Werkdocument kwaliteitsnorm Maatstaf vrijwel volledig gevuld met best en good practices voor alle domeinen Vrijwel ÍSO / RvA’- proof Consensus binnen de projectgroep Bekeken voor onderwijs en ambulante begeleiding (cluster 4) Nog te doen: arbeidstoeleiding Eind mei: validatietoets Bij 4 partners met ruim 100 gesprekken 'kwalitatieve' validatie: doel is er achter te komen of de stellingen uit de kwaliteitsnorm, aansluiten bij perceptie in het veld (van wat het verschil maakt tussen een 'gemiddelde' school en een 'goede' school) Vervolgens indunnen en concretiseren Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren. Fase 2 Wat gaan we doen met de norm? Belangrijke vragen: Hoe komen tot verspreiding van de norm? Nadenken over toetsing: wie bepaalt wanneer een schoolorganisatie of dienst voldoet aan het programma van eisen uit de norm? Overlaten aan sector (onderlinge visitaties?) Accreditatiesysteem vormen (zoals bv Technasia / NIAZ ) Certificatie onder RvA (zoals HKZ / ISO) Certificatie niet onder RvA (zoals MIK-V) Ontwikkelen set “prestatie-indicatoren” die o.a. opbrengsten inzichtelijk maakt. Certificatie, niet onder accreditatie van de Raad voor Accreditatie Een voorbeeld hiervan is het Model Intern Kwaliteitssysteem voor Verpleeghuizen (MIK-V). Dit toetsingssysteem is ontwikkeld door de branchevereniging Arcares. Het normenpakket is ontwikkeld door een adviescollege. De certificering is uitbesteed aan één onafhankelijke certificatie-instelling. Accreditatie Accreditatie wordt ook in twee betekenissen gebruikt. De formele definitie luidt: de erkenning door een gezaghebbende organisatie dat een andere organisatie of persoon competent is om een bepaalde taak uit te voeren. De Raad voor Accreditatie is de gezaghebbende organisatie die accreditaties verleent aan certificerende instellingen, onder andere om te toetsen op basis van de HKZ-schema’s. Daarnaast is accreditatie een begrip in de ziekenhuiswereld. Het heeft dan betrekking op het voldoen aan afdelingsspecifieke normen, die zijn ontwikkeld door het Nederlands Instituut voor Accreditatie van Ziekenhuizen, samen met beroepsdeskundigen uit de sector. De toetsing wordt niet uitgevoerd door een onafhankelijke certificatie-instelling, maar door een auditorenteam onder regie van het NIAZ. De auditoren zijn meestal vakgenoten uit de betreffende discipline. Men noemt deze vorm van toetsing ook wel peer review. Visitatie Visitatie is een vorm van onderlinge toetsing. Het is een structuurgerichte beoordeling van kwaliteit door vakgenoten uit een soortgelijke instelling. Zij toetsen het professioneel handelen aan de hand van door de beroepsvereniging geaccepteerde criteria. Van oudsher vindt visitatie veel plaats bij medisch specialisten en huisartsen. Als visitatiecriteria landelijk gehanteerd worden, kunnen ze in een certificatieschema opgenomen worden. Dit is bijvoorbeeld gebeurd bij de dialysecentra. Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.

Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren. Afsluiting Colette Dams, kwaliteitscoördinator RMPI-De Grote Riveren E-mail c.dams@rmpi.nl Specialist in integrale zorg, onderwijs en werk voor kinderen, jongeren en gezinnen waarin deze problemen voorkomen. Stichting RMPI maakt deel uit van Stichting RMPI – De Grote Rivieren.