Hoe komen tot een realistische aanpak die werkt in de praktijk?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Menno Karres Lead Auditor
Gegevens/Informatie/Kennis
10 tips voor een gouden start Groeitips
Hoofdstuk 10 Afsluiting van het project
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Financiële Samenwerking Basisbegrippen in het kader van de Belgische ontwikkelingssamenwerking, praktijk en procedures.
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
28 april Symposium Statistical Auditing
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
1) Synthese 2) Context 3) Auteur 4) Wat doet de overheid? 5) Belangrijke organisaties 6) Moeilijke woorden 7) Interessante links 8) Besluit.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Beleids- en Beheerscyclus
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
…in goede en kwade dagen De zakelijke kanten van een romantisch partnerschap: corruptie vermijden en aanpakken.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
22 VN – standaardregels als basis Herwerkt door ‘Zweedse Federatie van Personen met een Handicap’ Nationale regels toepasbaar op gemeentelijk niveau Methdodiek.
Interne organisatie Functies en processen
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Rechtmatigheid en risicocontrole in de WWB Met lastenreductie voor burger en organisatie Ben Schepers.
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
BBC – LDC.
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Personeelsbeleid Niveau 4 Kerntaak 1 PM Blz. 5.
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Interne controle Een pragmatische aanpak. Interne controle Eerste rapportering aan de RMW maart 2011 –decretale kader –te ondernemen stappen in de uitbouw.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Introductie OHSAS
Het aanvraagformulier Medegefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) Het document downloaden van de website van het Programma.
Voorstelling Juridische Dienst
Plan van aanpak Dr. Ir. Ton Tangena (Europees octrooigemachtigde)
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
10 tips Lees ook de Manpower White Paper!
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Nike Supply Chain Management
Visum en overheidsopdrachten
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Functiefamilies Vlaamse overheid
6 stappen in Risico management
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
IT-audit in de praktijk
Naar een optimaal HR - beleid
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 5 Onderzoek naar externe financiële mogelijkheden en inzet van mensen en middelen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
DE NAYER Master industriële wetenschappen Financieel Beleid.
De kascommissie “De kascommissie is overbodig, onze penningmeester heeft alles goed op orde”
VOORSTELLING SUBSIDIEREGLEMENT INFRASTRUCTUURWERKEN VZW’S VOOR NIET-STEDELIJKE INFRASTRUCTUUR Burgemeester en schepencollege Veerle Heeren, 13 december.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
PwC De essentie van horizontaal toezicht = coöperatieve regelnaleving De basis van coöperatieve regelnaleving is (gerechtvaardigd) vertrouwen en transparantie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Risicomanagement bij de VREG netwerk organisatiebeheersing 09/06/2016.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Voorstelling Juridische Dienst
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Transcript van de presentatie:

Hoe komen tot een realistische aanpak die werkt in de praktijk? Interne controle Hoe komen tot een realistische aanpak die werkt in de praktijk?

Adviseurs Openbare Sector BDO Atrio Adviseurs Openbare Sector Johan De Cooman Patrick Delanoeye

Durft u nog opstaan ‘s morgens?

operationele risico’s constante wetswijzigingen vergissingen interne controle operationele risico’s controledoelstellingen financiële risico’s potentiële fouten fraude bestuur neemt onduidelijke beslissingen

Is ons patrimonium wel verzekerd?

Worden onderhoudscontracten correct uitgevoerd?

Is onze IT-infrastructuur en onze software goed beveiligd?

Wordt de wet op de overheidsopdrachten nageleefd?

Worden aankopen niet ten onrechte gesplitst?

Krijg ik alle borgstellingen wel terug?

Worden de loondossiers correct ingevoerd zodat we alle subsidies krijgen waarop we recht hebben?

Heeft iedereen die doorstroomt naar de volgende weddeschaal voldoende vorming en een gunstige evaluatie?

Zijn de overuren onder controle?

kennisconcentratie personeelsverloop

Verschijnen alle verkochte huisvuilzakken wel in de boekhouding?

Hoeveel vorderingen moet ik opvolgen en moet ik aan alles evenveel tijd besteden?

Het gemeentedecreet

de artikelen 99 en 100 inzake interne controle

ZIJN OVERBODIG

het inbouwen van interne controle is de evidentie zelf is in elke organisatie / proces / … in te bouwen MAAR met het ‘gezond boerenverstand’ en in functie van het ‘risico’

Is interne controle de oplossing? iets wat gebeurt door de ontvanger of op de financiële dienst? misverstanden: interne controle is toch… puur financieel? alleen maar controle achteraf? nodig om 100 % zeker te zijn? niet nodig want we vertrouwen elkaar vervat in een aantal aparte procedures? tijdverlies

Interne controle is een kwestie van het ‘waarborgen’ van de ‘doelstellingen’ - het ‘beheren’ van ‘risico’s’

administratieve organisatie financiële organisatie beleidsinfo jaarrekening jaarverslag BSC doelstellingen risico’s financiële organisatie

enkele “verkeerde” voorbeelden van interne controle een positieve kascontrole wil niet zeggen dat de boekhouding juist is een prikklok is geen garantie voor een juiste loonberekening …

enkele “goede” voorbeelden van interne controle redelijke zekerheid omtrent volledigheid van de opbrengsten van thuisdiensten / sportactiviteiten / … toepassing wet overheidsopdrachten uniforme behandeling “ziekteverzuim” bij personeel …

IS EEN FRAMEWORK / EEN MODEL Het COSO-model IS EEN FRAMEWORK / EEN MODEL

Het COSO-model WAT HOE WAAROM EN DAN WAT DOE IK ERMEE

Doelstelling is “het beheren van risico’s in functie van de doelstellingen”

“aangepaste" interne controle inbouwen Doelstelling is: “het beheren van risico’s in functie van de doelstellingen” Op basis hiervan: “aangepaste" interne controle inbouwen

administratieve organisatie financiële organisatie audit interne controle administratieve organisatie financiële organisatie

Voorbeeld - jeugddienst FINANCIEEL maximalisatie van de subsidie maximalisatie van de andere opbrengsten … KLANT het uitbouwen van een feestzaal eerlijke toekenning van subsidies financiële drempel van de activiteiten zo laag mogelijk houden INTERN efficiënt gebruik maken van de middelen het uitbouwen van de betreffende dienst meer structuur en planmatige aanpak binnen de dienst

Ingezoomd Doelstelling: maximalisatie van de subsidies (D1) actie = ontwikkelen van de interne expertise inzake bekomen van subsidies en sponsoring eerlijke toekenning van subsidies (D2) actie = opstellen inventaris van gewenste effecten + huidige problemen bij het toekennen van de subsidies actie = permanent overleg met interne en externe partners

Risico’s: wetswijzigingen (R1) actie = regelmatig de laatste stand van zaken mbt de subsidieregeling nagaan onvolledige en onjuiste gegevens mbt de georganiseerde activiteiten (R2) actie : controles op volledigheid en juistheid van de bekomen gegevens

administratieve organisatie / financiële organisatie nagaan stand van zaken subsidieregeling (D1, R1) = beheersen + sturen vraag aan verenigingen plannen volgend jaar + indienen subsidiedossiers (D2) = sturen verzamelen en beoordelen ontvangen voorstellen en subsidiedossiers (D1, D2, R2) = controle

financiële organisatie / administratieve organisatie 1) nagaan stand van zaken subsidieregeling (D1, R1) = beheersen + sturen 2) verzamelen, controleren en voorbereiding opmaak dossier (D1, R2) = controle 3) finaliseren dossier, opmaak opbrengstverdeling subsidies over diensten (D1) …

misverstanden mbt interne controle is geen punt of aparte procedures maar een geheel is niet alleen financieel, maar ook operationeel is niet alleen repressief maar vooral preventief is geen taak van één persoon, maar van heel de organisatie interne controle is geen modeverschijnsel maar een essentieel onderdeel van elke veranderende organisatie verschaft geen absolute, maar een redelijke zekerheid

Interne controle: meer dan controle is niet om te controleren om te controleren, maar controle om vergissingen te vermijden = garanderen van betrouwbare informatie!!! vergissingen/fraude te voorkomen maar ook (risico’s) beheersen en zeker ook sturen (“to control”)

Conclusie risico-analyse (operationeel, financieel) prioritiseren risico’s beperken door “aangepaste” interne controlemaatregelen evaluatie - bijsturen

Tip maak een plan op hou het beheersd!