Situering van de evaluatie van de decretale graden in het juridisch kader 30 september 2009 Marijke De Lange Stafmedewerker gemeentepersoneel VVSG 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

Afwegingskader verzelfstandiging
Evaluatie topmensen 10 december 2008
Algemene Vergadering vergadering 22 februari 2013.
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Algemene Vergadering vergadering 22 april Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau •2 stemopnemers •Secretaris.
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Beleids- en Beheerscyclus
De omgevingsanalyse binnen het strategisch meerjarenplan
Rechtshandelingen van de Unie
Evaluatie van de decretale graden
BBC en Meerjarenplanning Jan Verschueren – VVSG Internationaal.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Aansprakelijkheid bestuurders
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Buitengewone Algemene Vergadering Brussel, 8 april 2009.
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Voorontwerp van decreet houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de.
DE BIJZONDERE BEROEPSTITEL VAN VERPLEEGKUNDIGE GESPECIALISEERD IN GERIATRIE EN DE BIJZONDERE BEROEPSBEKWAAMHEID VAN VERPLEEGKUNDIGE MET EEN BIJZONDERE.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
VVOS LIMBURG 13 DECEMBER 2007 PIET VAN SCHUYLENBERGH DIRECTEUR AFDELING OCMW’S VVSG Het OCMW-decreet.
Beleidsplanning in de nieuwe legislatuur Dirk Meulemans Peter Sels VVSG-Ronde van Vlaanderen Oktober 2011.
Vlaanderen grijpt in op de gemeentelijke afvalbelastingen Studiedag voor lokale besturen over het nieuwe materialendecreet en Vlarema Antwerpen, 19 juni.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Het autonome gemeentebedrijf financieel bekeken Leuven, 12 mei 2009 Jan Leroy, VVSG Studiedag Het autonome gemeentebedrijf in het lokale jeugd-, sport-,
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Sociaal Plan Omgevingsdienst Midden-Holland
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Vernieuwing verzorging
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Evaluatie van de topambtenaren bij de Vlaamse Overheid
De financiële cyclus TURBO opleiding.
8 november 2007 Studie- en informatienamiddag. W&O-Vlaanderen Brab_Ant Kempen_Limburg SoE-projecten.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
‘Rechten van de patiënt’ Gent, 28 januari 2003 Werkgroep Klinische Biologen West-Vlaanderen & Gentse Apothekers Biologen UITEENZETTING DOOR Prof. K. Schutyser.
Budgethouderschap in het Gemeente- en OCMW-decreet Workshop Kenniscentrum Vlaamse Steden Hasselt, 16 september 2009 Jan Leroy, VVSG.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
INFOSESSIE CLUBBEGELEIDING Gent 2 december Inleiding door dhr Philippe Mees, voorzitter VLG vzw -Verwelkoming -Uitgangspunt: -Tevredenheidsenquête.
Aanpak en praktijkervaring
Rol en positie omgevingsambtenaar
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
Overheidsopdrachten en dagelijks bestuur - VVSG 2008 Overheidsopdrachten De spelregels bijgesteld Donderdag 13 november 2008, Gent Dinsdag 18 november.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING Infosessie poetsdienst seniorenzorg 7 juli 2011 en 8 juli 2011.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Thinksessie 30/6/ /7/ /10/2011 DE NIEUWE RECHTSPOSITIE- REGELING.
Wegwijs in meerjarenplanning Werking gemeente Steenokkerzeel.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Decreet Lokaal Bestuur: een stand van zaken
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Decreet lokaal bestuur en Decreet lokaal sociaal beleid
Ondertekenen briefwisseling gemeentebestuur
Oprichting Regionaal Landschap Schelde–Durme vzw
Decreet Lokaal Bestuur: een stand van zaken
Inkanteling OCMW in de gemeente Julien Van Geertsom
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Transcript van de presentatie:

Situering van de evaluatie van de decretale graden in het juridisch kader 30 september 2009 Marijke De Lange Stafmedewerker gemeentepersoneel VVSG 1

Moeten, mogen of willen? GEMEENTEN Artikel 115, Gemeentedecreet, op 1 januari 2006 in werking getreden –Evaluatie gemeentesecretaris en financieel beheerder door bijzondere gemeenteraadscommissie op collegeverslag en deskundigenrapport Artikel Rechtspositiebesluit, op 1 januari 2009 in werking Hersteldecreet => ombudsman 2

Topmensen OCMW (1) Artikel 114 OCMW-decreet, op 1 juli 2009 in werking getreden –Evaluatie OCMW-secretaris en financieel beheerder door OCMW-raad op verslag vast bureau (of OCMW- voorzitter als geen vast bureau) en deskundigenrapport –Evaluatie ombudsman door OCMW-raad Wettelijke grondslag concrete invulling evaluatie –Rechtspositiebesluit 7 december 2007 niet rechtstreeks van toepassing –Nu: artikel 42 zesde en zevende lid OCMW-wet –Toekomst: artikel 104 OCMW-decreet 3

Topmensen OCMW (2) Uitgangspunt art. 42 OCMW-wet: gemeentelijke rechtspositieregeling is van rechtswege van toepassing op het OCMW-personeel … MAAR de OCMW-raad is bevoegd om o.a. ‒ de rechtspositieregeling te bepalen voor het personeel in betrekkingen die niet bestaan in de gemeente => Vraag die OCMW zich moet stellen: Vinden we dat deze functies eigen zijn aan het OCMW? 4

Topmensen OCMW (3) Toekomst: art. 104 §2-§5 OCMW-decreet –Secretaris en financieel beheerder OCMW-raad stelt rechtspositieregeling vast –Bezoldiging, toelagen en vergoedingen: binnen minimale voorwaarden Vlaamse regering –Andere personeelsaspecten: overname gemeentelijke rechtspositieregeling, maar binnen eventuele afwijkende minimale voorwaarden Vlaamse regering Inwerkingtreding??? –Tot op vandaag geen duidelijkheid over 5

Topmensen OCMW (4) Daarom voorstel: gemeentelijke evaluatieprocedure als uitgangspunt nemen en bijstellen waar nodig –Andere evaluatieperiode en/of andere evaluatie-gevolgen mogelijk? Afhankelijk van hoe men functie van secretaris en financieel beheerder ziet (eigen aan het OCMW of niet > art. 42) en of men al rekening houdt met artikel 104 OCMW-decreet (maar onduidelijkheid over inhoud Rechtspositiebesluit OCMW-personeel) –Andere evaluatiecriteria en/of andere invulling procedure (bv. termijnen) mogelijk? = volgens ons HR-prerogatief werkgever Nog beter: overleggen met gemeente om gemeentelijke rechtspositie zo breed mogelijk op te stellen (bijv. zeer breed spectrum evaluatiegevolgen) –Cfr. situatie gedeelte secretaris of ontvanger gemeente- OCMW (2 situaties) – suggestie: regelen afsprakennota (art. 11 B.Vl. Reg ). 6

Voorafgaandelijk kader Lokale rechtspositieregeling opmaken –Duur proeftijd, duur evaluatieperiode, evaluatieresultaten en – gevolgen –VVSG-rechtspositievoorbeeld (voor gemeenteraad) in handleiding Bijzondere gemeenteraadscommissie (BGC) samenstellen –Voorbeeld huishoudelijk reglement Harelbeke, Merelbeke in handleiding –Voorzitter GR = voorzitter BGC (ook als burgemeester) –OCMW: voltallige OCMW-raad; voorzitter = OCMW-voorzitter Concrete evaluatieprocedure uitschrijven –op voorstel BGC/ OCMW-raad –Bijlage aan rechtspositieregeling –Tijdslijn in handleiding => Streefdoel: hooguit 1x/legislatuur wijzigen 7

Voorbereiding concrete evaluatieprocedure (1) Overheidsopdracht om externe deskundige aan te stellen –Raad (evt. college/ vast bureau of bijzonder comité) bepaalt gunningswijze en inhoud bestek; college / OCMW-raad (evt. vast bureau of bijzonder comité) onderzoekt offertes en gunt opdracht Of bijzondere gemeenteraadscommissie / vast bureau of bijzonder comité, als budgethouder, is bevoegd voor bestek en toewijzing –Voorzitter gemeenteraad/OCMW als procesbegeleider en trekker => als contactpersoon aanstellen –Garanties van consultant: objectief, realistisch, zorgvuldig, professioneel, integer –Voorbeeld deontologische code consultants voor Jobpunt Vlaanderen in handleiding 8

Voorbereiding concrete evaluatieprocedure (2) Evaluatiecriteria opstellen door raad –Op voorstel bijzondere gemeenteraadscommissie (gemeente) –Met betrokkenheid externe deskundigen –Na overleg functiehouder met college / ?voorzitter of vast bureau (en secretaris) –Op basis van functiebeschrijving (bijv. budgethouderschap), wetgeving, afsprakennota, meerjarenplan en budget… –Als bijlage aan rechtspositieregeling –Voorbeeld Genk in handleiding => Houdbaarheid: minstens duurtijd evaluatieperiode 9

Functiebeschrijving = de weergave van de functie en het profiel waaraan kandidaten moeten voldoen, inclusief de competenties voor het uitoefenen van de functie Opgemaakt door raad Op basis van wettelijke taken Lokaal te vertalen, aanvullen of concretiseren Voorbeeld Genk in VVSG-handleiding (op website) Actualisering functiebeschrijving (adjunct-)secretaris en ontvanger gemeente en OCMW (sectoraal akkoord ) op komst (november) 10

Afsprakennota meerjarenplan en budget Afsprakennota –Afgesloten tussen secretaris namens het MAT enerzijds en college / OCMW-raad anderzijds –Over wijze van samenwerking om beleidsdoelstellingen te realiseren, over omgangsvormen tussen bestuur en administratie, evt. over gedelegeerde aanstellingsbevoegdheid Concretisering meerjarenplan of jaarlijks budget –Door gemeenteraad en bijzondere gemeenteraadscommissie / OCMW-raad –Vaststellen in welke mate de functiehouders bijdragen tot realiseren doelstellingen en resultaatsgebieden 11

Evaluatiecriteria vastleggen Competenties en taken (gedragsgericht) enerzijds, doelstellingen en resultaatsgebieden (performantie) anderzijds –Beleidsdoelstellingen niet alleen financieel uitdrukken: ook efficiëntie (procesontwikkeling) => bijv. vergelijken met andere besturen kwaliteit (burgertevredenheid) => bijv. bevragingen Doeltreffendheid => bijv. controlegroepen => nood aan goeie meetinstrumenten! –Garanties voor een goede responsabilisering functiehouder 12

Verloop evaluatieprocedure (1) Tussentijdse feedback over wijze van functioneren –Tussen college / ?voorzitter of vast bureau (en secretaris) enerzijds en functiehouder anderzijds Voorbereidend rapport door externe deskundige –Raad bepaalt de wijze van informatievergaring Verslag college / vast bureau (evt. voorzitter) –Stemming geheim –Geen belangenvermenging; beroepsgeheim 13

Verloop evaluatieprocedure (2) Evaluatie door bijzondere gemeenteraadscommissie (BGC) / OCMW-raad –Op basis van collegeverslag / verslag vast bureau (evt. voorzitter) en deskundigenrapport –Meestal hoorplicht –Gesloten deuren, geheime stemming –Geen belangenvermenging, beroepsgeheim Betrokkenheid functiehouder bij opstart en verdere verloop evaluatieprocedure Opvolging evaluatieresultaat –BGC / OCMW-raad beslist over wijze van opvolging –Uitzondering: ontslagbevoegdheid gemeenteraad Geen interne beroepsmogelijkheid, wel klacht bij bestuurlijk toezicht en Raad van State 14

Ombudsman Sinds 1 juli –Evaluatie door bijzondere gemeenteraadscommissie / OCMW-raad –Geen verplicht collegeverslag / verslag vast bureau (of evt. voorzitter) –Geen verplicht deskundigenrapport –Ombudsman = geen verplichte functie “systeem van klachtenbehandeling” zegt decreet 15

Documentatie Handleiding evaluatie topmensen, op VVSG-website, versie 5 juni