Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.

“Actuele beleidsontwikkelingen” Nieuwegein, 12 januari 2010 LEA-conferentie.
Sportieve (Open Wijk) Scholen Sportdocent Duale aanstelling Spin in het web Hét sportgezicht voor de school en de wijk.
Het proces van resultaatafspraken maken
In het bestuursakkoord
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
Workshop doorgaande lijn binnen de Haagse Educatieve Agenda
De Lokale Educatieve Agenda en de Centra voor Jeugd en Gezin.
Landelijke LEA-conferentie
De Regionale Educatieve Agenda
Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
Landelijke Monitor VVE 2011 LEA-conferentie Sabine Peterink Sardes.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Ieder kind de best passende ontwikkeling
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Anne Marie Vera Naber Edventure, uw partner voor de LEA.
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
“Let’s talk about you & me”
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
MONITOR AANSLUITING JEUGDZORG- ONDERWIJS OCW KENNISMARKT MARJA VAN LEEUWEN, SWV HELMOND-PEELLAND VO.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Kwaliteit en beleid Kwaliteit (eigenschap) De meest neutrale definitie van kwaliteit is: het geheel van eigenschappen van een object, waarbij een object.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Opdrachten en eindopdracht
11 Combinatiefuncties in het onderwijs impuls brede school Presentatie Nationale Onderwijs tentoonstelling 2011 Primair en voortgezet onderwijs Wat houdt.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Masterclass onderwijstijdverlenging (OTV) voor beginners Ton Klein (Oberon) Hanny Voskuylen (pl. Zomerschool Leeuwarden) Bodes Kroes (Gemeente Leeuwarden)
Wat is Boekenpret ? Boekenpret is een leesbevorderingsprogramma voor kinderen van 0-6 jaar. Het programma is methodisch van opzet:  Structureel  Longitudinaal.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Wegwijzer CJG Dr. Kees Verhaar - VNG. Wegwijzer CJG Het proces in vijf stappen: Waar staan we nu? Waar gaan we heen? Koffers pakken en reisgezelschap.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Het opzetten van een VVE-monitor
GOAB ondersteuningstraject
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Verschillen in onderwijskansen
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes

Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar? Op welke trajecten kunnen we aansluiten? Wat voor kader kunnen we opstellen? Hoe organiseren en financieren we taalbeleid?

Welke taalonderwerpen op ons bord? VVE Schakelklassen Eigen keuzes, bijv. leesbevordering, onderwijstijdverlenging, projecten voor getalenteerde kinderen, gemeentelijke monitor Criterium voor LEA: samenwerking moet meerwaarde hebben

Welke onderwerpen pakken we aan? Keuzes maken op basis van informatie van: het veld het LEA-overleg onderzoek (inspectie, monitor, enz.)

Analyse van de lokale situatie Voorschoolse educatie Vroegschoolse educatie Basisonderwijs Schakelklassen Naschoolse activiteiten Voortgezet onderwijs (+ po/vo) Mbo (+ vo/mbo)

Opdracht Kies een sector. Welke informatie heb je al over deze sector? Welke bronnen kunnen aanvullende informatie geven? Welke kant zou het beleid op moeten gaan? Wat is daarvoor nodig?

Welke oplossingen zijn denkbaar? Voorbeelden Verbetering kwaliteit VVE: criteria voor kwaliteit formuleren, gemeentebreed professionaliseringstraject opzetten Opbrengst naschoolse voorzieningen verbeteren: afspraken over aanbod, scholing docenten, afstemming binnenschools

Op welke trajecten kunnen we aansluiten? (voorbeelden) VVE: Vversterk Basisonderwijs: taalpilots, ondersteuning door OBD-en, Kunst van Lezen Schakelklassen: ondersteuningsinstellingen Onderwijsleertijdverlenging: projectaanvragen indienen Zwakke scholen: vliegende brigades

Wat voor kader kunnen we opstellen? Een lokaal taalbeleidsplan (pag ) 1.Aanleiding 2.Doelstellingen 3.Uitvoering 4.Activiteiten 5.Financiering 6.Evaluatie

Hoe regelen we het? Financiering (pag. 35) Samenwerken met partners