Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes
Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar? Op welke trajecten kunnen we aansluiten? Wat voor kader kunnen we opstellen? Hoe organiseren en financieren we taalbeleid?
Welke taalonderwerpen op ons bord? VVE Schakelklassen Eigen keuzes, bijv. leesbevordering, onderwijstijdverlenging, projecten voor getalenteerde kinderen, gemeentelijke monitor Criterium voor LEA: samenwerking moet meerwaarde hebben
Welke onderwerpen pakken we aan? Keuzes maken op basis van informatie van: het veld het LEA-overleg onderzoek (inspectie, monitor, enz.)
Analyse van de lokale situatie Voorschoolse educatie Vroegschoolse educatie Basisonderwijs Schakelklassen Naschoolse activiteiten Voortgezet onderwijs (+ po/vo) Mbo (+ vo/mbo)
Opdracht Kies een sector. Welke informatie heb je al over deze sector? Welke bronnen kunnen aanvullende informatie geven? Welke kant zou het beleid op moeten gaan? Wat is daarvoor nodig?
Welke oplossingen zijn denkbaar? Voorbeelden Verbetering kwaliteit VVE: criteria voor kwaliteit formuleren, gemeentebreed professionaliseringstraject opzetten Opbrengst naschoolse voorzieningen verbeteren: afspraken over aanbod, scholing docenten, afstemming binnenschools
Op welke trajecten kunnen we aansluiten? (voorbeelden) VVE: Vversterk Basisonderwijs: taalpilots, ondersteuning door OBD-en, Kunst van Lezen Schakelklassen: ondersteuningsinstellingen Onderwijsleertijdverlenging: projectaanvragen indienen Zwakke scholen: vliegende brigades
Wat voor kader kunnen we opstellen? Een lokaal taalbeleidsplan (pag ) 1.Aanleiding 2.Doelstellingen 3.Uitvoering 4.Activiteiten 5.Financiering 6.Evaluatie
Hoe regelen we het? Financiering (pag. 35) Samenwerken met partners