Onderzoek PreCOOL PreCOOL2-5

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorschool voor iedereen
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Beroep Pedagogisch Werker
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
In het bestuursakkoord
Ons onderwijs in groep 1 en 2
CohortOnderzoek OnderwijsLoopbanen
De waarde van cultuureducatie
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Workshop Relationele en seksuele vorming
Jong geleerd, fout gedaan?
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Pre-COOL cohortonderzoek
Deelname en kwaliteit voorschoolse voorzieningen
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Wat hebben COOL en Pre-COOL te bieden aan lokale partners? LEA conferentie 20 januari 2011.
Sessie 2 Ouderbetrokkenheid en voorschools Bijeenkomst G33 Utrecht
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.
Visie: rapport en portfolio
Voor- en vroegschoolse educatie
Voor- en Vroegschoolse Educatie: Probleem-analyse, oplossingsstrategieën en effectiviteit P.P.M. Leseman © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23.
Voorspellers van woordenschatontwikkeling in peuters
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Administrateur-generaal
Observatiemethoden HOREB Zo-lijsten.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Meer voorlezen, beter in taal
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Wat is Boekenpret ? Boekenpret is een leesbevorderingsprogramma voor kinderen van 0-6 jaar. Het programma is methodisch van opzet:  Structureel  Longitudinaal.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
COOL5-18 COOLspeciaal Pre-COOL
Interculturele klassen, ouders en buurten
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Doorlopende leerlijnen PCOU
Transcript van de presentatie:

Onderzoek PreCOOL PreCOOL2-5 Kohnstamm Instituut - Universiteit van Amsterdam Langeveld Instituut -Universiteit Utrecht ITS - Radboud Universiteit Nijmegen

Aansluiting pre-COOL – COOL5-18 Cohortonderzoek jonge kind (2-5 jaar) Gekoppeld aan COOL Levert veel data voor VVE-vragen > benutten betekent beperking belasting scholen en voorschoolse voorzieningen

Kernvragen Wat zijn de effecten van kinderopvang, peuterwerk en VVE op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen? Wat is het economische en sociale rendement van voorschoolse voorzieningen op lange termijn? Opleidingsniveau, arbeidsmarktpositie, inkomen. Psychosociaal welzijn, gedrag, behoefte aan zorg.

Onderzoeksmethode Multilevel value added benadering: wat is de netto toegevoegde waarde van professionele voorschoolse opvang, opvoeding en educatie? Controle voor overige invloeden (gezin, buurt) èn controle voor vroege kindkenmerken (cognitieve en sociaal-emotionele aanleg).

Twee cohorten Vierjarigencohort: kinderen gevolgd vanaf instroom basisschool; met opvragen van gegevens over deelname aan voorschoolse voorzieningen Tweejarigencohort: kinderen gevolgd vanaf 2/2.5 met en zonder deelname aan voorschoolse voorzieningen

Overzicht meetmomenten PreCOOL en aansluiting op COOL5-18 Leeftijd 2 3 4-5 5-6 6-7 7-8 8-9 → Groep 1 4 5 PreCOOL 2010 2011 2012 2013 COOL 2014 2015 2016

Gezinsmetingen Cultuurpedagogische gezinskenmerken (vragenlijst ouders) Taalgebruik, voorlezen, spelletjes, informele educatie Emotionele gezinskenmerken en risicofactoren (vragenlijst ouders) Opvoedingsstijl en opvoedingsideeën Psychische en sociaal-economische risicofactoren, opvoedersstress, sociale steun Medische risico’s, vroeggeboorte, geboorteafwijkingen Sociaaleconomische gezinskenmerken (vragenlijst ouders) Etnische herkomst, opleidingsniveau, beroep Werk, gezinsinkomen, vrijwilligerswerk Gezinssamenstelling en gebruik voorschoolse voorzieningen (vragenlijst ouders) Aantal kinderen, gezinstype, gebruik voorschoolse voorzieningen en opvoedingsondersteuning Keuzeprocessen t.a.v. voorschoolse voorzieningen

Kindmetingen Motoriek en exploratie (vragenlijst ouders) Motorische mijlpalen, fijne en grove motoriek Exploratiegedrag Sociaal-emotionele vaardigheden en gedrag (vragenlijsten ouders & leidsters) Temperament, zelfregulatie (‘effortful control’), sociale competentie en probleemgedrag Relatie met leidster / leerkracht Receptieve en productieve taal (tests, vragenlijsten ouders & leidsters) Klanken onderscheiden, nonwoorden na zeggen Woordenschat, grammatica (woordvormen, zinsstructuur), tekstbegrip Ontluikende gecijferdheid en geletterdheid (tests) Aantal schatten, vormen benoemen, ordenen, cijferkennis Rijmkennis, naam schrijven, letterkennis, woordlezen Executieve functies en werkgeheugen (tests) Selectieve en executieve aandacht, inhibitie/flexibiliteit Visueel-ruimtelijk en verbaal (werk)geheugen Zelfregulatie en impulscontrole

Werkgeheugen: Testopstelling Kind 1 2 3 4 5 6 Testleider Locaties

Grammaticale kennis Kind hoort: “De poes bijt de hond” Kind hoort: “De man leest”

Ontluikende geletterdheid Woordenschat Leesinzicht (‘wie is er aan het schrijven’, ‘lezen’, enz.) Letterkennis Leesvaardigheid (woordjes, zinnetjes) Waar is …het haar van de jongen? Wijs aan: woord, punt, hoofdletter,.. Zie jij het woordje ‘kat’? 11

Instellingsmetingen Structurele kenmerken en beleid (vragenlijsten leidinggevenden, leidsters) Structurele kwaliteit: inrichting ruimten, materialen, activiteitenprogramma, gebruik VVE-programma Staf: etnisch-culturele achtergrond, opleiding, verloop, werkstress, ervaren competentie Gebruikers: sociaal-economische en etnisch-culturele achtergrond gebruikers Groepen: verticaal/horizontaal, groepsgrootte, staf-kindratio, stabiliteit Visie: opvoedingsideeën, pedagogische en educatieve doelen Proceskenmerken opvang en educatie (observaties, vragenlijst leidsters) Pedagogische kwaliteit: positieve en negatieve emotionaliteit, interacties kinderen, groepsprocessen Educatieve kwaliteit: kwantiteit en kwaliteit verbale interactie, ontwikkelingstimulerende activiteiten. Stimulering: Taal, geletterdheid, rekenen, wetenschap en techniek, executieve functies, zelfregulatie Omgaan met verschillen: respect voor andere culturen, sekse-gelijkwaardigheid Welbevinden kinderen (observaties, vragenlijst leidsters) Emotioneel welbevinden, sociale competentie, probleemgedrag Relatie leidster-kind

Wat kunnen gemeenten/schoolbesturen eraan hebben? Landelijke resultaten, o.a.: - gegevens over deelname aan peuterspeelzalen en kinderdagverblijven (etniciteit, opleidingsniveau) -effecten op kinderen, op korte en lange termijn (van deelname aan psz./kinderdagverblijven, VVE-programma, deelname-intensiteit) -kwaliteit van voorzieningen (structurele kenmerken en inhoud van het aanbod)

Deelprojecten, oa. BOPO: - aansluiting tussen voor- en vroegschoolse educatie en verdere schoolloopbaan - naar elkaar toegroeien peuterspeelzalen en kinderdagverblijven Gebruik landelijke data voor beantwoording lokale / specifieke vragen (voorbeeld Zoetermeer, Onderwijsraad)

Lokale dataverzameling met instrumenten uit pre-COOL beginmeting ontwikkelingsniveau kinderen met kindtestjes (maar kostbaar) kwaliteit van voorzieningen: observaties (CLASS, ECERS-E), instellingsvragenlijsten gegevens gezinnen m.b.v. oudervragenlijsten

Hartelijk dank. Zijn er vragen. Informatie over pre-COOL op www Hartelijk dank! Zijn er vragen? Informatie over pre-COOL op www.pre-cool.nl