De duurzame school in een duurzame gemeente Deelsessie 3.F Ellen Leussink (SenterNovem) Roel Meurs, Gerrita Tammer (gemeente Bunschoten) Natuur, Milieu.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Topsport in Limburg Who cares?. Maatschappelijke context  1. Mondiaal  A. Recessie.  B. Oorlogsdreiging  C. Arm/rijk  D. Milieu  Nationaal  A.
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Platform Binnenmilieu Scholen Frans de Haas Arnhem 15 februari 2012.
Het ‘nieuwe’ samenwerken Voor een duurzame stad Door de inzet van NME.
Realisatie kindcentrum
1.Geschiedenis tot nu toe. 2.Wat is er al voor elkaar? 3.Belemmeringen/kansen 4.En wat wenst u nu en hoe wilt u zich er voor inzetten? 5.Tenslotte…. Waar.
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
Presentatie Henny Knechten
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Klimaatbeleid & Welzijn / Sociale Zaken raakvlakken, meerwaarde & kansen Lokale Klimaatagenda.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Innovatie en stakeholders in VO
HoekscheWaardDuurzaam
Verduurzaming gemeentelijk scholen 's-Hertogenbosch Leo de Koster, afdeling Maatschappelijk Vastgoed 26 september 2013.
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Het leerkansenprofiel in Den Haag
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Harmonisatieplannen kabinet
Landelijke LEA-conferentie
De Regionale Educatieve Agenda
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
NME: kiezen, leren, meedoen
DoorSTROMEN STROOM Water … naar een vervolg van het grootste water-arrangement in Nederland.
Klimaat en energie milieu- en welzijnsorganisaties Voorbeelden uit Dordrecht.
Werkdocument meerjarenaanpak NME - NH versie november meerjarenaanpak  Voor een duurzame samenleving is commitment nodig van maatschappelijke organisaties,
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Presentatie Namens de werkgroep: Peter Budel Utrecht
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
DuurzaamDoor Regionale netwerken en Duurzaamheidknooppunten Ad Bijma, programmacoördinator.
Herstructurering Sociaal Domein
LOB in Entree Platform Entree 20 juni 2014.
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
een nieuwe LEADER periode
‘Verduurzaming Scholenbouw ’ De wereld na 2015 ’ Een fundamentele omslag in het denken … Marco van Zandwijk Ruimte-OK Ruud van Vliet Klimaatverbond Nederland.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
SAMSAMSAMSAM. SAMENWERKINGSVERBAND FINANCIELE EDUCATIE VOOR JONGEREN VOORTGEZET ONDERWIJS.
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
: VNG programma Energie en rol VNG inzake EED/energieaudit door Rommy Bakker bijeenkomst Friese gemeenten en FUMO op 4 februari 2016.
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Cultuureducatie met Kwaliteit Inhoudelijke basis 1) Tussentijdse evaluatie Van nice naar need Continueren Betrokkenheid Pabo’s en Kunstvakonderwijs.
Alle kinderen voedselvaardig Steunpunt Smaaklessen, Wageningen UR.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
BOS-impuls gemeente Gulpen-Wittem. Wat is BOS? Wie: Samenwerking Buurt, Onderwijs en Sport Wat: Verkleinen van achterstanden bij jongeren Hoe: Organiseren.
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
Richard de la Roy Eco-Makelaar.
Gezonde fysieke omgeving
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Het Groene Woud Nationaal Landschap (2005) Gebied en Organisatie
Een lerende en adaptieve organisatie
Transcript van de presentatie:

De duurzame school in een duurzame gemeente Deelsessie 3.F Ellen Leussink (SenterNovem) Roel Meurs, Gerrita Tammer (gemeente Bunschoten) Natuur, Milieu en Duurzaamheid op de LEA

Inhoud deelsessie 3.F 1. Ellen Leussink, SenterNovem - het programma NME - betekenis voor LEA partijen 2. Case thema Energie: Bunschoten - Roel Meurs, Gerrita Tammer: Energieke Scholen 3. Ruimte voor u - vragen - wensen Natuur, Milieu en Duurzaamheid op de LEA

(rijks) Programma NME NME-traditie: natuur - milieu – duurzaamheid Urgentie laat zich voelen op allerlei niveaus Toekomstrelevante thema’s in educatieve settings Verandering en versterking nodig: - Meer vraaggericht - Professionele diensten en producten - Minder versnipperd - Moderne methoden voor kennisverspreiding - Bestuurlijke inbedding 4 jaar: 20 mln beschikbaar voor NME-activiteiten Natuur, Milieu en Duurzaamheid op de LEA

Aanpak programmabureau Arrangementen - Stimuleren lokale arrangementen: water, groen, energie Ondersteuning - Ondersteuning NME sector: kwaliteit, professionalisering, kennismanagement - NME als beleidsinstrument profileren: communicatie, kennis en kwaliteit Natuur, Milieu en Duurzaamheid op de LEA Lokaal, Regionaal, Landelijk

Hoe? Werken met arrangementen! Natuur, Milieu en Duurzaamheid op de LEA Arrangement Ondersteuning, facilitering instrumenten Maatschappelijke en onderwijskundige ontwikkelingen (Beleids)thema’s Toepassing, activiteiten Aanbieders Vernieuwers Eindgebruikers Bestuurlijke partijen

Onderzoek Oberon Vooronderstelling: - LEA als plek om bestuurlijke verankering van NME te versterken Enquête onder LEA-gemeenten (n=13): - NME staat niet op de LEA - 20% vindt NME interessant voor LEA; 50% misschien; 30% niet - één gemeente heeft een LEA-werkgroep NME (Sliedrecht) Leerpunten en inzichten: - overlap GDO-gemeenten / klimaatgemeenten met LEA gemeenten - men kent elkaar niet: schotten in de gemeentelijke organisatie - kansen voor NME: brede scholen, kinderopvang, maatsch.stage Natuur, Milieu en Duurzaamheid op de LEA

NME-proposities voor LEA 1. Energiebesparing en verbetering binnenmilieu - Impulsregeling als haakje (zie sprekers) 2. Groene leer en speelomgeving - Beweging, gezondheid, omgang met elkaar - Natuurbewustzijn 3. Open source doorlopende leerlijnen - Betekenisvolle kennis rond toekomstrelevante thema’s - Lokaal, digitaal + actiegericht Natuur, Milieu en Duurzaamheid op de LEA

Bijdrage NME aan LEA Tot 50 % co-financiering voor educatie–activiteiten Thematisch: Energie, Groen, Water Generiek of Innovatief: onderwijsvernieuwend Lokaal inzetten Bestuurlijk commitment Continuïteit Zie: Procedure voor aanvraag Natuur, Milieu en Duurzaamheid op de LEA

Achtergronden Energiebesparing kentallen en ontwikkelingen Natuur, Milieu en Duurzaamheid op de LEA POVO Aantal scholen Status 86% permanent 80% permanent Ouder dan 30 jaar 63%50% Onderhoud gewenst 32%56% Schoolbestuur steeds meer zelf verantwoordelijk voor onderhoud Ook voor- en naschoolse opvang Multifunctionele accommodaties (‘Brede Scholen’) Energiedeel van exploitatiekosten neemt toe Impulsregeling Energiezuinigheid en binnenmilieu op scholen (EBA): - klimaatregeling, verlichting, isolatie, ketel

Wie doet er wat aan ? Natuur, Milieu en Duurzaamheid op de LEA

Case Bunschoten Energiebesparing en verbetering binnenmilieu Kader: VROM-programma Energieke Scholen - gemeentelijk beleid - motivatie scholen - procesbeschrijving - leerpunten en inzichten Natuur, Milieu en Duurzaamheid op de LEA

Procedure: hoe werkt het? fase 0:Idee voor arrangement (geen fin.)  Toetsen aan criteria (zie site)  Uitgangspunt bestuurlijke vraag is iets anders dan bestuurlijk commitment fase 1:Bouwen arrangement (cofinanciering)  Partijen betrekken  Plan van aanpak voor uitvoering fase 2:Uitvoering (cofinanciering tot eind 2011) Natuur, Milieu en Duurzaamheid op de LEA

‘In Natura’ (in ontwikkeling) Doel: Financiële drempels voor deelname aan NME activiteiten wegnemen door twee educaties te combineren: ‘omgaan met geld’ en Natuur en Milieu. Bestuurlijke partijen  Milieuprogramma 2010 Stadsdeelraad Bos en Lommer, Amsterdam  Schoolbesturen Aanbieders  Veldwerk Nederland, CNME, banken Eindgebruikers  Leerlingen basisschool uit Bos en Lommer, IJsselstein (‘zwakkere sociale scholen’) Vernieuwers  Onderzoek en ondersteuning: Sardes, Pabo’s en de Triodosbank

Zeeuwse Zonnefabriek (in ontwikkeling) Doel: Leren en doen! Energiebesparing, implementatie van duurzame energie, opschaling van BO naar VO, meer vraaggericht en betrekken vernieuwende partijen. Bestuurlijke partijen  Provincie Zeeland (Milieu Actie Plan / Delta NV), gemeenten, GDO Aanbieders  IVN, COS, Zeeuwse NME centra, Vereniging Zeeuwind, RPCZ Eindgebruikers  Basisscholen (leerkrachten, leerlingen, ouders), opschaling naar VO Vernieuwers Pabo, Stichting Carbon Coins, Delta NV/Sunergy, Technolocentrum Zeeland, MKB bedrijven, Jongeren denktank Zeeland.

Programmabureau NME Natuur, Milieu en Duurzaamheid op de LEA VRAGEN, WENSEN, IDEEËN