Wat hebben COOL en Pre-COOL te bieden aan lokale partners? LEA conferentie 20 januari 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
Nu: weer samen naar school
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Presentatie Procedure naar het VO
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Taal en rekenen in het mbo
Informatie avond groep 8
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
“Actuele beleidsontwikkelingen” Nieuwegein, 12 januari 2010 LEA-conferentie.
Het ontwikkelingsperspectief
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
passend onderwijs en zorgplicht
Sturen op resultaat, een kwestie van lange adem
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
CohortOnderzoek OnderwijsLoopbanen
Informatieavond GROEP 8.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Informatie avond groep 8
Onderwijsachterstandenbeleid succesvol?
De Lokale Educatieve Agenda en de Centra voor Jeugd en Gezin.
Landelijke LEA-conferentie
De Regionale Educatieve Agenda
Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
1 informatiemodel BBO deelname en herkomst. 2 informatiemodel BBO BBO bronnen alle tellingen op vestigingsniveau aantal inschrijvingen op teldatum vanaf.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
Naar de top Loopbanen van leerlingen met een beschikking praktijkonderwijs 25 september 2009.
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
BEGAAFDHEID EN PEDAGOGISCH – DIDACTISCHE AANPAK
Overgang po-vo
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
23 september 2014.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Vervolgmeting kengetallen NRO-bijeenkomst
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
LEERLINGENDALING IN HET ONDERWIJS
Lucas Rurup één jaar onderweg…en nu verder.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Vervolgmeting Kengetallen Passend Onderwijs 1 Startbijeenkomst NRO subsidieronde Korte termijn evaluatie Passend onderwijs Utrecht Pjotr Koopman.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
COOL5-18 COOLspeciaal Pre-COOL
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht
Zittenblijven in het basisonderwijs: leerlingen, scholen, argumenten, alternatieven Geert Driessen | Bianca Leest Lia Mulder | Tineke Paas | Twan.
Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
Doubleren.
Doubleren.
Transcript van de presentatie:

Wat hebben COOL en Pre-COOL te bieden aan lokale partners? LEA conferentie 20 januari 2011

Inhoud Uitleg COOL5-18 Nut voor lokaal beleid Uitleg Pre Cool Nut voor lokaal beleid

Wat is COOL5-18? Cohortonderzoek naar onderwijsloopbanen en factoren die daarop van invloed zijn Volgt leerlingen van 5 tot 18 jaar Driejaarlijkse metingen in: –groep 2, 5 en 8 basisonderwijs –leerjaar 3 voortgezet onderwijs –leerjaar 2 mbo

Wat is de bedoeling van COOL? Monitor kwaliteit van het Nederlands onderwijs Inzicht in de ontwikkeling van (lange) loopbanen van verschillende groepen Basisdatabestanden (beperking belasting van scholen) Via aanvullend onderzoek uit te breiden Databestanden toegankelijk voor derden, via DANS

Is dat iets nieuws? Opvolger van PRIMA, PRIMA-VO en VOCL Geïntegreerde cohorten, lange loopbanen Nieuwe elementen COOL: –Steekproeven PO-VO op elkaar afgestemd –MBO toegevoegd –Leerlingen die uitvallen worden gevolgd –Pre-COOL en COOL Speciaal

Wie voeren COOL uit? PO en SBO/SO: ITS en Kohnstamm Instituut VO en MBO: GION en Cito Pre COOL: Kohnstamm Instituut, ITS, RUU NWO/PROO is opdrachtgever, OCW is belanghebbend/subsidiegever Looptijd COOL5-18 is 9 jaar (drie metingen: 2007/8, 2010/11, 2013/14) ; looptijd Pre-COOL is –beoogd- langer)

Basisvragen 1.Onderwijsloopbanen leerlingen 2.Cognitief functioneren (leerprestaties, capaciteiten) 3.Burgerschap 4.Sociaal-emotioneel functioneren 5.Samenhangen tussen Invloed van achtergrond-, gezins-, school- en instellingskenmerken 7.Trends in de tijd

Welke data worden verzameld? loopbaangegevens prestaties taal, lezen, rekenen, in VO ook Engels burgerschapscompetentie, PO en VO motivatie, welbevinden, persoonlijkheid, PO en VO achtergrondgegevens, w.o. intelligentie, PO en VO kenmerken van zorgleerlingen (PO) gezinskenmerken geen school/instellingskenmerken, m.u.v. Pre-COOL wel: voorschool, brede school

Grote steekproeven 550 PO-scholen, 400 referentiesteekproef Alle leerlingen groepen 2, 5, 8; ca per groep 160 VO-scholen; leerj 3; ca leerlingen; 3000 ‘target’ MBO; leerj 2; leerlingen; ca ‘target’ In Pre-COOL 150 basischolen, bijna 300 voorschoolse voorzieningen + ca thuisadressen Bijna 70 SBO/SO-scholen in COOL Speciaal

Tijdpad ‘07/ ‘08 ‘08/ ‘09 ‘09/ ‘10 ‘10/ ‘11 ‘11/ ‘12 ‘12/ ‘13 ‘13/ ‘14 ‘15/ ‘16 Primair Lj 1 Lj 2 Lj 3 Lj 4 Lj 5 Lj 6 Lj 7 Lj 8 Voortgezet Lj 1 Lj 2 Lj 3 Lj 4 Lj 5 Vwo/mbo-2 Lj 6

Wie hebben er wat aan? maatschappelijk belang instrument voor beleidsevaluatie, monitor stand van zaken, ‘opzoekbron’, benchmarking wetenschappelijk belang: bron voor secundaire analyses en aanvullend onderzoek belang voor onderwijsveld instrument voor zelfevaluatie, school/instellingsniveau en bovenschools

Een bron voor veel vragen COOL5-18 kan vragen beantwoorden over:  onderwijskwaliteit  onderwijsachterstanden  zorgleerlingen  burgerschap  overige vaardigheden  integratie/segregatie  jonge kind  beleid

Onderwijskwaliteit Hoe presteren leerlingen in Nederland, in PO, VO, MBO, S(B)O? Naar sector, niveau, leerweg, leerjaar? Dalen/stijgen die prestaties? Worden referentieniveaus gehaald, door wie? Zijn er verschillen naar bijvoorbeeld sekse, SES, etnische herkomst? Zijn er verschillen tussen scholen, schoolconcepten, regio’s, denominaties?

Onderwijsloopbanen Welke leerlingen volgen welke loopbanen? Hoe staat het met verwijzingen naar speciaal onderwijs, doubleren, schooluitval, halen van examens? Welke ontwikkelingen in de tijd? Wat zijn ontwikkelingen in adviezen voortgezet onderwijs, over- en onderadvisering, relatie advies-schoolkeuze- schoolsucces en diploma-opleidingskeuze-schoolsuccces

Onderwijsachterstanden Wat zijn de prestaties en loopbanen van leerlingen uit OAB doelgroepen? In hoeverre halen zij achterstanden in? Is er nog sprake van verborgen talent? Zijn er effecten van verblijfsduur, thuistaal, integratie ouders op prestaties en loopbanen van deze kinderen? Zijn er effecten van wijzigingen in de gewichtenregeling? Komen de gewichtenmiddelen bij de juiste kinderen? Zijn er effecten van specifieke interventies? (schakelklassen, leertijdverlenging, brede school, VVE)

Zorgleerlingen Hoeveel en welke zorgleerlingen zitten in het regulier onderwijs en in het speciaal (basis)onderwijs? Hoe verlopen prestaties en loopbanen van verschillende groepen zorgleerlingen? Is er overlap met OAB-leerlingen? Welke variabelen zijn relevant om mee te nemen in een ontwikkelingsperspectief? Beïnvloeden (veel) zorgleerlingen de prestaties van overige leerlingen/het prestatieniveau van de school?

Burgerschap Zijn er verschillen in burgerschapscompetentie naar sekse, SES, etnische herkomst, leeftijd? Hoe hangt burgerschapscompetentie samen met overige prestaties, persoonlijkheid, oordeel van de leerkracht over het kind? Heeft de school invloed? Zo ja, welke kenmerken van scholen? Hebben ouders invloed? Zo ja, welke ouderkenmerken?

Integratie/Segregatie Schoolcompositie-effecten op prestaties, loopbanen, welbevinden, burgerschap Relatie tussen etnische herkomst, integratie van de ouders en prestaties kinderen; generatie-effecten Islamitische scholen: kwaliteit en burgerschap

Jonge kind Komt aan bod in presentatie Pre-COOL

Beleidsevaluatie Herhaalde metingen: hebben beleidswijzigingen invloed? Bijvoorbeeld - veranderingen in achterstandenbeleid - Passend onderwijs - competentieleren in MBO - wet OKE Vergelijkingen met internationaal onderzoek (PISA, TIMMS, PIRLS) en nationaal onderzoek (PPON)

Nut voor lokaal beleid  Lokale vragen kunnen soms beantwoord met landelijke gegevens (voorbeeld Zoetermeer)  Eigen monitor? Gebruik COOL5-18 voor benchmarking (voorbeeld Zaanstad)  Naast COOL5-18 is er ook COOL+ > opdrachten van gemeenten, besturen, stadsdelen (voorbeeld Amsterdam)

Vervolg nut lokaal beleid  Uitkomsten COOL5-18 gebruiken voor lokale discussies: bijvoorbeeld over doelgroepkeuze, stellen van doelen, evaluatiecriteria (voorbeeld referentieniveaus)  Eigen (effect) evaluatie? Benut evt. COOL instrumenten (voorbeeld schakelklassen)  Kennis: gebruik uitkomsten onderzoek voor eigen deskundigheidsontwikkeling

Meer info op