Nieuwe tijden, oude waarden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over grootschaligheid, kleinschaligheid en de inhoud van de zorg
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
MARGO TRAPPENBURG Doelmatigheid in de spreekkamer
Primary art market - Signals Waarde creëren & waarde vasthouden Value Creation & Value Capture Monika Kackovic.
Genoeg is genoeg Over de grenzen van patiëntenemancipatie Margo Trappenburg De Balie, 26 september 2009.
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Van verzorgingsstaat naar participatiesamenleving
Visie, missie en kernwaarden
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Hoort Jezus onze gebeden wel?
Woord van Leven Augustus 2013.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Van oude en nieuwe patiënten Gastcollege IGZ Margo Trappenburg 2 juni 2010.
Vraagsturing en marktwerking
De patiënt en de staaroperatie
THEMA GENIET MAAR DRINK MET MATE
Welkom.
Marktwerking en beroepsethiek Margo Trappenburg Hoorn, 31 mei 2011 USBO Universiteit Utrecht.
1. 3 Indien iemand een andere leer verkondigt en zich niet voegt naar de gezonde woorden van onze Here Jezus Christus*... * = de woorden die de Here Jezus.
USBO Universiteit Utrecht Een vermarkte gezondheidszorg Wat is daar mis mee? Korenbeurs lezing, Arnhem Margo Trappenburg USBO
Margo Trappenburg USBO (UU)
Patiëntenemancipatie Wanneer is het genoeg?
Logica in al zijn zin en waanzin.
Presentation Of Learning
Het Potlood.
Wet inburgering Heleen Veringa
Help, ik heb hulp nodig!. Help, ik heb hulp nodig!
Participeren doe je niet ‘achter de geraniums’. Wat betekent participeren? De deur uit!
BEÏNVLOEDEN Marketing van beïnvloeders BEÏNVLOEDER BEÏNVLOED WORDEN Aäron op een bepaald moment, iemand die beïnvloed wordt Saul zei van zichzelf dat.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Margo Trappenburg USBO
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
Kwaliteit en veiligheid Het patiëntenperspectief
De BVN: waarom ook al weer? Margo Trappenburg. “Ziekenhuizen waren rond het jaar 1900 schoner dan nu.” Dat zei oud-inspecteur Herre Kingma van de Inspectie.
De patiënt in het echt Margo Trappenburg iBMG/Erasmus MC USBO (UU)
Maatschappelijke ontwikkelingen en de zorgprofessie
Medische zorg naar medische behoefte Blommesteingroep Putten, 25 mei 2009 Margo Trappenburg.
De ethiek van de publieke sector Den Uyl lezing 2006 Margo Trappenburg.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
‘Beschouwing’ over samenwerking
Matteus 18: 2- 6 Hij riep een kind bij zich, zette het in
Winst of zingeving: op zoek naar winst met een menselijk maat Dr. Margreet F. Boersma-de Jong Lector Duurzaam Financieel Management.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ziekenfonds Yoghurt++
Ethiek.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Presentatie ’De zorgverzekeraar en de regierol’ Aad de Groot 11 september
ZORG OM VERNIEUWING Bouwstenen voor een nieuw regeerakkoord Instituut “Clingendael” - 25 januari e Clingendael European Health Forum.
Kom hoger #1. Jozua Terwijl zij nu voor Israel vluchtten en zij juist op de helling van Bet- choron waren, wierp de HERE uit de hemel grote stenen.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Situatie 1 Ik ben iemand die graag zelfstandig blijft, maar heel veel informatie over de veranderingen gaat tegenwoordig met de computer en ik heb geen.
 Wie heeft er hyves?  Hoe vaak zit je er op?  Schelden op Hyves hoort er nu eenmaal bij, iedereen doet dat, ik ook.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Beroepshouding en beroepscode
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Samenwerking is prima, Dat houden we zo! Wie staat voor u Cora Hoffmann IC verpleegkundige van oorsprong Sinds 1973 werkzaam in Ziekenhuis Terneuzen.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Meewerken of tegenspreken?
De ethiek van de publieke sector
Wat vindt MIND eigenlijk?
Liever bekwaam dan aardig?
Transcript van de presentatie:

Nieuwe tijden, oude waarden Margo Trappenburg (iBMG/USBO) Gebaseerd op het NWO project The Robustness of Medical Professional Ethics, in samenwerking met Medard Hilhorst en Jolanda Dwarswaard Meer informatie via www.margotrappenburg.nl

Dilemma 1: kiezen in het ziekenhuis Patiënt 1 is zieker. Patiënt 2 heeft een voorrangscontract via zijn verzekeraar. Wie moet de arts eerst behandelen?

Dilemma 2: Kiezen in het verpleeghuis. Patiënte 1 klaagt en zeurt nooit. Zij heeft geen familie in de buurt. Patiënte 2 vraagt veel aandacht en heeft assertieve kinderen. Aan wie moet de verzorgende vooral aandacht besteden?

Oude waarde I: Medische zorg moet worden verdeeld naar medische behoefte. World Medical Association: “In circumstances where a choice must be made between potential patients (….) that choice must be made on medical criteria and made without discrimination.”

Gij zult niet discrimineren Niet op huidskleur … Niet op geloof .. Niet op geslacht .. En ook niet op verzekeraar of op mate van assertief gedrag.

Dilemma 3: Eerlijk zijn of niet? Patiënte vraagt informatie over uw instelling en over een andere instelling. Wat doet u? Opscheppen? Reclame maken? Eerlijk vergelijken?

Oude waarde II. Zorgverleners zijn collega’s en geen concurrenten. “At the time of being admitted as a member of the medical profession: I solemnly pledge myself to consecrate my life to the service of humanity; (…) The health of my patient will be my first consideration; (….) My colleagues will be my brothers; I will not permit consideration of religion, nationality, race, party politics or social standing to intervene between my duty and my patient.”

Gedragsregels voor artsen 1936 “Iemand, die geen roeping voelt voor het geneesheerschap, kan het niet ten volle goed uitoefenen. Geneesheer zijn wil zeggen dienaar zijn, dienaar van den zieken mensch.” “Een beroep als het onze moet niet met dat van een handelsman over één kam geschoren kunnen worden; een medicus die graag reclame maakt doet beter, evenals zijn collega, wien het alleen om geld verdienen te doen is, in den handel te gaan, waar zijn karakter en gaven meer tot hun recht kunnen komen dan in de medische praktijk.” “Zoo nadrukkelijk mogelijk moeten wij aanstonds als onze meening hier neerschrijven, dat wanneer een arts, in welke mate of in welk opzicht dan ook, er toe meewerkt om de aandacht van het publiek op zich te vestigen, hij een daad begaat die strijdt met de eerste beginselen van de medische ethiek.”

Wat gebeurt er met deze waarden? Vraagsturing Prestatiemeting, transparantie. Concurrentie Reclame, pr, marketing

Scenario 1 We nemen aan dat het nooit de bedoeling was dat die oude waarden zouden verdwijnen. We houden er gewoon aan vast en beschouwen het nieuwe stelsel als franje.

Op de website van de NPCF: “Onlangs ontving de NPCF een bericht dat een ziekenhuis voorrang geeft aan verzekerden van een voorkeursverzekeraar. Verzekerden van deze zorgverzekeraar worden binnen een paar dagen geholpen. (..) Het ziekenhuis mag afspraken maken met zorgverzekeraars over levertijden. (…) Het mag er echter niet toe leiden dat andere verzekerden langer moeten wachten op hun behandeling.”

Minister Hoogervorst over voorkruipzorg: Zorgverzekeraars maken afspraken met aanbieders. “Dat is geen voorrang, maar recht op zorg. Voor verzekerden van andere zorgverzekeraar hebben de afspraken van Zorg en Zekerheid geen gevolgen. Zij moeten daardoor niet langer op zorg wachten. de afspraken van Z en Z betreffen immers extra productie ….” (TK 25 170 nr. 36)

De Nederlandse burger … 91 % vindt het onwenselijk als mensen die meer betalen betere zorg krijgen (SCP rapport 2004) 88 % vindt dat de koningin ook gewoon in de rij moet staan voor zorg (NIPO enquête Quest 2007)

Reclame in de zorg … Staat nog in de kinderschoenen Veel koudwatervrees Kunnen we het geld voor marketing en p.r. niet veel beter besteden aan zorg? (Financieel Dagblad, 28-6-2006)

Scenario 2. We nemen de politiek serieus en gaan echt proberen om de zorgsector te veranderen in een markt. Met in begrip van (bijna) alles wat daarbij hoort …

Professionals in de zorg … Kunnen we niet meer vertrouwen, de grens tussen voorlichting en reclame is flinterdun geworden. Moeten opscheppers worden. Moeten eindeloos worden gecontroleerd (met alle cijfers over prestaties kan immers worden gesjoemeld).

Patiënten … Moeten mondig en assertief zijn. Geduld, bescheidenheid, tevredenheid en oog voor de belangen van andere mensen zijn achterhaalde deugden. Zijn dom als ze vertrouwen op de aangeboden zorg.

Wordt het scenario 1 of 2? Dit hangt voor een belangrijk deel af van de houding van managers en bestuurders in de zorg. Deze groepen zijn uit zichzelf geneigd ‘pro-actief’ met alles mee te denken: anticiperen op nieuwe ontwikkelingen, boot niet missen, door alle hoepels heen springen enz. Kan dat anders?